ظرفیت 7 میلیونی گردشگری در مشهد/ آئین‌های عزاداری؛ محور برنامه‌های روز جهانگردی
کد خبر: 3645739
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹
محب خدایی:

ظرفیت 7 میلیونی گردشگری در مشهد/ آئین‌های عزاداری؛ محور برنامه‌های روز جهانگردی

گروه جامعه: معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه مشهد امکان جذب هفت میلیون گردشگر را دارد اما هنوز به این حد دست پیدا نکرده‌ایم، عنوان کرد: آئین‌های عزاداری محور برنامه‌های روز جهانگردی در استان‌ها است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمد محب‌خدایی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امروز دوم مهرماه با حضور در جمع اصحاب رسانه به تشریح ابعاد طرح «شهر گردشگر» پرداخت و گفت: گردشگری می‌تواند محوریت توسعه فزاینده اقتصادی کشور باشد.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورها که امکان دسترسی به ذخایر نفتی را ندارند از حوزه گردشگری کمک گرفته و به رشد اقتصادی رسیدند، همچنین کشورهایی که دچار رکود اقتصادی هستند امروزه بیشتر به مباحث گردشگری ورود پیدا کرده است.

محب‌خدایی با بیان اینکه پس از برجام ایران چهار پله صعود داشته و در بین ۱۳۶ کشور جهان از لحاظ گردشگری به رتبه ۹۳ دست پیدا کرده است، گفت: طبق برنامه ریزی‌ها باید از پنج میلیون توریست به ۲۰ میلیون نفر در سال ۱۴۰۴ برسیم.

وی راهکار این افزایش توریست را بازیابی جایگاه صنعت گردشگری و هم طراز کردن آن با صنعت نفت دانست و اظهار کرد: ۴۰ برنامه برای توسعه گردشگری کشور تدوین کرده‌ایم.

محب خدایی داشته‌های استان‌های کشور را ذخایر گردشگری کشور خواند و گفت: در عید نوروز شاهد بالاترین ضریب حضور توریست در کشور هستیم و قم و مشهد نیز از بیشترین میزان گردشگر برخوردار می‌شوند. همچنین طبیعت‌گردی ما در ایام عید نوروز در استان‌های مازندران و گیلان و توریست تاریخی در استان اصفهان و توریست تجاری در استان تهران رونق بیشتری دارد.

محب خدایی با انتقاد از اینکه در ایام نوروز تنها از ۳۰ درصد ظرفیت کشور استفاده می‌شود، تصریح کرد: تعطیلی مراکز خدمات دهی باعث می‌شود از تمام ظرفیت خود برای ارائه خدمات به گردشگران و توریست‌ها استفاده نکنیم؛ همچنین در توزیع توریست توازن وجود ندارد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی از اجرای طرح شهر گردشگری خبر داد و گفت: در این طرح باید دو وجه از یکدیگر متمایز شوند و نیازهای جامعه ساکن در کنار گردشگران مورد توجه قرارگیرد؛ مدیریت شهری باید در برنامه‌ریزی‌های خود به جامعه گردشگر نیز توجه داشته باشد و از ظرفیت‌های زمانی و مکانی خود برای ارائه خدمات بهتر به گردشگران استفاده کنند.

وی با تأکید بر اینکه جذب گردشگر نیاز به زبان و درک مشترک در ارکان مؤثر کشور را دارد، تصریح کرد: استان‌های کشور ذخایر گردشگری محسوب می‌شوند اما مدیریت شهری باید این پتانسیل‌ها را بالفعل کنند. از شهرداری‌ها و شوراها به عنوان مشاوران سازمان میراث فرهنگی استفاده خواهیم کرد.

محب‌خدایی با اشاره به اینکه مشهد امکان جذب هفت میلیون گردشگر را دارد اما هنوز به این حد دست پیدا نکرده‌ایم، عنوان کرد: در طرح شهر گردشگر شهرداران و استانداران باید پتانسیل‌های خود را براساس گردشگری بالفعل کنند.

وی با تأکید بر اینکه در زمینه گردشگری با مشکل زیر ساخت به صورت بحرانی مواجه نیستیم، گفت: ضعف موجود به عدم برنامه ریزی در استفاده از داده‌ها و امکانات موجود و ایجاد توازن بازمی‌گردد.

محب‌خدایی با بیان اینکه در طرح شهر گردشگر از هر فرصتی باید جهت تولید سفر استفاده کنیم، اظهار کرد: فرصت‌های زمانی متعددی در کشور ما وجود دارد که می‌تواند منشأ گردشگری باشد، اما این امر نیاز به برنامه ریزی بیشتری دارد تا  تداخل به وجود نیاید.

الگوهایی برای طرح «شهر گردشگر»
وی از جمله استان‌ها و شهرهایی که می‌توانند مدلی برای شهر گردشگر محسوب و به عنوان الگو معرفی شوند را کرمان، مشهد، کیش، ابیانه و ماسوله خواند و گفت: برنامه ریزی‌هایی که در این شهرها و استان‌ها صورت می‌گیرد متناسب با شرایط گردشگران و جامعه ساکن است و نیازهای هر یک به صورت جداگانه لحاظ شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری اجلاس روز جهانی جهانگردی خبر داد و گفت: این مراسم چهارم مهرماه، با شعار «گردشگری پایدار، ابزاری برای توسعه» در سالن اجلاس سران برپا می‌شود. همچنین نمایشگاه پایلوتی از صنایع دستی و میراث فرهنگی نیز در حاشیه این اجلاس دایر می‌شود.

محب خدایی گفت: بخاطر تقارن روز جهانگردی با ماه محرم از استان‌هایی که برنامه‌های آئینی و مذهبی شاخص دارند درخواست کردیم تا در این روز برنامه‌های خود را با محوریت عزاداری حسینی برپا کنند.

captcha