مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ نوای محرم در صفحات خبرگزاری‌های ایران
کد خبر: 3645864
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ نوای محرم در صفحات خبرگزاری‌های ایران

گروه جامعه: صفحات دین و اندیشه و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری‌‌های مختلف کشور با آغاز ماه محرم عطر محرم گرفته‌ و بسیاری از خبرگزاری‌ها صفحات خود را به بارگذاری مداحی و انتشار مصاحبه‌ها با محور محرم اختصاص داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) انتشار تعداد زیادی مصاحبه با محور محرم و فایل صوتی مداحی و عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) ادای دین صفحات دین و اندیشه و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری‌های مختلف کشور به مناسبت آغاز ماه محرم است.

تسنیم؛

خبرگزاری تسنیم به مناسبت ایام محرم مطالبی را هر روز به صورت پیوسته در صفحه فرهنگی خود منتشر می‌کند که از جمله این مطالب «اشعار اهل سنت درباره امام حسین(ع)/۲» است که امروز در این مطلب اشعاری از «شیخ احمد جام نامقی ملقب به «پیر جام»» انتشار یافته است. همچنین در مطلب «اصحاب الحسین(۳)» عابس‌بن شبیب معرفی شده است.

مداحی و شعر‌خوانی بخش دیگر خبرهای محرمی تسنیم را تشکیل داده است که شامل مطالبی از قبیل : «شعرخوانی محمد رسولی در شب دوم محرم الحرام ۱۴۳۹ + فیلم»، «شعرخوانی حامد خاکی در شب دوم محرم الحرام ۱۴۳۹ + فیلم»، ««قتیل‌العبرات» جدیدترین اثر گروه محمد رسول الله (ص) + فیلم» و «مداحی محمدرضا طاهری در شب دوم محرم + صوت» است.

خبر «سومین شب سوگواره «رکعت به رکعت عاشقی»/ تعزیه «شهادت عابس و شوذب» در شب سوم محرم»، مصاحبه با حجت‌الاسلام ملک‌محمدی در خصوص «بررسی علت حرکت امام حسین(ع) به سوی کوفه»، سخنرانی حجت‌الاسلام انصاریان در حسینیه هدایت تهران با تیتر «از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان صورت گرفت/ پاسخی مستدل و مستند به شبهه‌افکنی‌ها درباره محرم، عاشورا و گریه بر امام‌حسین(ع)» و «بازخوانی توصیه رهبر انقلاب به هیئت‌های مذهبی/ انسان هیچ چیزی از «حسین وای» یاد نمی‌گیرد» از دیگر مطالب خبرگزاری تسنیم طی امروز یک‌شنبه دوم مهر ماه است.

ایسنا؛

خبرگزاری ایسنا امروز مصاحبه‌ای از آیت‌الله اراکی منتشر کرده است با عنوان «عزاداری‌ها باید در مسیر اطاعت الهی باشد». در بخشی از این مصاحبه آمده است: «آیت‌الله اراکی خاطرنشان کرد: باید اطاعت، ایستادگی و مقاومت را در هیئت‌های مذهبی برای مردم ترویج بدهیم. اگر معرفت و اطاعت الهی در هیئت‌ها حاصل نشود و ما نسبت به ذکر مقام سیدالشهدا(ع) معرفت نداشته باشیم و به فلسفه خودشناسی مجالس نرسیم، در این صورت این مجالس ما آگاهانه نبوده و شیطان ما را به مسیر دیگری برده است. کسی که از راه امام حسین(ع) باز بماند، مطمئنا نمی‌تواند به آن چیزی که می‌خواهد برسد».

گزارش تصویری «حال و هوای محرم در مشهد»، «برنامه‌های مسجد جامع لولاگر برای دهه اول محرم» و «ویدئو / تعزیه‌های شهر ارمغانخانه» دیگر خبرهای خبرگزاری ایسنا را تشکیل می‌دهند.

مهر؛

«حجت الاسلام قاسمیان: عبودیت؛ نقطه افتراق تمدن اسلامی و غربی است» خبر است که خبرگزاری مهر خبرهای سرویس دین و اندیشه خود را امروز با آن آغاز کرده است.

در ادامه اخبار مهر می‌خوانیم: «یادداشتی از قاسم ترخان؛ ثارالله به چه معناست؟/ شعار نهضت جهانی حضرت مهدی(عج)»، «ترجمه؛ علیه نسبی‌گرایی: نقد بنیان‌های فلسفی مکتب ادینبرا»، «در گفتگو با مهر تبیین شد-۱: چالش های پیش روی «دولت- ملت» در ایران/ پیشینه شناسی دولت مدرن» و «فیلم؛ مناظره از «هویت» تا «بحران هویت» شامل بخشی از مناظره از «هویت» تا «بحران هویت» با حضور موسی نجفی و صادق زیباکلام».

خبرگزاری مهر امروز سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق حیدری تهرانی با موضوع «قیام حسینی در برابر جاهلیت اولی؛ قیام خمینی در برابر جاهلیت مدرن» که در شب دوم محرم برابر با ۳۱ شهریور ۹۶ در حسینیه اندیشه برگزار شد را منتشر کرده است در بخشی از این مطلب می‌خوانیم: «در واقع «حرکتِ حسینی» در ادامه «حرکتِ انبیاء» است و این «وراثت الهی» بوده که در میان انبیاء جریان داشته تا اینکه به حضرتِ سیدالشهداء ارث رسیده است. اما این ارث چیست؟ در پاسخ باید گفت به نظر می‌رسد آنچه که حضرت سیدالشهداء از انبیاء و اوصیای گذشته به ارث بردند، «وضعیتِ عملی و عینیِ خداپرستی» بوده است. توضیح این‌که کفر تنها به «انکار وجود خدا در ذهن یک کافر» منحصر نمی‌شود بلکه کافر یک زندگی اثباتی نیز دارد و در سلسله افعالی که انجام می دهد به دنبالِ «هوای نفس» خود و تخلیه شهوات تا بالاترین سطح ممکن است. لذا برخی کفار که بدنبالِ کمترین زحمت و بالاترین بهره از دنیا هستند، دیگران را به زیردستی و تبعیت از خود مجبور می‌کنند و بر محورِ هوای نفس خود، به «ساخت جامعه» مبادرت می‌کنند و این‌گونه «قدرت عینی» برای آنان ایجاد می‌شود».

فارس؛

«ترتیل صفحه ۱۸۱ قرآن با صدای استاد «پرهیزکار»+صوت» و «ابتهال «حب‌الحسین» مرحوم طه‌الفشنی با کیفیت بالا+صوت» دو خبر صوتی است که خبرگزاری فارس امروز در صفحه فعالیت‌های قرآنی خود بارگذاری کرده است.

فارس امروز همچنین در بخش درس‌هایی از قرآن خود «اصول هشت‌گانه قیام امام حسین(ع) از منظر حجت‌الاسلام قرائتی» را انتشار داده و در ادامه اخبار: «هیأت رئیسه اتحادیه واحد قرآنی در استان‌ یزد انتخاب شد»، «بحرالعلوم در گفت‌گو با فارس خبر داد: ارتقاء دانشجویان قاری و حافظ قرآن برای شرکت در مسابقات سراسری/ نام‌نویسی جشنواره ملی قرآن دانشجویان از آذر‌ماه» و «میرزاجانی در گفت‌وگو با فارس: اعتراض شرکت‌کننده حفظ در کمیته فنی ستاد عالی مسابقات بررسی می‌شود» را در این سرویس می‌خوانیم.

فارس امروز یادی کرده است از شهدای قرآنی فاجعه منا با عنوان «فارس گزارش می‌دهد/ دو سال از فقدان لاله‌های سپید قرآنی گذشت/ شهدای منا فراموش‌شدنی نیستند». در این مطلب آمده است: «دو روز پس از گذشت این فاجعه دردناک، چهارم مهرماه سرپرست کاروان نور پیکر دو نفر از عزیزان را شناسایی کرد و شهادت«محسن حاجی‌حسنی» و «امین باوی» تأیید شد؛ اما همچنان از سه نفر دیگر از اعضای کاروان نور خبری نبود. اطهری‌فرد با وجود محدودیت‌های دولت سعودی و اجازه ندان آن‌ها برای ورود تیم‌های پزشکی به بیمارستان‌ها به پیدا شدن سایر اعضای کاروان نور که مفقود شده بودند، امیدوار بود تا اینکه یک هفته پس از فاجعه منا یعنی 9 مهرماه طی اعلام سازمان حج و زیارت مبنی بر کشته شدن 464 نفر از هموطنانمان در فاجعه منا و با توجه به اینکه همه بیمارستان‌های مکه، جده و طائف برای شناسایی مجروحان جست‌وجو شده بود، درگذشت هر سه عضو مفقود شده کاروان قرآنی کشورمان قطعی شد و نام این عزیزان در لیست درگذشتگان این فاجعه منا قرار گرفت.

چند روز پس از فاجعه منا مقام معظم رهبری در مراسم دانش‌آموختگی، تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر به مسئولان آل‌سعود هشدار داده و فرمودند: «اندک بی‌احترامی به ده‌ها هزار نفر از حجاج ایرانی در مکه و مدینه و عمل نکردن به وظایف برای انتقال ابدان مطهر، عکس‌العمل سخت و خشن ایران را در پی خواهد داشت».

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ صدای محرم در صفهات خبرگزاری‌های ایران

در بخشی از مطلب «میرزاجانی در گفت‌وگو با فارس: اعتراض شرکت‌کننده حفظ در کمیته فنی ستاد عالی مسابقات بررسی می‌شود» نیز آمده است: «محمدتقی میرزاجانی رئیس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن و مدیر برنامه‌ریزی و اجرایی ارزیابی قاریان و مدرّسان قرائت قرآن با اشاره به اعتراض یکی از شرکت‌کنندگان از نحوه اجرای مسابقه حفظ استقامتی به خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، گفت: این موضوع چون مسئله‌ای است که به صحنه مسابقات سراسری بازمی‌گردد قاعدتاً مسیر پیگیری آن بدین نحو است که از حیث ساختاری باید از طریق مسئولان مسابقات و کمیته فنی دنبال می‌شد.

وی اظهار داشت: آقای علیرضالو به صورت طبیعی در همان مسابقات یا بلافاصله بعد از برگزاری مسابقات باید اعتراض خود را مطرح می‌کرد، البته نه به صورت اعتراض رسانه‌ای! یعنی اگر وی اعتراضی داشت باید اعتراض خود را در همان زمان تسلیم کمیته فنی ستاد عالی مسابقات می‌کرد».

باشگاه خبرنگاران؛

این خبرگزاری امروز یک حدیث از امام علی (ع) با عنوان «حدیث امام علی(ع) درباره حُسنِ خلق» و روزشمار محرم: سوم محرم؛ ارسال نامه ابن‌زیاد به کربلا برای ابا عبدالله‌ الحسین» را با تعداد قابل توجهی مداحی برای دانلود از جمله: «مداحی حاج محمود کریمی شب سوم محرم 95 + دانلود»، «دانلود گلچینی از مداحی های حاج محمود کریمی در محرم 94»، «نوحه انا مظلوم حسین نزار القطری + دانلود»، «دانلود بسته مداحی شب سوم محرم 96» و «دانلود مداحی میثم مطیعی در محرم 96» را منتشر کرده است.

از جمله سایر اخبار سرویس قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران شامل این خبرها است: «زندگی نامه پیرغلام اهل بیت حاج محمد مرزوق»، «قمه‌زنی در ماه محرم و روز عاشورا چه حکمی دارد؟» و «گلایه های مداح معروف از هیئت های لندنی + فیلم».

باشگاه خبرنگاران از هانیه تنها شهید بانوی کربلا هم مطلب منتشر کرده است. در این مطلب می‌خوانیم: «هانیه همسر عبدالله‌ بن‌ عمیر‌ کلبی، هفده روز بیشتر از زندگی مشترک با عبدالله‌ بن‌ عمیر را پشت سر نگذاشته بود که در نزدیکی ثعلبیه همراه همسرش و مادر همسرش به اباعبدالله(ع) پیوست.

این نوعروس که احتمالا مسیحی بود در طول راه چنان شیفته رفتار و گفتار و منش اباعبدالله (ع) شد که در کربلا همسرش را برای یاری اباعبدالله (ع) تشویق کرد. او در بازگشت عبدالله از میدان، در حالی که انگشتان دست عبدالله قطع شده بود، گفت:عبدالله! عزیزم! میثاق را فراموش نکن؛ بنابراین گزارش، وقتی حلقه محاصره تنگ شد و دست راست عبدالله قطع گردید.

هانیه عمودی از خیمه برداشت و به رزمگاه شتافت و درست لحظه‌ای به بالین همسرش رسید که پایش نیز قطع شده بود. هانیه خون از صورت همسر گرفت. پیشانی مردانه‌اش را بوسید. به او آفرین گفت و سپس گفت:پدر و مادرم فدایت باد که از پاکان و ذریّه پیامبر دفاع کردی. بهشت بر تو گوارا باد! از خدا بخواه مرا نیز با تو هم‌سفر کند.

عمر‌سعد که نگران تأثیرگذاری این صحنه بر سپاهش بود. به شمر اشاره کرد و شمر غلامش رستم را فرستاد تا با ضربه عمودی به این صحنه خاتمه دهد. عمود فرود آمد و جویباری از خون بر صورت هانیه نشست. لحظه‌ای بعد هانیه، عروس گلگون کربلا بر سینه همسرش افتاد و دو گل ارغوانی با هم به بهشت وصل محبوب پیوستند.

گفتنی است هانیه تنها زن شهید کربلا است. او هنگام شهادت حدود ۱۸ تا ۲۰ ساله بود».

«گفتگوی تفصیلی باشگاه خبرنگاران جوان با حشمت الله قنبری؛ اگر هدف سخنران گریه گرفتن از مردم باشد، به اسلام ظلم می‌کند/ چهار ویژگی که نباید هیئت امام حسین (ع) داشته باشد» از مطالب بسیار ارزشمند منتشر شده در صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران امروز است.

خبرگزاری میزان؛

خبرگزاری میزان امروز بدیهی‌ترین مطالب ممکن در حوزه دین را در سرویس دین و اندیشه خود منتشر کرده است از جمله مطالب: «کارشناس علوم قرآنی در گفت و گو با میزان: عزاداری‌ها با خلوص نیت انجام شود»، «لباس نمازگزار باید پاک باشد»، «لباسی­ که ترویج فرهنگ کفر و شرک است» و «جعفری در گفت و گو با میزان: اظهار ارادت به امام حسین (ع) نباید به معصیت بینجامد/سیدالشهدا در روز سوم قلب غمگین خواهر را آرام کردند».

روزنامه کیهان؛

روزنامه کیهان امروز یک‌شنبه دوم مهر ماه صفحه معارف داشت. در این صفحه می‌خوانیم: «اهداف سیاسی حماسه جاویدان امام حسین(ع)»، «جرعه های معرفت-شرح حدیث معصومین (ع) در کلام رهبر انقلاب/ مجمع همه خیرات زندگی»، «در محضر امام خمینی(ره) اظهار خاکساری آیت‌الله اراکی در برابر امام»، «چرایی انتخاب کوفه(پرسش و پاسخ)»، «عالم محضر خداست در محضر او گناه نکنید!(سلوک عارفانه)» و «دست رد بر سینه مردم نزنید!(چراغ راه)».

در یکی از مطالب روزنامه کیهان امروز می‌خوانیم: «عزاداری بی‌هدف(حکایت خوبان): سال‌های اول مرجعیت مرحوم آیت‌الله بروجردی رضوان‌الله علیه بود. زمانی که ایشان قدرت فوق‌العاده‌ای داشتند به ایشان خبر دادند که وضع شبیه‌خوانی قم خیلی خراب و ناجور است. دعوت کردند از تمام روسای هیئت‌ها تا به منزل ایشان بیایند. آقا از حاضرین پرسید: شما مقلد کی هستید؟ همه گفتند: مقلد شما. آقا فرمود: اگر مقلد من هستید فتوای من این است که این شبیه‌هایی که شما به این شکل درمی‌آورید حرام است. آنها با کمال صراحت به آقا عرض کردند: آقا ما در تمام سال مقلد شما هستیم الا این سه چهار روز که ابدا از شما تقلید نمی‌کنیم! خوب این نشان می‌دهد که هدف امام حسین(ع) نیست، هدف اسلام نیست، نمایشی است که از آن استفاده‌های دیگری و لااقل لذتی می‌برند. (1). حماسه حسینی، شهید مرتضی مطهری(ره)، ج 1، ص 185».

در مطلب مربوط به «شعار فرزند کمتر و«روزی مقدر»» آمده است: «کسانی که شعار فرزند کمتر زندگی بهترمی‌دهند یعنی دنبال رفاه اقتصادی هستند و گمان می‌کنند از این راه به آن می‌رسند، در حالی که از نظر قرآن نه تنها این راه درستی نیست، بلکه خطایی آشکار است؛ زیرا رزق و روزی هر کسی معین و مقدر بوده و گشایش و تنگی در دست خدا است، منتها این روزی مقدر با انتخاب راه درست و همت و تلاش انسان به دست می‌آید».

captcha