وزارت جهاد کشاورزی پاسخگوی واردات برنج باشد
کد خبر: 3645959
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۹

وزارت جهاد کشاورزی پاسخگوی واردات برنج باشد

گروه اقتصاد و سیاست: سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: از آنجا که وزارت جهاد کشاورزی وظیفه تنظیم بازار را دارد باید پاسخگوی واردات برنج در فصل برداشت باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مازندران به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران علی محمد شاعری در برنامه زنده تلویزیونی '' گفتگوی 18:30'' از شبکه بین المللی خبر اظهار کرد: سرانه مصرف برنج در کشور روزانه حدود 100 گرم و سالانه حدود 36 تا 38 کیلوگرم است. 
وی با بیان اینکه با این میزان سرانه مصرف، 70 درصد نیاز برنج کشور از تولیدات داخل تامین می شود، ادامه داد: ظرفیت رسیدن به خوداتکایی در تولید برنج در کشور وجود دارد. 

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه وظیفه داریم از تولید داخلی حمایت کنیم، افزود: تولید داخلی برنج، نیاز 9 تا 10 ماه را تامین می کند. 

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تاپایان آبان ماه که برداشت برنج به پایان می رسد نباید واردات برنج انجام شود تا بازار به نفع تولیدکننده باشد. 

شاعری گفت: اگر برنج خارجی ارزان قیمت وارد کشور شود انگیزه تولید از بین می رود و برنجکاران با فروش زمین های خود زمینه تغییر کاربری زمین های کشاورزی را فراهم می کنند. 

وی با اشاره به همکاری مجلس دهم با وزارت جهاد کشاورزی برای ممنوعیت و جلوگیری از واردات برنج در فصل برداشت، ادامه داد: اگر نیاز به واردات برنج باشد به تدریج و بعد از آبان ماه وارد کشور شود تا تولید داخل ضربه نخورد و تولید و تولیدکننده مورد حمایت قرار گیرند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: امسال ستاد تنظیم بازار در تیرماه با یک تصمیم غیر کارشناسی و تحت تاثیر دلالان، عدم ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت را تصویب کرد که با فشارهای کمیسیون کشاورزی مجلس اجازه اجرای این مصوبه داده نشد و جلوی اجرای آن گرفته شد. 

شاعری با بیان اینکه خبرهای غیررسمی از دور زدن ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت به گوش می رسد، افزود: بنا دارند برنج های ارزان قیمت با کیفیت پایین وارد کشور کنند که این کار ضربه مهلک بر پیکر تولید داخل است و شنیده شده تاکنون بیش از یک میلیون تن برنج وارد کشور شده که بیشتر از نیاز داخلی است.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه وزارت جهاد کشاورزی وظیفه تنظیم بازار را برعهده دارد باید پاسخگوی واردات برنج در فصل برداشت باشد. 

شاعری تصریح کرد: انتظار بر این است با توجه به تولید سالانه دو میلیون و 200 هزارتن برنج در کشور، وزارت جهاد کشاورزی از این تولید حمایت کند در حالیکه واردات بیش از یک میلیون تنی برنج در سال اقتصاد مقاومتی با تاکیدات رهبر معظم انقلاب منافات دارد. 

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: در فصل برداشت مرکبات هم شاهد واردات مرکبات به کشور بودیم و همین تصمیم های نادرست بود که منجر به کاهش 23 درصدی تولید گندم در کشور شد. 

شاعری با اشاره به فشار واردکنندگان برای واردات که تولیدکنندگان را با مشکل مواجه می سازد، گفت: با توجه به اینکه تاکنون به اندازه کافی و حتی بیش از نیاز، برنج وارد کشور شده است چه دلیلی برای آزاد بودن ثبت سفارش برنج وجود دارد؟

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزرای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در زمان اخذ رای اعتماد متعهد شدند به هیچ عنوان اجازه واردات برنج در زمان برداشت را ندهند اما به نظر می رسد در پشت صحنه، بجای وزارتخانه ها دلالان هستند که نقش بازی می کنند.

شاعری در پایان گفت: از آقایان حجتی و شریعتمداری می خواهم با توجه به اینکه برنج داخلی به اندازه نیاز در کشور وجود دارد و هیچ نیازی به واردات برنج نیست، از ثبت سفارش و واردات این محصول جدا پرهیز کنند.
captcha