نشست نقد و بررسی کتاب روضه‌الاحباب برگزار شد
کد خبر: 3646359
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۶
در پژوهشکده روایت؛

نشست نقد و بررسی کتاب روضه‌الاحباب برگزار شد

گروه اندیشه: جلسه نقد کتاب روضه‌الاحباب، روایت داستانی و منظوم در مقتل امام حسین(ع) با حضور مدیر مرکز پژوهش کتابخانه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) نشست نقد و بررسی کتاب «روضه‌الاحباب»، روایت داستانی و منظوم در مقتل امام حسین(ع) عصر امروز دوشنبه ۳ مهرماه در پژوهشکده مطالعات فرهنگی روایت برگزار شد. در این نشست علی ططری، مدیر مرکز پژوهش کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی به توضیح درباره کتاب پرداخت.
وی اظهار کرد: این اثر یک اثر بی‌نظیر در عرصه ادبیات غرب کشور است که مهجور مانده بود. طی دو سه دهه اخیر آثار متعلق به غرب کشور که توسط اندیشمندان کرد نگاشته شده در کردستان عراق در شکل و شمایل ضعیفی منتشر می‌شود. انتشار این اثر می‌تواند کمک کند که این آثار به روش علمی و در شکل و شمایل مناسب در داخل کشور منتشر شوند.
وی افزود: در خصوص زبان هورامی چند نکته قابل توجه است. زبان هورامی زبانی است که به نظر می‌رسد بر اساس مطالعات اخیر مستشرقان می‌توان یک جایگاه مستقل برای آن قائل شویم. وقتی در حوزه ادبیات و دیوان‌ها دقت می‌کنیم می‌بینیم که یک زبان مستقل است. هورامی زبان دراویش و تصوف بوده است. عموم آثار در حوزه تصوف در غرب کشور به این زبان است. این زبان میان شیعه، اهل سنت و اهل حق مشترک است.
وی در خصوص ویژگی اساسی این اثر عنوان کرد: در شیعه امامیه شخصیت امام حسین(ع) به صورت مستقل مورد توجه است. وقتی در ادبیات عاشورایی از امام حسین(ع) شعری سروده می‌شود، برای امام حسین(ع) شخصیت مستقل قائل می‌شوند، اما در زبان هورامی برای امام حسین(ع) به تبعیت از امام علی(ع) و به حرمت ایشان اهمیت قائلند و در میان ابیات اسمی از سیدالشهداء می‌برند. روضه‌الاحباب جزء معدود آثار مستقلی است که درباره امام حسین(ع) نوشته شده است.
captcha