بازگشت حجاج ایرانی به کشور/ پایان موفقیت‌آمیز عملیات حج 96
کد خبر: 3646543
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹

بازگشت حجاج ایرانی به کشور/ پایان موفقیت‌آمیز عملیات حج 96

گروه جامعه: بامداد امروز، چهارم مهرماه، آخرین گروه از زائران ایرانی حج 96 به کشور بازگشتند و بدین ترتیب عملیات حج 96 به پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، علی‌رغم تمام نگرانی‌ها و بحث‌هایی که قبل از اعزام زائران حج 96 وجود داشت و با وجود اینکه شایعه‌پراکنی‌ها و شبهه‌افکنی‌ها در طول برگزاری مراسم حج همچنان به قوت خود باقی بود، بامداد امروز سه‌شنبه، چهارم مهرماه، آخرین گروه از حجاج ایرانی به کشور بازگشتند و بدین ترتیب پرونده حج 96 با موفقیت بسته شد.

در حج امسال، ۸۶ هزار و ۳۰۰ ایرانی به سرزمین وحی اعزام شدند (20 هزار زائر بیش از حج 94) که از این تعداد 81 هزار نفر، زائر و بقیه عوامل اجرایی حج بودند؛ که از این تعداد حجاج، ۱.۳ درصد زیر ۳۰ سال، (هزار و ۱۸۰ نفر)، ۲۸ درصد بین سن ۳۰ تا ۵۰ سال و ۷۰ درصد حجاج نیز بالای ۵۰ سال تا ۱۰۰ سال سن داشتند.

عملیات اعزام زائران حج سال جاری از روز هشتم مردادماه، آغاز و تا سوم شهریورماه، ادامه داشت و زائران ایرانی به صورت میانگین بین 29 تا 33 روز در عربستان حضور داشتند. بازگشت حجاج ایرانی پس از انجام مناسک حج نیز از 15 شهریورماه (‌از فرودگاه جده) و از 19شهریورماه (از فرودگاه مدینه)‌ به مقصد ایستگاه‌های پروازی در کشور انجام و امروز چهارم مهرماه، به پایان رسید.

از نکات قابل توجه حج امسال رعایت بهداشت و توجه به هشدارهای ارائه شده توسط مرکز پزشکی به زائران در خصوص گرمازدگی و ... بود. به نحوی که برخلاف پیش‌بینی‌ها و نگرانی‌های موجود تعداد افرادی که دچار گرمازدگی بودند بسیار کمتر از میزان پیش‌بینی‌ها بود. از سوی دیگر براساس آخرین اعلام مرکز پزشکی حج و زیارت حدود 23 زائر ایرانی طی عملیات حج فوت کردند که بیشتر این فوتی‌ها به دلیل کهولت سن، ایست قلبی و ریوی بوده که با توجه به افزایش تعداد زائران در حج جاری و حضور بیش از دو هزار زائر بالای 80 سال در این مناسک، آمار نگران کننده‌ای نیست.

حج 96 بدون بیماری واگیردار و عفونی

برخلاف حج سال‌های اخیر که بیماری‌هایی مثل کرونا، سارس، ابولا و ... موجب نگرانی در مناسک حج می‌شد، هیچ بیماری عفونی و واگیرداری در حج امسال وجود نداشت.

دو اتفاق ناگوار در حج امسال

در حج امسال تنها دو اتفاق ناراحت کننده بود که آرامش حجاج را به هم زد؛ اتفاق اول در ایران رخ داد و رفتار نامناسب مسئولان فرودگاه امام خمینی(ره) در بازرسی بدنی از تعدادی از بانوان اعزامی به حج موجب ناراحتی اعضای یکی از کاروان‌های اعزامی شد و دیگری سوء قصد به روحانی یکی از کاروان‌های ایرانی بود که خوشبختانه حال عمومی این روحانی مساعد و صدمه شدیدی ندیده است.

هیچ خبرنگار آزادی در حج امسال حضور نداشت

براساس تصمیم مسئولان بعثه مقام معظم رهبری امسال هیچ خبرنگار مستقلی از رسانه‌های ایران در حج حضور نداشت و تنها خبرنگاران صدا و سیما و سه خبرنگار از خبرگزاری دولت(ایرنا) در حج حضور داشتند. البته مسئولان بعثه قول داده‌اند که این نقیصه در سال‌های بعد جبران و امکان حضور خبرنگاران آزاد و مستقل نیز در حج فراهم شود.

تفاوت حج امسال در برگزاری دعای کمیل

امسال برخلاف سال‌های اخیر دعای کمیل جمعی زائران ایرانی در هتل‌ها برگزار شد چرا که مسئولان عربستانی اعلام کرده بودند نگران مسائل امنیتی برگزاری دعای کمیل در بین‌الحرمین مدینه هستند. مراسم برائت از مشرکان نیز امسال همانند سال‌های اخیر در عرفات برگزار و پیام مقام معظم رهبری به کنگره بزرگ حج قرائت شد.

حضور 7 نفر از خانواده شهدای منا در حج امسال برای آزمایش DNA

پیگیری مسائل فاجعه منا و مسجد‌الحرام از جمله مطالباتی بود که قبل از آغاز مناسک حج به عنوان اهداف مسئولان حج و زیارت مطرح می‌شد. مسئولان بعثه و سازمان حج و زیارت پس از بازگشت از عربستان اعلام کردند مسئولان عربستانی پرونده کشته‌شدگان حادثه مسجد‌الحرام را بسته‌اند و دیه این افراد پرداخت می‌شود. در خصوص شهدای فاجعه منا و حق و حقوق خانواده این شهدا نیز خبر همان بود که قبل از اعزام زائران مطرح شده بود؛ «مسئولان عربستانی قول پیگیری داده‌اند».

2 کاندید ریاست‌ جمهوری در حج

از نکات قابل توجه و جالب حج امسال حضور دو کاندید ریاست‌ جمهوری در مناسک حج امسال بود. محمدباقر قالیباف و مصطفی میرسلیم دو کاندید ریاست‌جمهوری سال جاری، در حج امسال حضور داشتند.

تأخیرهای پروازهای حج بیش از همیشه

یکی از مسائلی که در حج امسال بیش از سال‌های قبل شاهد آن بودیم تأخیر پروازهای حج بود؛ به نحوی که پرواز حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز حدود پنج ساعت تأخیر داشت. دلیل این تأخیرهای گسترده محدودیت‌های فرودگاه‌های عربستان و البته بدقولی هواپیمایی سعودی در انتقال زائران ایرانی بود. سه روز قبل از آغاز عملیات حج، مسئولان هواپیمایی سعودی اعلام کردند برخلاف همه سال‌های قبل که 50 درصد حمل و نقل حجاج ایرانی توسط این شرکت انجام می‌شد، امسال تنها 17 درصد این انتقال را انجام خواهد داد که همین مسئله مشکلات فراوانی را برای مسئولان هواپیمایی ایران به وجود آورد و موجب تأخیرهای گسترده در پروازها شد، البته با توجه به این مشکل بزرگ به نظر می‌رسد مسئولان هواپیمایی کشور به خوبی توانستند تمام پروازهای حج را انجام و همه زائران را به عربستان منتقل کرده و به کشور بازگردانند.

تأثیر مثبت مچ‌بندهای الکترونیک

علی‌رغم جنجال‌های رسانه‌ای در خصوص دستبندهای الکترونیکی، جمع‌بندی مسئولان و حجاج از کارایی این مچ‌بندها مثبت بود و در صحبت با حجاج هیچ گلایه یا شکایتی از استفاده از این دستبندها نداشتند. سهولت در پیدا کردن حجاج گم شده نیز نشان دهنده کارایی مثبت این مچ‌بندها بود.

به گزارش ایکنا، در بررسی و جمع‌بندی روند برگزاری حج امسال به ویژه به دلیل نبود روابط سیاسی و تعطیل بودن کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌های دو کشور حجی آرام و مطلوب برگزار شد و زائران و مسئولان از برگزاری این حج رضایت داشتند.

17 سال انتظار باقی است

لازم به ذکر است: در حال حاضر یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در نوبت اعزام به حج تمتع هستند و اگر سهمیه ۸۰ هزار نفری ایران باقی باشد ۱۷ سال طول می‌‌کشد تا همه کسانی که فیش حج دارند به حج اعزام شوند.

captcha