کانون‌های مساجد روستایی در کنار دهیاران بازوی توسعه روستاها هستند
کد خبر: 3651809
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳

کانون‌های مساجد روستایی در کنار دهیاران بازوی توسعه روستاها هستند

گروه اجتماعی: مدیرکل امور روستایی استانداری خوزستان با تصریح اینکه ما در بخش فرهنگی در روستاها مشکلات حاد و عدیده‌ای داریم که باید آن‌ها را درمان کنیم، بر استفاده از ظرفیت کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد در توسعه روستاها تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، همایش منتخبین کانون‌های فرهنگی هنری مساجد روستایی خوزستان امروز 19 مهر به مناسبت فرارسیدن سالروز بیانات رهبر معظم انقلاب درباره کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، برگزار شد.

این نشست با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین میراحمدرضا حاجتی امام جمعه موقت اهواز، عبدالله حسینی، مدیرکل امور روستایی استانداری خوزستان، محمد جوروند مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، حسین براتی مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد و منتخبان کانون‌های مساجد روستایی استان همراه بود.

عبدالله حسینی، مدیرکل امور روستایی استانداری خوزستان در این نشست گفت: طی دو سالی که در اداره‌کل روستایی هستم از هزار روستای شناسنامه‌دار استان بازدید میدانی داشتیم و مسائل و مشکلات روستاها را در این مدت رصد کردیم و به این نقطه رسیدیم که برای درمان این مشکلات حتماً‌ ورود کنیم؛ ما در بخش فرهنگی در روستاها مشکلات حاد و عدیده‌ای داریم که باید آنها را درمان کنیم.

وی با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت کانون‌های مساجد روستایی در رفع این مشکلات استفاده کنیم، افزود: همان‌طور که نهضت انقلاب اسلامی از مساجد آغاز شد در حال حاضر نیز مساجد هستند که می‌توانند کارهای بسیاری انجام دهند. بروز مشکلات و افزایش آنها نباید ما را مأیوس کند، از طرفی هم نباید آنها را انکار کنیم. ما از باب وظیفه ملزم هستیم این مشکلات را حل کنیم و جوان و نوجوانی را که هدف دشمن قرار گرفته است، هدایت کنیم.

حسینی با بیان اینکه مساجد می‌توانند کمک بسیاری در بخش روستاها داشته باشند، گفت: از سال 59 که آغاز جنگ تحمیلی بود، تاکنون میانگین جمعیت روستاها در کشور 26 درصد شده است و در استان این میانگین 24 درصد است. این یک زنگ خطر است. مسائلی در روستاها وجود دارد که ما به آنها ورود نکرده‌ایم. کانون‌های مساجد می‌توانند خط مقدم توسعه و آبادی روستاها در بخش فرهنگی و عمرانی باشند. اگر در روستاها کار فرهنگی انجام ندهیم هر قدر هم سرمایه گذاری کنیم به جایی نمی‌رسیم.

مدیرکل امور روستایی استانداری خوزستان دهیاری‌ها، ‌شورای روستاها و کانون‌های فرهنگی مساجد در روستاها را سه بازوی مهم توسعه و عمران روستاها دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب چند سالی هست که در زمینه اقتصاد مقاومتی تأکید می‌کنند. این طرح باید از خانواده شروع شود و همین موضوع از آسیب‌های جدی جامعه ماست که به آن ورود نکرده‌ایم. زیربنای اقتصاد مقاومتی خانواده است و این کانون‌های مساجد هستند که می‌توانند این فرهنگ را به خانواده‌ها منتقل کنند.

وی تأکید کرد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ما در روستاها باید به روز باشند. اینکه جوان ما به سمت دیگری می‌رود ناشی از ضعف مدیریت ماست. زمانی که می‌گوییم روستاها به عنوان خط مقدم تولید و اشتغال می‌توانند عمل کنند، چه‌قدر روی این موضوع کار کرده‌ایم؟ کانون‌های فرهنگی مساجد در این زمینه در کنار بهیاران و شورای روستا احساس مسئولیت کنند. چراکه همه ما باید جوابگو باشیم. تفاهم‌نامه میان کانون‌های مساجد و اداره‌کل امور روستایی استانداری با توجه به احساس این خلأ منعقد می‌شود تا بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

حسینی ادامه داد: در زمینه دهیاران و کمک آنها به کانون‌های مساجد باید بگوییم که ما جایی هزینه می‌کنیم که برنامه باشد. بدون برنامه هزینه نمی‌کنیم. کانون مسجد باید اعلام کند که چنین برنامه‌هایی در زمینه اقتصاد خانواده و یا موضوعات فرهنگی و مذهبی دارد و ما وظیفه داریم از اعتبارات ارزش افزوده به کانون‌های مساجد کمک کنیم.

مدیرکل امور روستایی استانداری خوزستان بر مشارکت مردمی در آبادانی روستاها تأکید کرد و گفت: از ظرفیت مردم خوب استفاده کنیم. اگر مردم جلو نمی‌آیند اعتماد آنها سلب شده است. اگر صادقانه حرکت کنیم مردم با ما همکاری می‌کنند.

وی بر ایجاد مسئولیت‌پذیری در جوانان و نوجوانان در خلال برنامه‌های کانون‌های مساجد تأکید کرد و گفت: در کنار آموزش قرآن و برنامه‌های فرهنگی خود مسئولیت‌پذیری را به جوانان و نوجوانان آموزش دهیم. ما حاضریم در این زمینه هزینه کنیم. از طرفی پتانسیل اشتغال را در روستاها شناسایی و اطلاع‌رسانی کنید.

حسینی در پایان سخنان خود با اشاره به بحث زکات،‌ تصریح کرد: ما خیلی از زکات غافل شدیم. سه میلیون و 500 هزار رأس دام در استان داریم و سالانه یک میلیون و 400 هزار تن برداشت گندم و حدود 300 هزار تن برداشت خرما در استان داریم، با دو هزار نفر بهیار و شش هزار و 250 نفر عضو شورای روستاها آمادگی داریم این زکات را در جهت عمران و‌ آبادی خود روستا هزینه کنیم.

captcha