تغییر آئین‌نامه کمک هزینه تحصیل دانشجویان حافظ و قاری قرآن
کد خبر: 3657981
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵

تغییر آئین‌نامه کمک هزینه تحصیل دانشجویان حافظ و قاری قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: در جلسه روز گذشته شورای توسعه فرهنگ قرآنی آئین‌نامه جدید کمک هزینه تحصیل دانشجویان قاری و حافظ قرآن کریم که همراه با چند تغییر نسبت به آئین‌نامه قبلی بود، تصویب شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سی و هفتمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی روز گذشته، ششم آبان‌ماه با ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای این شورا برگزار شد.

بر همین اساس در این جلسه ابتدا به تعیین حسابرس صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی بود که پیش از دستور بود مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس اساس‌نامه صندوق مشارکت، حسابرس رسمی و هیئت بازرسان باید به هیئت امنا که همان شورای توسعه فرهنگ قرآنی است پیشنهاد داده شود. 

بر همین اساس یک مؤسسه پیشنهاد شده بود که در جلسه بحث و بررسی شد که آیا حسابرس لازم است یا خیر، در نهایت مقرر شد که شورای توسعه مسئولیت بررسی ضرورت وجود حسابرس رسمی برای صندوق را به جلسه مشترکی از اعضای کمیته تخصیص و هیئت بازرسان تفویض کند، در ان جلسه مشخص شود که آیا ضرورتی به وجود حسابرس هست یا خیر و اگر این ضرورت وجود دارد، مؤسسه‌ای که می‌تواند حسابرس رسمی باشد معرفی شود.

بر اساس گزارش ایکنا، دستور اول این جلسه بحث تصویب سند آموزش عمومی قرآن کریم بود که به دلیل عدم حضور وزیر آموزش و پرورش وصول نشد و پرداختن به آن به جلسات بعد موکول شد. البته در این جلسه دبیر کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم حضور داشت اما به علت حضور با تأخیر وی امکان وصول دستور اول وجود نداشت.

در ادامه این جلسه، دستور دوم که آئین‌نامه اجرایی پرداخت کمک هزینه تحصیل دانشجویان به حافظان و قاریان در سال 96 بود، مورد شور قرار گرفت. 

این آیین‌نامه با برخی تغییرات تصویب شد، از جمله این تغییرات این بود که نظارت آن به کمیسیون پژوهش و آموزش عالی قرآن سپرده شد. قبلاً این نظارت بر‌عهده شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشجویان نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها بود.

همچنین از دیگر تغییرات این آئین‌نامه این بود که از این پس بحث تصویب سالیانه آئین‌نامه به مجمع مشورتی شورای توسعه واگذار شد. تا به این ترتیب در لزومی به طرح این موضوع در شورای توسعه نباشد و مجمع این کار را انجام دهد.

دستور سوم این جلسه نیز ارائه و بررسی عناوین برنامه‌های ملی و بین‌المللی کمیسیون‌های وابسته به شورا ذیل کلان ‌برنامه‌ها برای جذب اعتبار اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی بود. 

در این بخش دبیرخانه بر اساس یک فرایند از سه کمیسیون درخواست کرده بود تا برنامه‌های ملی و بین‌المللی خود را به همراه اعتبار مورد نیاز به شورا اعلام کنند. تقریباً سه کمیسیون برنامه‌های خود را اعلام کرده بودند اما در این جلسه در مورد نوع و ماهیت برنامه‌ها مناقشاتی وجود داشت. 

در نهایت مقرر شد کارگروهی با حضور دبیرهای کمیسیون‌های سه‌گانه و پنج نفر از اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی این برنامه‌ها را تنقیح کنند و به همراه یک سری شاخص‌ها، سنجه‌ها و ارقام معتبر جهت ارائه در جلسه آینده شورا برای تصویب ارائه کنند.

دستور دیگر این جلسه تصویب پیش‌نویس سند قرآن و فضای مجازی بود که این موضوع نیز با توجه به کمبود وقت به جلسه بعد موکول شد. 

همچنین خارج از دستور این جلسه نیز که پیش نویس آیین‌نامه هیئت کرامت چهره‌های شاخص قرآنی بود به جلسه بعد موکول شد.

در پایان این جلسه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دو اثر جدید دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی رونمایی شد، اولین اثر کارنامه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و دومین اثر مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی از ابتدا تا کنون بود.

همچنین مقرر شد تا با توجه به داشتن چند دستور معوق، جلسه فوق‌العاده شورای توسعه فرهنگ قرآنی طی یک ماه آینده تشکیل شود.

captcha