لباس متحدالشکل قاریان هویت‌بخش است/ تشویق قاری با درک آیات معنا دارد
کد خبر: 3662057
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۶
شاکرنژاد:

لباس متحدالشکل قاریان هویت‌بخش است/ تشویق قاری با درک آیات معنا دارد

گروه فعالیت‌های قرآنی: حامد شاکرنژاد، قاری بین‌المللی با اشاره به طراحی لباس متحدالشکل قاریان گفت: این لباس بیشتر در خارج از کشور و بر هویت‌بخشی به قاریان تأثیرگذار است؛ به طور کلی هر طرحی که تعالی قرآن و نظام اسلامی را در پی داشته باشد باید پیگیری شود.

حامد شاکرنژاد، قاری بین‌المللی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به طراحی لباس متحدالشکل قاریان گفت: چنین لباسی بیش از آنکه در داخل کشور مهم باشد در خارج از کشور تأثیرگذار است، قراء خوش خوان ایرانی مبلغ و سفیران جمهوری اسلامی ایران در سراسر دنیا هستند و با استفاده از این ظرفیت می‌توان مبانی دینی را ترویج داد.
وی تصریح کرد: قاریان عموماً در طول سال جهت تلاوت به کشورهای مختلف جهان اعزام می‌شوند، شاید لزومی نداشته باشد در بدو ورود به کشور لباس خاصی به تن داشته باشند اما برای حضور در محفل قرآنی بهتر است با لباس ویژه وارد شوند تا قداست و بزرگی قرآن بیشتر حفظ شود.
حافظ قرآن تصریح کرد: اعضای شورای عالی قرآن نسبت به اهمیت لباس متحدالشکل قاریان واقف هستند لباس مناسبی نیز طراحی شده که ظاهراً به زودی رونمایی می‌شود. این لباس در هویت بخشی به قاریان تأثیر دارد، به طور کلی هر طرحی که تعالی قرآن، اسلام و نظام را در پی داشته باشد باید پیگیری شود.  
وی ادامه داد: طراحی لباس قاریان ایرانی با توجه به فرهنگ اسلامی ایرانی اهمیت بسیاری دارد، این لباس اگر دارای نشانه‌هایی از اسلامی بودن و ایرانی بودن داشته باشد کفایت می‌کند که خوشبختانه همه موارد در طراحی این لباس لحاظ شده است. ایران قاریان خوش الحان کم ندارد که می‌توانند موجبات نشر فرهنگ ایرانی اسلامی در جهان بشری باشند.
شاکرنژاد با اشاره به تلاوت مورد پسند مردم اظهار کرد: به نظر بنده بین تلاوت مسابقه‌ای و مجلسی تفاوتی نیست. ایجاد مرز بین تلاوت مسابقه‌ای و مجلسی اجحاف در حق قرآن است، اگر قرآن از دل، با علم، حس و به زیبایی و درک واقعی تلاوت شود و الحانی که برای تلاوت در نظر گرفته می‌شود متناسب با آیات باشد و نحوه تلاوت و قوانین تلاوت به درستی رعایت شود قطعاً تلاوتی تأثیرگذار برجای می‌ماند.
وی بر لزوم گوشزد آداب تلاوت به مستمعین تأکید کرد و افزود:  باید آداب نشستن در محافل قرآن رعایت شود، البته گاهی محافل به صورت سالنی است که نمی‌توان انتظار نشستن پای رحل را داشت اما متولیان می‌توانند حتی در این محافل، قرآن در اختیار حضار قرار دهند حتی مجری هر برنامه می‌تواند آداب تلاوت و استماع قرآن را گوشزد کند.
قاری بین‌المللی ادامه داد: هرچه در تشریح آداب تلاوت کار شود، باز هم جای کار وجود دارد، اما باید دقت شود فعالیت‌ها بسته نباشد، جذاب بودن محافل از نکات بسیار کلیدی است، محفل قرآنی می‌تواند هم در مسجد و هم در آمفی تئاتر برگزار شود و متقاضیان با هر ظاهر و حسی که دارند در جلسات شرکت کنند، ورود اقشار مختلف با ظواهر و اعتقادات متفاوت در این محافل راهی برای اصلاح و مسجدی شدن است نباید خیلی سفت و سخت گرفت و خط کش گذاشت و مرزبندی کرد باید جذب حداکثری داشته باشیم.
شاکرنژاد در پایان اظهار کرد: گاهی تشویق‌ها در محافل و جلسات قرآنی با افراط و تفریط همراه است، گاهی قاری به محض تلاوت «اعوذ بالله» با کلمه «الله الله» یا«الله اکبر» تشویق می‌شود گاهی تشویق‌ها به دلیل عدم آشنایی با ترجمه آیات، متناسب با آیات نیست، تشویق از روی ناآگاهی ترجمه، فقط ایجاد سروصداست، مقام معظم رهبری که همواره نسبت به اتفاقات محافل اشراف کامل دارند براین امر تأکید دارند و فرمودند که تشویق‌ها باید همراه با درک، تدبر و فهم آیات باشد و غیر از آن نباشد.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امید صبایی
|
Germany
|
۱۳۹۶/۰۹/۰۱ - ۱۲:۲۲
0
0
حفظکم الله یا استاد
captcha