زیارت امام حسین(ع) و آمرزش گناهان آینده
کد خبر: 3662290
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸

زیارت امام حسین(ع) و آمرزش گناهان آینده

گروه اندیشه: اعتقاد به آمرزش گناهان آینده به واسطه زیارت امام حسین(ع) می‌تواند به باور به اسقاط تکالیف شرعی بیانجامد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) حجت‌الاسلام خسرو‌پناه، رئیس مؤسسه حکمت در ششمین همایش بین‌المللی دانشجویان جهان اسلام که چندی پیش در حرم امام حسین(ع) برگزار شد با اشاره به لزوم زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین گفت: «در برخی روایات داریم که هر قدمی که برای امام حسین(ع) برداشته شود، گناهانش پاک می‌شود، حتی گناهان آینده هم با زیارت امام حسین(ع) پاک می‌شود؛ یعنی این زیارت راه توبه را باز می‌کند».
ظاهرا مستند سخن خسروپناه روایتی با این مضمون است: «مَن زار الحسين عليه‌السلام عارفاً بحقّه غَفَر الله له ما تقدَّم من ذنبه وما تأخَّر؛ کسی که امام حسین(ع) را زیارت کند در حالی که حق او را بشناسد، خداوند گناهان ماتقدم و ماتأخر او را می‌آمرزد».
تعبیر «ماتقدم و ماتأخر» در یک آیه از قرآن کریم مورد اشاره قرار گرفته است: «لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ (فتح/ 2). عموم مترجمان قرآن کریم، عبارت «ماتقدم و ماتأخر» را در این آیه شریفه به معنای «گناهان گذشته و آینده» ترجمه کرده‌اند. بهاء‌الدین خرمشاهی از معدود مترجمانی است که برخلاف نظر مشهور، گناهان «ماتأخر» را به معنای گناهان «اخیر و جدید» ترجمه کرده است و نه گناهان آینده: «تا سرانجام خداوند گناه نخستين و اخير [امت‏] تو را براى تو بيامرزد و نعمتش را بر تو به كمال برساند و تو را به راهى راست هدايت فرمايد».
بهراد جعفری در تعلیقه کتاب کامل‌الزیارات در معنای «ماتأخر من الذنب» از قول استادش علی‌اکبر غفاری می‌نویسد: «قال اُستاذنا الغفّاريّ ـ أيّده الله ـ في هامش ثواب الأعمال: «ما تقدّم وما تأخّر» كلاهما فعل ماضٍ و معناه القديم و الحديث». از نظر علی‌اکبر غفاری چون هر دو کلمه «ماتقدم و ماتأخر» با لفظ ماضی بیان شده است لذا به معنای گناهان قدیم و جدید شخص است. از نظر بهراد جعفری اگر «ماتأخر» را به معنای «مایتأخر» یعنی آمرزش گناهان آینده شخص در نظر بگیریم در این‌صورت این شبهه اساسی به وجود می‌آید که با زیارت امام حسین(ع) هم گناهان گذشته آمرزیده می‌شود و هم گناهان آینده و این ملازم به اسقاط تکالیف شرعی است.
captcha