چگونه کودکانمان را از کودک آزاری حفظ کنیم؟/ نظر اسلام در مورد آموزش جنسی به کودکان
کد خبر: 3662500
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴

چگونه کودکانمان را از کودک آزاری حفظ کنیم؟/ نظر اسلام در مورد آموزش جنسی به کودکان

گروه فرهنگی: استاد حوزه علمیه همدان گفت: امروزه بی توجهی و خوش باوری، اعتماد دروغین به افراد و غفلت از کودکان از سوی والدین منجر به ایجاد مشکلات کودک آزاری در جامعه می شود، اما با آموزش صحیح والدین می‌توان از پیش آمدن چنین مسائلی جلوگیری کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی استاد حوزه علمیه همدان در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از همدان، اظهار کرد: کودک آزاری جنبه‌های مختلفی اعم از جسمی، روحی و جنسی دارد که مهمترین آن تنبیه بدنی و آزار جنسی است.
وی با اشاره به وجود مشکلاتی همچون درگیری‌های اقتصادی و اجتماعی والدین تاکید کرد: این مشکلات نباید باعث غفلت والدین از کودکان شود و آنها باید با روش صحیح تربیت فرزندان آشنا باشند.
حجت الاسلام شعبانی افزود: امروزه بی توجهی و خوش باوری، اعتماد دروغین به افراد و غفلت از کودکان از سوی والدین منجر به ایجاد مشکلات کودک آزاری در جامعه می شود، اما با آموزش صحیح والدین می‌توان از پیش آمدن چنین مسائلی جلوگیری کرد.
وی تصریح کرد: بسیاری از کودکانی که مورد آزار قرار می‌گیرند از اینکه چنین رفتاری که با آنان انجام شده آزار و اذیت بوده است مطلع نیستند اما زمانی که والدین به فرزندان خود مهارت‌هایی همچون نه گفتن و مسائل جنسی تاحد نیاز را آموزش دهند تا حدی از بروز آنها جلوگیری می‌شود.
حجت الاسلام شعبانی یادآور شد: والدین در آموزش مسائل جنسی خیلی نیازی نیست به صورت مستقیم وارد شوند بلکه آموزش مسائل فرهنگی با الگوبرداری از رفتار پدر و مادری که دارای حیا و عفت هستند تاثیر پذیرتر است.

یکی از مهم‌ترین علل افزایش آمارهای ناخوشایند در انحراف جنسی کودکان، کمرنگ شدن تعالیم دینی و ارزشی است
وی با اشاره به فضای تربیتی امروزه فرزندان اذعان کرد: محیط تربیتی فرزندان امروز بسیار بزرگ و گسترده شده است مانند ماهواره و فضای مجازی که باعث بلوغ زودرس می‌شود این مسئله حتی گاهی منجر به تجاوز کودکان به هم سن و سال‌های خود می‌شود، کمرنگ شدن تعالیم دینی و ارزشی در مفاهیم رسانه‌ای و آموزشی می‌توانند یکی از مهمترین علل افزایش این آمارهای ناخوشایند باشد.
این استاد حوزه علمیه در ادامه بیان کرد: مسئله‌ی جنسی دغدغه‌ی اصلی کودکان نیست اما اگر اجازه دهیم که آنها وارد دنیای بزرگترها شوند حتما یکی از مسائل مهم و مورد پرسش آنها این مسائل می‌شود کودکان تقریبا تا سن 12 سالگی دغدغه‌ای به عنوان مسائل جنسی نباید داشته باشند اما متاسفانه امروزه رسانه آنها را خیلی زودتر وارد این دنیا می‌کند.
وی با بیا اینکه امروزه عامل تربیتی کودکان رسانه‌ها هستند افزود: اینکه همواره کودک مقابل تلویزیون بنشیند حتی اگر تمام حواسش به آن نباشد اما تاثیرات را می‌گیرد.
شعبانی با اشاره به دلایل این آسیب‌ها عنوان کرد: اگر والدین در زمینه‌ی آموزش‌های رسانه‌ای مانند فیلم‌ها، بازی‌ها، فضای مجازی و حتی برنامه‌های کودک بی توجه باشند و برای مثال در خانه، مدرسه، حتی در مسافرت‌ها با فرزندان خود همراه نباشند و همچنین اگر فضای مجازی را به صورت دائم در دسترس آنها قرار دهند خود بر این مشکلات دامن می‌زنند، یکی دیگر از دلایل کوتاهی و بی‌توجهی آنها به مسائل دینی است که منجر به آسیب کودکان می‌شود.
استاد حوزه علمیه در خصوص ماهیت سند 2030 اظهار کرد: اگر برای مسائل مهم خود برنامه‌ای نداشته باشیم دیگران آن برنامه را برای ما می‌نویسند مسئله‌ی سند2030 به دلیل ورود به سیاست دچار انحراف شد و از واقعیت فاصله گرفت، طبیعتا ما نیاز به فهم این مسائل داریم اما باید با هنجارها و آئین ما برابر باشد.
شعبانی در ادامه افزود: متخصصان و پژوهشگران کشور باید الگوهایی را تحت عنوان الگوی عملیاتی داشته باشند تا بتوان از آن استفاده کنند قطعا این مسائل برای هر ملتی بسیار حائز اهمیت است اما اگر جامعه‌ای اصل ضرورت آن را بفهمد به دنبال تغییر رویه در مسائل مهم همچون رسانه می‌کوشد.
وی با اشاره به آموزش به کودکان یادآور شد: کمترین آموزشی که می‌توان به کودکان داد عدم اعتماد سریع به اطرافیان است و اینکه حس مالکیت آنان را برای داشته‌هایشان (مثل اندام‌های جنسی)  برانگیزیم، هرگز و هرگز به فرزندان خود در این مسائل دروغ نگوییم چرا که باعث سلب اعتماد آنها از خود شده و زمینه‌ای برای پناه آوردن آنها به دیگران فراهم می‌‌شود.

اسلام به دنبال کودکی کردن کودکان است نه اینکه وارد دنیای بزرگترها شوند
شعبانی در مورد چگونگی واکنش به سوالهای کودکان در مورد مسائل جنسی عنوان کرد: هنگام قرار گرفتن در این موقعیت هیچگاه عصبانی نشوید و کودک را از خود نرانید چرا که او را به سوی مخفی کاری و رابطه‌های پنهانی سوق می‌دهد در این مسائل مادران برای دختران، و پدران برای پسران صبور باشند و تا حد نیاز به آنها پاسخ داده شود.
وی افزود: البته در تمامی این آموزش‌ها باید قواعد دینی رعایت شود، اسلام به دنبال کودکی کردن کودکان است به دنبال اینکه کودکان وارد دغدغه‌های بزرگترها نشوند و در این باره روایات بسیاری داریم؛ پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید «اگر نفس زن و مردی در رابطه زناشویی به فرزند خوابیده‌ی خود بخورد، آن فرزند در آینده دچار مشکلات جنسی می‌شود» و همچنین، امام صادق(ع) می‌فرماید «جای خواب کودکان را از همدیگردر سن 10سالگی حتما جدا کنید و خطاب به مادران فرمودند پسران خود را تا 3سالگی استحمام کنید».
شعبانی در پایان خاطر نشان کرد: اسلام مواظب عدم بهم ریختگی روابط است اما امروزه ما در جامعه‌ای بازتر قرار داریم امروزه فرزندان مارا تنها خود تربیت نمی‌کنیم بلکه رسانه، مدرسه، محل بازی، جامعه و... در تربیت آنها موثر هستند، طبق تجربه باید این مشکلات را از کلاس هفتم و هشتم به کودکان و نوجوانان آموزش دهیم، باید فضای آموزشی را از سیاست خارج کرده و وارد فضای تخصصی نماییم، باید در تمام عرصه‌ها تخصص داشته و فرهنگ‌ها و ارزش‌ها را بشناسیم.

captcha