اجرای برنامه عملیاتی «شهر دوستدار سالمند» در استان مرکزی
کد خبر: 3663510
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۴

اجرای برنامه عملیاتی «شهر دوستدار سالمند» در استان مرکزی

گروه اجتماعی: مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی از اجرای برنامه عملیاتی «شهر دوستدار سالمند» در راستای سند کاهش آسیب‌های اجتماعی استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، غلامرضا فتح آبادی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی، در شورای سالمندان استان که امروز، 23 آبان ماه در استانداری برگزار شد گفت: این شورا برای سالمندان برخلاف نظر عده‌ای توانسته اقدامات موثری انجام دهد. در آخرین جلسه شورا شیوه نامه تکریم بازنشستگان تدوین و در شورای اداری با امضای استاندار صادر شد و حتی توانست در سطح منطقه‌ای و ملی تاثیرگذار باشد.
وی ادامه داد: این شیوه نامه دارای 8 بند است و بالغ بر 30 ساعت کار کارشناسی برای تدوین این بندها انجام شده است. برای این شیوه نامه گروه کارشناسی تشکیل و ابعاد حقوقی آن بررسی شد پس از امضای این شیوه نامه توسط استاندار مرکزی در کمتر از 10 روز به تمام دستگاه‌ها ابلاغ شد و از این پس عملکرد تمام دستگاه‌ها در این زمینه مورد نظارت و ارزیابی قرار می‌گیرد.
فتح آبادی تصریح کرد: همچنین نامه‌ای در خصوص مشکلات شورای سالمندان در استان‌ها به ربیعی، وزیر کار و تعاون، عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، وزارت کشور، رئیس بهزیستی کشور، رئیس کمیسیون اجتماعی دولت، نمایندگان مجلس و تمام فرمانداران ارسال شد که خوشبختانه بازخورد وسیعی در کشور ایجاد کرد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی با بیان اینکه برنامه عملیاتی «شهر دوستدار سالمند» در راستای سند کاهش آسیب‌های اجتماعی اجرایی خواهد شد، گفت: در بحث هفته سالمندان دستگاه‌های مختلفی وارد عمل و برنامه‌هایی در این هفته اجرا کردند بعضی دستگاه‌ها همچون پزشک قانونی، اقتصاد دارایی، دانشگاه پیام نور، بانک تجارت، علوم پزشکی، منابع طبیعی، شرکت آب و فاضلاب، شرکت برق باختر، بنیاد شهید و کمیته امداد برنامه‌های ویژه‌ای در این خصوص اجرا کردند و قرار است از این دستگاه‌ها بخاطر این کار ویژه تقدیر شود.
وی بیان کرد: مرکز راهبردی آمار و اطلاعات وزارت رفاه و تعاون  تحلیل آماری در بحث سالمندان ارائه کرده است بر اساس آمار سال 1395، 7 میلیون و 400 هزار سالمند بالای 60 سال در کشور داریم که معادل 9.3 درصد جمیعت کل کشور را این قشر تشکیل می‌دهند.
فتح آبادی ادامه داد: استان مرکزی دارای 155 هزار و 695 سالمند است که معادل 10.89 درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهد این نرخ از میانگین کشوری بالاتر است که در بعضی از شهرستان‌های استان همچون تفرش به 20 درصد هم رسیده است. در شهرستان‌های آشتیان و فراهان این نرخ به 17 درصد رسیده است و علاوه بر آن سالانه یک درصد به جمعیت سالمندی ما افزوده می‌شود طی پیش بینی‌ جمعیت شناسان در 15 سال آینده 30 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی ادامه داد: اگر از هم اکنون برای جمعیت رو به رشد سالمند کشور برنامه ریزی راهبردی و نقشه راه نداشته باشیم همچون بخش جوانان با مشکل مواجه می‌شویم وقتی 35 درصد جمعیت کشور جوان شد تازه به فکر ایجاد شورای جوانان، سازمان ملی جوانان و وضع قوانین در این حوزه افتادیم امروز آمار و گزارشات سالمندان برای ما سیگنال است و وظیفه ما را نسبت به گذشته سنگین می‌کند.
وی افزود: در بحث سالمندان بهزیستی محور کار است ولی کلیه دستگاه‌ها در این زمینه مسئولیت جدی و خطیر دارند و هر دستگاه به جای موکول کردن وظایف خودش به دستگاه دیگر باید نقش خود را به خوبی ایفا کند. دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی در برنامه عملیاتی «شهر دوستدار سالمند» نقش چهار دستگاه را پر رنگ‌تر دیده شده است در وهله اول شهرداری و مدیریت شهری در این زمینه تکلیف دارد.
فتح آبادی با اشاره به اینکه اخیراً دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی کتابی با عنوان «جستاری بر وظایف مدیریت شهری و شهرداری‌ها در حوزه اجتماعی و فرهنگی» به چاپ رسانده است، گفت: این کتاب به قلم بنده و آقای مرزبان نوشته شده است در این کتاب وظایف شهرداری‌ها در قالب بسته اجرایی مشخص شده است.
وی گفت: 8 محوری که سازمان بهداشت جهانی در خصوص سالمندان مطرح کرده است باید بومی سازی و در برنامه‌ها قرار دهیم. در بحث محور زندگی سالم، فرمانداری‌ها مسئول هستند، در محور حمل و نقل نقاط شهری نیز فرمانداری مسئول و دبیری با شهرداری اراک است در محور مشارکت، خانه سازمان‌های مردم نهاد مسئول و دبیری با اداره‌کل بهزیستی است.
فتح آبادی در پایان بیان کرد: در بحث خانه‌سازی، اداره راه و شهر سازی مسئول و دبیری با اداره‌کل بهزیستی است. در محور احترام به سالمندان و مشارکت اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل دارا بودن پتانسیل قوی گروه جامعه شناسی مسئول و دبیری به عهده اداره‌کل بهزیستی است، مسئولیت محور حمایت اجتماعی و سلامت سالمند نیز با علوم پزشکی و در مسئولیت مشارکت شهری با شهرداری و دبیری بر عهده اداره‌کل بهزیستی است.

captcha