هزینه سنگینی از بیت‌المال صرف نگهداری زندانیان می‌شود
کد خبر: 3664848
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۴
موحد:

هزینه سنگینی از بیت‌المال صرف نگهداری زندانیان می‌شود

گروه اجتماعی: رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه هزینه سنگینی از بیت‌المال صرف نگهداری زندانیان می‌شود، گفت: تمام هزینه‌هایی که دولت متحمل می‌شود برای این است که بعد از آزادی سرپرست یا عضو خانواده به یک زندگی شرافتمندانه و سالم اجتماعی بازگردد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کرمان، یدالله موحد، رئیس کل دادگستری استان کرمان دیروز یکشنبه، 28 آبان در جمع خانواده زندانیان کرمان با بیان اینکه با اجرای موفق برنامه زندگی بدون جرم اعتماد اجتماعی از دست رفته به مددجویان بازگردانده می‌شود، گفت: زندان یک آسیب جدی اجتماعی است.
وی افزود: برنامه زندگی عاری از جرم می‌تواند رفتارهای زندانی را  از جامعه‌ستیزی به جامعه دوستی پیش ببرد و حمایت و مراقبت از مددجویان و  خانواده زندانیان چه در زمان تحمل حبس و چه بعد از خروج از زندان یک ضرورت غیر قابل اجتناب است.
رئیس کل دادگستری استان کرمان با اعلام اینکه هم‌اکنون بالغ بر 10 میلیون نفر در سراسر جهان در زندان به‌سر می‌برند، گفت: در هر ساعت، روز و سالانه جمع زیادی از افراد در سراسر این کره خاکی بنا به‌دلایلی از جمله ارتکاب جرم روانه زندان می‌شوند و بخشی از عمر خود را  در یک محیط کنترل شده و یا بسته‌ای می‌گذرانند که به‌عنوان محیط‌های سلب آزادی شناخته می‌شوند.
موحد تصریح کرد: مشکل وقتی جدی‌تر می‌شود که این افراد بعد از آزادی و خروج از محیط زندان بازگشت مجدد به زندان دارند اما هدف اساسی و مهم از ورود این افراد و نگهداری در محیط زندان به‌منظور اصلاح و آموزش مهارت‌های زندگی در جامعه و حرفه‌آموزی و آموختن مسیر بازگشت به جامعه و داشتن یک زندگی شرافتمندانه و آبرومند است.
وی با بیان اینکه هزینه سنگینی از بیت‌المال صرف نگهداری زندانیان می‌شود، افزود: تمام هزینه‌هایی که دولت متحمل می‌شود و تمام سختی‌هایی که خانواده مددجویان تحمل می‌کنند برای این است که بعد از آزادی سرپرست یا عضو خانواده به یک زندگی شرافتمندانه و سالم اجتماعی بازگردد.
رئیس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: دستگاه‌های فرهنگی و اقتصادی، قضات، جامعه و خیران باید سازمان زندان‌ها را همراهی کنند تا آنها بتوانند در سایه حمایت‌هایی که صورت می‌گیرد در مسیر اصلاح و بازپروی شخصیت زندانیان حرکت کنند
وی عنوان کرد: مهم‌تر از همه خانواده زندانیان و خود مددجویان باید بیاموزند که تحت هر شرایط نامطلوب و دشواری نباید رفتار مجرمانه داشته باشند بلکه باید به ارزش‌های اخلاقی پایبند باشند و از گذشته عبرت گرفته و برای آینده خوب برنامه‌ریزی کنند و به‌عنوان یک شهروند خوب به جامعه بازگردند.
موحد اظهارکرد: در برخی از کشورها برنامه زندگی بدون جرم با همکاری جدی مددجویان و خانواده آنها طراحی و به مرحله اجرا در آمده است و می‌توان از این طرح به‌عنوان یک الگوی موفق برای بازپروی و بازگشت مجدد به زندگی سالم اجتماعی استفاده کرد.
وی تأکید کرد: اجرای این برنامه در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با توجه به فرهنگ دینی و باورها و ارزش‌های مذهبی موجود و سایر شرایطی که داریم، می‌تواند با موفقیت دنبال شود.
منبع: دادگستری استان کرمان
captcha