جای خالی وقف قرآنی در خوزستان/ خیران ورود کنند
کد خبر: 3665054
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹

جای خالی وقف قرآنی در خوزستان/ خیران ورود کنند

گروه اجتماعی: مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان با بیان اینکه رسانه‌ها باید اهتمام بیشتری در فرهنگ‌سازی وقف داشته باشند، گفت: استان خوزستان علی‌رغم توانایی‌ها و ظرفیت‌های بسیار در امور قرآنی، وقف قرآنی ندارد و به همین دلیل خیران باید در زمینه وقف قرآنی وارد شوند چرا که جای آن بسیار خالی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، حجت‌الاسلام سید محمد طباطبایی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته وقف که امروز 29 آبان ماه برگزار شد، با بیان اینکه وقف از جمله مصادیق انفاق است که ماندگاری بسیاری دارد و پس از حیات فرد سال‌ها باقی می‌ماند، گفت: در وقف می‌شود از داشته‌های اندک بر اساس اصول و چهارچوب آن وقف کرد. بر این اساس موضوع وقف مشارکتی در سال‌های اخیر مطرح شد. اگرچه این موضوع از گذشته‌های دور هم وجود داشته و بسیاری از مساجد با روش وقف مشارکتی ساخته شده‌اند اما تأکید ما بر روی وقف منفعتی است تا هر کس در حد توان خود واقف باشد.

برنامه‌های هفته وقف در خوزستان

وی با اشاره به اینکه هفته وقف از پنج‌شنبه 26 آبان‌ماه آغاز شد، گفت: همایش یاوران وقف و وقف و رسانه به صورت مشترک چهارشنبه 1 آذرماه برگزار خواهد شد. دیدار با مسئولان استان همچون استاندار و نماینده ولی‌فقیه از جمله برنامه‌های این هفته است. همچنین افتتاح فاز دوم حرم علی‌بن مهزیار اهوازی که شامل رونمایی از ضریح جدید آن و همچنین تکمیل نمای داخلی بقعه به غیر از محراب و افتتاح طرح بازسازی شده امام‌زاده عبدالله دهدز از جمله دیگر برنامه‌های این هفته خواهد بود.

موانعی که بر سر راه موقوفات است

طباطبایی با بیان اینکه اوقاف در زمینه موقوفات دارای وظایفی همچون حفظ و حراست، احیا و تبلورسازی است، گفت: تبلور موقوفات به آن معناست که موقوفه با درآمد حاصل از خود وسعت پیدا کند. علی‌رغم آنکه در استان خوزستان موقوفات متعددی وجود دارد اما موانعی هم سر راه ما است از جمله زیر بارنرفتن افرادی که چه حقیقی و چه حقوقی موقوفات را تصرف کرده‌اند که در این میان بیشترین تأکید ما بر روی اشخاص حقوقی است. اوقاف ده‌ها میلیارد تومان از دستگاه‌های دولتی طلب دارد که البته با پیگیری‌های اداره‌کل بعضی از دستگاه‌ها به دادگاه کشیده شده و رأی هم درباره آن‌ها صادر شده است. پیگیری‌های متعددی در این زمینه در تقابل با سازمان‌ها و نهادهای مختلف صورت گرفته که امید داریم در آینده به نتایج خوبی برسیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان ادامه داد: یکی از راه‌های حراست از موقوفات اخذ اسناد مالکیت آنها است. در سال جاری 1142 رقبه متعلق به 260 موقوفه دریافت شد. همچنین در سال جاری 163 موقوفه با نیات حسینیه، مسجد و منفعتی از طرف مردم وقف شد که این نشان دهنده آن است که مردم به سازمان اوقاف اعتماد پیدا کرده و اموال خود را وقف می‌کنند.

مردم خود متولی موقوفاتشان باشند

وی با بیان اینکه رسانه‌ها باید اهتمام بیشتری در فرهنگ‌سازی وقف داشته باشند، گفت: استان خوزستان علی‌رغم توانایی‌ها و ظرفیت‌های بسیار در امور قرآنی، وقف قرآنی ندارد. در سال 96 سهمیه 24هزار نفری طرح ملی حفظ قرآن کریم در حال تکمیل است و تنها 200 نفر از آن باقی مانده، همچنین سهمیه تربیت مربی حفظ قرآن خوزستان در سال جاری 500 نفر بوده که 300 نفر ثبت‌نام کرده و در آزمون شرکت خواهند کرد. رتبه‌های برتر استان خوزستان در مسابقات قرآن کشوری هم حکایت از آن دارد که استان ما در این زمینه برتر است. بنابراین به همین دلیل خیران باید در زمینه وقف قرآنی وارد شوند چرا که جای آن بسیار خالی است. البته این را باید بگویم که ما اصرار نداریم خیران با وقف اموال خود متولی آن را اوقاف کنند. می‌توانند خود آنها متولی باشند اما در سازمان ثبت شود که ما بدانیم کدام موقوفه در زمینه قرآنی فعالیت می‌کند.

طباطبایی با بیان اینکه امسال 60 موقوفه غیرمتصرفی داشته‌ایم که متولی آن خود مردم هستند، گفت: وقف یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشرفت اقتصاد کشور به ویژه در زمینه اقتصاد مقاومتی است. اهل بیت(ع) هم بر این امر همواره تاکید داشتند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان عنوان کرد: بر اساس سند چشم‌انداز سال 96، 18 هزار مترمربع کار عمرانی در بقاع و اماکن متبرکه در نظر گرفته شده بود که بسیاری از آن انجام شده و باقی در حال انجام است؛ در سال جاری طرح‌های عمرانی در 33 بقعه استان خوزستان به انجام رسید و در حال حاضر هم بیشتر امامزادگان در حال بازسازی هستند.

وی گفت: در بحث شرعی وقف باید نیت واقف در نظر گرفته شود و نیات را نمی‌توان در زمینه‌های مختلف به کار گرفت. اما موکب اوقاف پس از اربعین در سر پل ذهاب مستقر شد و کمک‌های مردمی از استان خوزستان شامل پتو، آب معدنی، پلاستیک و چادر به آنجا منتقل شد.

iqnakhouzestan@

captcha