حضور داشتیم، رسیدن به برخی روستا‌ها زمان‌بر بود/ بیش از 50 درصد انبار هلال احمر خالی بود
کد خبر: 3665506
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳
پاسخ رئیس جمعیت هلال احمر به انتقاد‌ها:

حضور داشتیم، رسیدن به برخی روستا‌ها زمان‌بر بود/ بیش از 50 درصد انبار هلال احمر خالی بود

اجتماعی: باید در انبارهای هلال احمر 16 قلم استراتژیک به صورت دپو وجود داشته باشد که متاسفانه 30 تا 40 درصد اقلامی که باید در انبارها وجود می‌داشت، در زمان آغاز مسئولیت من در انبارها موجود بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر 30 آبان ماه امروز طی نشستی خبری با اصحاب رسانه به تشریح اقدامات این جمعیت در زلزله اخیر پرداخت و گفت: متاسفانه در این حادثه 436 نفر از هموطنانمان کشته شده‌اند و تعداد زیادی مجروح شده و آسیب‌های روانی و روحی گسترده‌ای به مردم منطقه‌ای وارد شده که هشت سال طی جنگ تحمیلی مرزبانان کشورمان بودند.

وی اولین وظیفه هلال احمر در چنین حوادثی را نجات افراد گرفتار عنوان و اظهار کرد: مهمترین اولویت ما در ساعات اولیه نجات افراد گرفتار بود و شروع کردیم به بررسی وسعت و میزان تلفات، تخمین اولیه حادثه 150 هزار نفر در شعاع 5 کیلومتری شهر ازگله مرکز اصلی زلزله و شعاع حادثه 50 کیلومتری مرکز زلزله بود. بر این اساس برآورد ما آسیب دیدن 33 هزار خانوار بود که بررسی بعدی صحت این پیش بینی را نشان داد.

پیوندی افزود: در اولین ساعات حادثه امکانات را بسیج کرده و از استان‌ها معین استان کرمانشاه از جمله همدان، لرستان، خوزستان و آذربایجان 38 تیم واکنش سریع، 27 تیم درمانی و 31 تیم سگ زنده یاب به محل حادثه اعزام شدند. اقدامات ما در قطعی کامل آب و برق دنبال شد و در ساعات اولیه 10 هزار چادر از انبار هلال احمر کرمانشاه و 15 هزار چادر از استان‌های مجاور به منطقه ارسال کردیم. در این حادثه هزار و 630 روستا و هفت شهر تحت تاثیر زلزله قرار گرفتند که برای ارائه خدمات به هشت منطقه تقسیم بندی شدند. در روز اول حادثه بحث نجات ادامه پیدا کرد و اسکان، تغذیه و درمان اضطراری آغاز شد. در روز دوشنبه هزار و 520 چادر دوباره به منطقه ارسال و 5 هزار و 650 چادر در شهر سر پل ذهاب نصب شد اما به دلیل نبود نظم و انضباط اقلام ارسالی به مناطق زلزله زده به درستی در بین مردم توزیع نشد.

برقراری نظم در منطقه از وظایف هلال احمر نیست

رئیس جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه برقراری نظم در منطقه از وظایف هلال احمر نیست خاطر نشان کرد: مهاجرت از روستاها به شهر برای دریافت خدمات امدادی مشکلات بیشتری را برای خدمت رسانی به وجود آورد اما از روز سوم پس از حادثه با ایجاد ستاد تامین، نظم بر منطقه حاکم شد.

وی با اعلام این مطلب که در حال حاضر 82 هزار و 540 چادر در مناطق آسیب دیده توزیع شده گفت: حتی برای افرادی که خانه‌ آنها آسیب ندیده اما نگران پس لرزه‌ها هستند چادر توزیع شده است؛ همچنین 240 هزار تخته پتو، 190 هزار والور، 580 کنسروجات از انبارهای هلال احمر و کمک‌های مردمی طی این مدت به زلزله زدگان اهدا شده است. همچنین از جمعه گذشته 280 تن نایلون در انبار هلال احمر کرمانشاه ذخیره شده و 120 تن از این نایلون‌ها تا دیروز در بین مردم توزیع شده است.

100 میلیارد کالا از انبارها خارج شده 

پیوندی اظهار کرد: بر این اساس در یک برآورد کلی اقلام امدادی که از انبارها خارج شده بالغ بر 100 میلیارد تومان است. از این پس تا اسکان دائم مردم دفترچه امداد در اختیار 30 هزار خانوار آسیب دیده قرار داده می‌شود تا اقلام تغذیه‌ای یک ماه را دریافت کنند این خدمات تا زمان انتقال آسیب دیدگان به منازل مسکونی تداوم خواهد داشت.

پیوندی در خصوصی خدمات بالگردهای هلال احمر در منطقه نیز گفت: پنج فروند بالگرد در منطقه کرمانشاه وجود داشت و 10 فروند بالگرد نیز اعزام شد. 240 ساعت پرواز و انتقال 250 مصدوم به بیمارستانها و 130 هزار کیلوگرم اقلام امدادی در مناطق آسیب دیده از جمله اقداماتی است که توسط بالگردهای هلال احمر انجام شده است.

در ادامه این نشست خبری پیوندی با ذکر این مسئله که درمان اضطراری جز وظایف هلال احمر است، گفت: 5 درمانگاه اورژانسی در 4 شهر راه اندازی شده است و کادر متخصص ما در این درمانگاه‌ها فعال هستند. برای کنترل آسیب‌های روانی وارده شده به مردم منطقه به ویژه کودکان نیز سازمان جوانان هلال احمر با تیم‌های تخصصی خود در منطقه حضور دارند تا کمک کنند فضای غمبار و مصیبت زده منطقه تغییر کند.

رئیس جمعیت هلال احمر با تشکر از کمک‌های بی دریغ مردم عنوان کرد: 37 میلیارد تومان کمک‌های نقدی و 20 هزار تن اقلام امدادی و غیر امدادی به هلال احمر تحویل داده شده است که بخشی از آن در بین زلزله زدگان توزیع و بخش دیگر بسته بندی شده تا طی روزهای آتی به مردم اهدا شود.

اسکان اضطراری 100 درصد انجام شده است 

پیوندی خاطر نشان کرد: اسکان اضطراری 100 درصد انجام شده است و تغذیه و درمان اضطراری همچنان ادامه دارد معمولا 25 تا دو ماه پس از حادثه امدادگران هلال احمر در منطقه می‌مانند اما اگر لازم باشد بیش از این نیز در منطقه خواهیم ماند.

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت انبارهای هلال احمر اکنون چگونه است گفت: من 40 روز است که مسئول هلال احمر شده‌ام و در این 40 روز چند حادثه بزرگ از جمله مسئله میانمار، برگزاری مراسم اربعین، حضور در مجمع جهانی فدراسیون هلال احمر و بعد هم زلزله کرمانشاه را پشت سر گذاشته‌ایم باید در انبارهای هلال احمر 16 قلم استراتژیک به صورت دپو وجود داشته باشد که متاسفانه 30 تا 40 درصد اقلامی که باید در انبارها وجود می‌داشت در انبارها موجود بود. البته کمبود خاصی برای تامین اقلام امدادی نداشتیم و در حال حاضر 400 هزار چادر در انبارهای هلال احمر در نقاط مختلف کشور وجود دارد و در این حادثه نیز آسیب جدی به خاطر کمبود اقلام امدادی به وجود نیامد اما باید برای تامین این اقلام و پر کردن انبارها برنامه ریزی کنیم.

رئیس جمعیت هلال احمر در پاسخ به انتقادهای مطرح در خصوص دیر رسیدن امدادگران به برخی مناطق زلزله زده گفت: تخمین روستاهای آسیب دیده و پیدا کردن اینکه کدام روستاها آسیب دیده‌اند زمان‌بر بود، راه رسیدن به برخی روستاها هم سخت، صعب‌العبور و زمان‌بر بود به همین دلیل اقلام امدادی روز اول به برخی مناطق نرسید اما امداد و نجات در روز اول در تمام مناطق آسیب دیده حضور داشت.

وی در پاسخ به این مسئله که اکنون مردم چگونه می توانند کمک کنند؟ گفت: اگر از این پس کمک ها فقط نقدی باشد، کمک زیادی به ما می‌کند اما اگر کسی بخواهد کمک غیر نقدی انجام دهد، وسایل گرمایشی مورد نیاز مردم منطقه است.

پیوندی در پاسخ به این سؤال که اگر در انبارهای هلال احمر چادر وجود داشت، چرا از زمان وقوع حادثه مدام از مردم درخواست ارسال چادر می‌شد؟ گفت: ما اکنون هم به چادر نیاز داریم چون ممکن است چادرها به دلیل استفاده نامناسب، باد و باران و ... دچار آسیب شوند و لازم باشد تا زمان اسکان دائم چادرهای دیگری را هم در اختیار مردم قرار دهیم و یا چادرهای آنها را تعویض کنیم.

رئیس جمعیت هلال احمر در پاسخ به این مسئله که به نظر می‌رسد اعتماد مردم به نهادهای دولتی و جمعیت هلال احمر کاهش پیدا کرده است، چرا که مردم به افراد و اشخاص پول‌ها و کمک‌های خود را تحویل می‌دهند و یا ترجیح می‌دهند که خود اقلام را به دست مردم برسانند، گفت: در حوادث و زلزله‌های گذشته نیز مردم همینگونه کمک می‌کردند با این تفاوت که این اتفاق اولین اتفاق و حادثه ای است که پس از فعال شدن شبکه های اجتماعی رخ داده و برخی از مسائل بزرگ نمایی شده است.

افزایش کمک‌های یک‌و‌نیم برابری مردمی نسبت به ورزقان

وی ادامه داد: اینکه مردم خودشان بخواهند اقلام خود را توزیع کنند موجب بر هم خوردن نظم می‌شود. من معتقد هستم مردم هنوز هم مانند گذشته به هلال احمر اعتماد دارند و این مسئله از کمک‌‌های ارسالی آنها به هلال احمر مشخص است و این تصور که مردم به هلال اعتماد ندارند را من قبول ندارم. کمک‌های اهدایی از سوی مردم به هلال احمر نسبت به زلزله ورزقان یک و نیم برابر افزایش یافته است. هلال احمر نهادی مردمی و وابسته به مردم است و از دل مردم برخواسته است.

پیوندی در پاسخ به این مسئله که شماره حساب اعلام شده از سوی هلال احمر برای کمک به مسلمانان میانمار و مردم زلزله زده و ... یکی است چگونه این پول ها مجزا می‌شود؟ گفت: مردم معمولاً روی فیش پرداختی می‌نویسند که مربوط به کمک برای چه گروه آسیب دیده است. اما از ساعتی که این شماره حساب برای مردم زلزله زده کرمانشاه اعلام شد، پول واریزی به این مسئله اختصاص داده شده است.

وی تصریح کرد: موارد مصرفی پول‌های واریز شده به حساب هلال احمر را به صورت شفاف برای مردم بیان می‌کنیم. چرا که ممکن است این وجوه برای خرید اقلام ضروری زندگی مردم مثل یخچال، فرش و ... مصرف شود.

پیوندی در ادامه اظهار کرد: باید تلاش کنیم تاب آوری جامعه را نسبت به حوادث بالا ببریم. اکنون تعدادی از مردم دچار نقص عضو شده‌اند و در صورتی که نیاز به اندام مصنوعی و توانبخشی داشته باشند، این خدمات به صورت رایگان به مردم ارائه خواهد شد.

رئیس جمعیت هلال احمر در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در خصوص کیفیت بالگردهای هلال احمر که امکان پرواز در شب را ندارند و کیفیت چادرها (که به گفته پیوندی ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند) و اقلام امدادی و اینکه آیا برنامه‌ای برای ارتقای تجهیزات امدادی هلال احمر دارند یا خیر؟ گفت: در حال حاضر 24 بالگرد داریم و در حال اضافه کردن سه بالگرد جدید هم هستیم؛ البته سیاست ما ارتقای امداد هوایی است.

وی ادامه داد: جنس چادرهای هلال احمر خوب است و مقاومت خوبی دارد؛ این چادرها ضد باران هستند اما برای اینکه استفاده از آنها استمرار داشته باشد نایلون در بین مردم توزیع کردیم. تجهیزات زنده یابی، آواربرداری، آمبولانس و ... ما نیز پیشرفته است و توانستیم 6 نفر را از زیرآوار خارج کنیم. اما همچنان معتقدیم باید با تجهیزات روز دنیا همراستا حرکت کنیم.


captcha