طراحی جهان شهر معنوی نياز به باز انديشی سنت‌ها دارد
کد خبر: 3666581
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳

طراحی جهان شهر معنوی نياز به باز انديشی سنت‌ها دارد

گروه اجتماعی: رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی گفت: برای طراحي جهان شهر معنوي نياز به باز انديشي سنت‌ها است، بازانديشي سنت‌ها همان سيره اهل بيت و سبک زندگی در نظام جمهوري اسلامي ايران است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام علی خدیوی، رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان، امروز در نشست تخصصی جهان شهر معنوی در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، گفت: برای طراحي جهان شهر معنوي نياز به باز انديشي سنت‌ها است، بازانديشي سنت‌ها همان سيره اهل بيت و سبک زندگی در نظام جمهوري اسلامي ايران است.

وی، افزود: مسئله آرمان شهر یعنی جهان شهری آرماني را طراحي و مدینه فاضله‌ای را تشکیل دهیم. شهري ايده آل كه از ديرباز دغدغه هاي ديرين و آرزوي بشريت است و بيشتر فلاسفه همچون ارسطو، افلاطون و فارابي به اين موضوع پرداخته‌اند.

حجت الاسلام خدیوی، اظهار کرد: وقتي سخن از آرمان شهر به ميان مي‌آيد يعني ما به دنبال ساخت يك تمدن هستيم. سخن از اين دنيا است نه آن دنيا. سخن از جهان اجتماعي است سخن از مسير تكاملي انسان به كمال است.

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: تمدن‌هاي مختلف در دنيا بوجود آمده است. تمدن ‌ها با فرهنگ‌ها از هم جدا مي‌شود. انسان با فرهنگ هويت و شخصیت پيدا مي‌كند. هويت مهم‌ترين دغدغه انساني است بي‌هويتي پوچي است و منجر به انتحار و خودكشي مي‌شود.

وي در ادامه به فرمايشات مقام معظم رهبري در مورد الگوي ايراني اسلامي اشاره كرد و گفت: از ديدگاه رهبري معظم الگوي ما بايد شامل چهار ركن فكر و انديشه، معنويت، علم و زندگي (سبك زندگي) باشد.

حجت‌الاسلام خدیوی با بیان اینکه معنويت به معناي حال خوب در اسلام نيست افزود: معنويت كلمه مدرن است. جهان شهر معنوي يعني ساخت جهاني كه در آن معنويت مفهوم داشته باشد و حال خوب به انسان دست بدهد.

وي در ادامه به شاخص‌های طراحی جهان شهر آرمانی و سنتي يا مدرن بودن آن اشاره كرد و گفت: سنت دو معنا دارد: از نظر جامعه شناسان و اسلام مفهوم سنت متفاوت است.

حجت‌الاسلام بخت آور، رئیس جامعه المصطفي(ع) تبريز نیز در این نشست گفت: جهان شهر معنوي بايد شهر معنوي باشد. شهر مقدس مشهد به خاطر وجود مبارك حضرت امام رضا(ع) شهر معنوي ما است. البته شهر تبريز و نقش آن در توسعه فرهنگ شيعه مي‌تواند اين شهر را نيز به  جهان شهر معنوي تبديل كند.

وی، در ادامه به اهميت نقش جامعه المصطفي(ع) در طراحی جهان شهر معنوی اشاره كرد و گفت: جامعه المصطفي(ع) تنها نهاد در دنياي شيعي است كه با بيش از يكصد مليت مختلف مراودات علمي-اسلامي دارد و در بيش از 60 كشور جهان مراكز علمي آموزشي فعال دارد   كه مي تواند پلي براي ايجاد يك شهر معنوي باشد.

captcha