ثبت اسناد اوقاف در سامانه اطلاعاتی موقوفات کشور
کد خبر: 3666812
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷

ثبت اسناد اوقاف در سامانه اطلاعاتی موقوفات کشور

گروه اجتماعی: مدیر کل اوقاف استان همدان عنوان کرد: چند سالی است که تمامی پرونده‌های موقوفه پس از بررسی و مطالعه در سامانه بانک اطلاعات موقوفات کشور جانمایی شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین محمد کاروند، مدیر کل اداره اوقاف و امورخیریه استان همدان، شنبه 4 آذر در ششمین همایش یاوران وقف ضمن گرامی داشت هفته بسیج اظهار کرد: هر جا سخن از بسیج است آبادانی، کمک و رحمت در اذهان عموم تداعی می‌شود.
وی افزود: در زلزله دلخراش غرب کشور نیز بسیاری از امداد‌ها و کمک رسانی به زلزله زدگان به واسطه بسیج فعال کشور انجام پذیرفت، یکی از اتفاقات خوب سازمان اوقاف، تبدیل اداره سنتی اوقاف به اداره به‌روز وپیشرفته است.
حجت‌الاسلام کاروند اضافه کرد: در 5 سال گذشته پرونده‌های بقاع متبرکه، مساجد و موقوفات به صورت سنتی ثبت و ضبط می‌شد اما چند سالی است که تمامی پرونده‌ها پس از بررسی و مطالعه در سامانه بانک اطلاعات موقوفات کشور جانمایی شده است.
مدیر کل اوقاف استان ادامه داد: پرداختی‌ها و واریزی‌های بقاع متبرکه نیز مشخصا طبق نیت واقف مشخص شده و در جای خود قرار می‌گیرند اطلاعات 44 هزار رقبه نیز تماما مشخص و ثبت شده است.
وی خبر از مستندسازی مطالبات اوقاف از ادارات دولتی داد و گفت: یکی از اتفاقات خوبی که در چند سال اخیر به واقعیت پیوسته است تعیین میزان بدهی دستگاه‌های دولتی به موقافات استان به مبلغ 400 میلیارد تومان بوده است که 130 میلیارد تومان مستند سازی شده و دستگاه‌های مربوطه تقبل پرداخت آن را برعهده گرفته اند.
حجت‌الاسلام کاروند گفت: صدور سند مالکیت بقاع متبرکه و موقوفات یکی دیگر از برنامه‌های اداره اوقاف است که در این میان 7 هزار هکتار زمین موفق به اخذ سند مالکیت شده اند. در حوزه درمان و سلامت نیز از اجرای نیت موقوفه، درمانگاه بهاء الملک 32 روستا را تحت پوشش خود دارد.
وی عنوان کرد: هرگونه بیمار صعب العلاج در شهرستان‌های همدان، ملایر و کبودرآهنگ تحت پوشش اداره اوقاف قرار می‌گیرد، در حوزه اجرای نیات مذهبی نیز بیش از 800 میلیون تومان هزینه روضه خوانی و عزاداری و 650 میلیون تومان جهت برگزاری مراسم اربعین حسینی هزینه شده است.
مدیر کل اوقاف استان یادآور شد: در بخش کمک به فقرا، بیش از 6 هزار و200 بسته لوازم التحریر و بیش از 500 میلون تومان اعتبارات جهت کمک هزینه دانش آموزان و دانشجویان و طلاب هزینه شده است.
وی با بیان اینکه اوقاف آمادگی ورود به عرصه‌های مختلف در راستای اجرای نیات واقفین دارد گفت: اوقاف یکی از شفاف ترین سازمان‌های کشور است که آمادگی بازرسی دستگاه‌های ذی ربط از این مجموعه را دارد.
captcha