بهترین نذرها چه نوع نذوراتی هستند؟
کد خبر: 3667055
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸

بهترین نذرها چه نوع نذوراتی هستند؟

گروه معارف: استاد حوزه و دانشگاه در همدان گفت: بر اساس آیات و روایات بهترین نذرها، نذوراتی هستند که جنبه عمومی و ماندگاری بالایی داشته باشند.

سید آقا حسینی استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از همدان، تصریح کرد: به هر میزانی که نذر جنبه عمومی پیدا کند و ماندگاری بیشتری داشته باشد، نذر ارزش بیشتری خواهد داشت.
وی ادامه داد: نذر برای وقف زمین، احداث مدرسه، حوزه و یا نذر به منظور ذبح گوسفند و اهدای آن به فقرا و همچنین رسیدگی به معیشت فقرا از جمله نذوراتی هستند که ماندگاری بیشتری داشته و جنبه عمومی پیدا می‌کنند بنابراین این نوع نذورات ارزش بالاتری دارند.
حسینی با تاکید بر اینکه آیات و روایات فراوانی در زمینه تصدیق نذر وجود دارد افزود: نذر به مفهوم متعهد کردن آدمی در پیشگاه خداوند برای واجب کردن یک عمل خاص است.
وی ادامه داد: در اجرای نذر احکامی وجود دارد که باید حتما آنها را لحاظ کرد به طوری که نذر برای انجام یک عمل حرام و همچنین نذر برای انجام یک عمل واجب جنبه نذر پیدا نمی کند چرا که انسان نمی‌تواند با خداوندی که انسان را مکلف به دوری از حرام و انجام واجبات می‌کند عهد و پیمان ببندد.
این کارشناس مذهبی یادآور شد: به عنوان مثال نمی توان با خداوند عهد بست که برای فوت کسی گوسفند ذبح کند و یا اعمال حرام انجام دهد همچنین نمی‌توان یک عمل واجب را مجددا با نذر آن را بر خود واجب کرد به عنوان مثال نمی توان نذر کرد که در صورت قبول شدن نذر، نماز صبح را اقامه کرد چرا که برپایی نماز صبح خود یک عمل واجب است.
حسینی با بیان اینکه نذر در حوزه‌های مستحبات، مکروهات و مباهات قابل انجام است، افزود: نذر مفهوم بسیار مهمی در باب شیعه است که شیعیان نیز علاقه زیادی به آن دارند.
وی در پایان گفت: شرط اصلی نذر تعهد است و با توجه به اینکه شیعیان غیر عربی زبان نمی‌توانند صیغه نذر را ادا کنند بنابراین لزومی به ادای این صیغه وجود ندارد و با عهد و پیمان با خداوند، نذر قابل قبول است.
captcha