فعالیت 6500 گروه جهادی در محرومیت‌زدایی 4500 منطقه محروم
کد خبر: 3668777
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹

فعالیت 6500 گروه جهادی در محرومیت‌زدایی 4500 منطقه محروم

گروه جهاد و حماسه: رئیس سازمان بسیج سازندگی با اشاره به فعالیت جهادی گروه‌های مختلف زیر نظر این سازمان، اظهار کرد: 6500 گروه جهادی در کشور فعال هستند که طی شش ماه نخست امسال 4500 اقدام محرومیت‌زدایی نیز صورت گرفته است.

سردار نعمان غلامی، رئیس سازمان بسیج سازندگی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره فلسفه ایجاد این سازمان و برپایی اردوهای جهادی عنوان کرد: این سازمان با هدف خدمت‌رسانی به مردم و استفاده از ظرفیت نیروهای مردمی و ایجاد عشق و علاقه برای کمک به همنوعان و هموطنان در نقاط محروم کشور راه‌اندازی شده است.

وی گفت: وقتی محرومیت‌زدایی یکی از اهداف سازمان باشد،‌ باید به موضوع اردوهای جهادی توجه کند که در این راستا،‌ یکی از نیازهای ضروری برای تحقق اهداف،‌ سازماندهی نیروها و استعدادهای درخشان در سطح کشور است که اکنون در قلب گروه‌های جهادی شکل گرفته است.

سردار غلامی همچنین اظهار کرد: گروه‌های جهادی بخشی از سازمان بسیج سازندگی محسوب می‌شوند که ماموریت سازمان در حوزه محرومیت‌زدایی، اقتصاد مقاومتی و پُر کردن اوقات جوانان را محقق می‌کند. بر همین اساس رویکرد سازمان بسیج سازندگی استفاده از ظرفیت‌های مردمی و توانایی مردم برای کمک به محرومیت‌زدایی است.

وی با اشاره به اینکه باید مردم را در این راستا مشارکت دهیم،‌ ادامه داد: مردم علاقه‌مند باید بتوانند در اجرای این موارد نقش‌آفرینی کنند که سالانه حجم قابل توجهی از افراد با احتساب یک میلیون بسیجی در اردوهای 10 و 7 نفره به این اردوها اعزام می‌شوند. روح و جسم این افراد در جریان برپایی اردوها ساخته می‌شود و از سوی دیگر می‌توانند در سازندگی نقاط محروم و روستاهای کشور نیز نقش موثری ایفا کنند.

سردار غلامی درباره ماموریت‌هایی که این سازمان برعهده دارد توضیح داد: بیش از 6500 گروه جهادی در کشور وجود دارد که به فعالیت‌های جهادی می‌پردازند. همچنین در برنامه امسال چند گروه جدید افزوده شده‌اند که این حجم فعالیت‌ها را افزایش می‌دهند. از نظر قانونی ظرفیت‌هایی در اختیار ما گذاشته شده است که بتوانیم از استعدادها و توانایی‌های مردمی در این راستا استفاده کنیم.

وی افزود: در شش ماه ابتدای امسال، بیش از 4500 اقدام محرومیت‌زدایی توسط اردوهای جهادی در سراسر کشور انجام شده است. همچنین 700 پروژه در کشور افتتاح شد که تا پایان سال نیز افزایش می‌یابد. در موضوعات مربوط به زلزله نیز سعی کرده‌ایم که کار را در سطح وسیع گسترش دهیم و پروژه عمرانی نیز در این راستا داریم و در عین حال با گروه‌های جهادی در حوزه‌ تخصص‌های مختلف مانند بسیج جامعه پزشکی، بسیج مهندسی عمران در سطوح مختلف فرهنگی،‌ اجتماعی و معنوی فعالیت کردیم.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور به گروه مهندسین صنعت و گروه‌های جهادی در این حوزه که حدود 15 ـ 20 متخصص در کشور را شامل می‌شوند اشاره کرد و ادامه داد: این افراد کلینیک‌های سیار دارند که تلاش می‌کنند تا علت مشکلات را دریابند و به صاحب کارخانه‌ای که دچار مشکل شده است،‌ مغازه‌داری که نزدیک به ورشکستگی است و ... در حوزه رسیدن به اهداف کمک می‌رسانند تا علت بروز مشکلات را دریابند و به رونق فعالیت‌های آنان کمک کنند.

سردار غلامی در ادامه توضیحاتش گفت: یکی از وجوه فعالیت‌ گروه‌های جهادی اقدامات فرهنگی است. برای مثال گروه عمران برگزاری یادواره شهدا و مراسم مناسبتی به منظور تجلیل از خانواده آنان را انجام می‌دهد. البته وجه غالب عملکرد گروه‌های جهادی، خدمت‌رسانی و انجام فعالیت‌های عمرانی است.

وی با اثر گذار دانستن چنین اقداماتی، ادامه داد: طی امسال و سال گذشته بخش عمده‌ای از کارهای گروه جهادی به تقویت علمی دانش‌آموزان روستایی و مناطق محروم اختصاص یافته بود. در همین راستا گروه‌های جهادی حتی در عرصه شناسایی استعدادها و کمک به آنها برای ادامه تحصیل نقش مهمی ایفا می‌کنند.

سردار غلامی از شروع فعالیت جدیدی طی امسال خبر داد و افزود: در راستای تعالی فعالیت‌های جهادی و وضع موجود در روستاها و مناطق محروم کشور، خدمات را افزاش می‌دهیم و به صورت جدی آنان را مورد پیگیری قرار خواهیم داد. مشکلات در این طرح پیگیری می‌شوند. در حال حاضر مشغول آمایش و کادرسازی گروه‌های جهادی و توجیه نفرات جدید هستیم که در طول سال به این اردوها اعزام می‌شوند. این افراد می‌توانند در محیط زندگی خود نیز اثرگذار باشند.

وی اظهار کرد: سطح‌بندی گروه‌ها بر اساس توانایی که افراد آن دارند انجام می‌شود. سپس نقاط اعزام گروه‌ها مشخص می‌شود. نقاط باید به صورت متمرکز انتخاب شوند که خدمات به صورت مشهود نمایان شوند. گروه ها باید مطالبه‌گر مشکلات مردم و تسهیل‌کنند مواردی که وجود دارد باشند.

سردار غلامی همچنین درباره تطابق ماموریت‌ها و فعالیت‌های این سازمان عنوان کرد: این طرح پیشرفت مناسبی طی سال‌های اخیر داشته است. توسعه گروه‌های جهادی نیز با رویکرد مردم‌محور و ارائه خدمات مردم‌محور و به منظور رفع معایب موجود و خدمات‌رسانی در طول سال با هدف جامه عمل پوشاندن به مطالبات رهبر معظم انقلاب انجام شده است.

وی از مشارکت دادن جوانان در این طرح‌ها بنا به توصیه و تاکید رهبر معظم انقلاب یاد و عنوان کرد: گروه‌های جهادی در این اقدام روی یک روستا، محله یا منطقه محروم تمرکز می‌کنند و فعالیت‌های خود را به آن سمت سوق می‌دهند تا پیشرفت حاصل شود. مقام معظم رهبری نیز بر همین روند تاکید داشتند و خدمت‌رسانی به مردم نیز از دیگر توصیه‌های اکید ایشان بود. به منظور تحقق بیشتر این فعالیت‌ها، ساختارها در حال تغییر است که خدمات‌رسانی به نحو بهتری صورت گیرد.

captcha