مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ غلبه اخبار قرآنی بر دیگر اخبار معارفی خبرگزاری‌ها
کد خبر: 3668964
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ غلبه اخبار قرآنی بر دیگر اخبار معارفی خبرگزاری‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی: اغلب اخبار معارفی امروز، 11 آذرماه خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف در حوزه تخصصی قرآن کریم منتشر شده است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ تفوق اخبار قرآنی بر دیگر اخبار معارفی خبرگزاری‌ها
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، از میان اخبار فراوانی که طی امروز شنبه، 11 آذرماه بر روی خروجی صفحات معارفی رسانه‌ها و خبرگزاری مختلف کشور منتشر شده، تعداد اخبار تخصصی قرآنی بر تعداد دیگر اخبار معارفی تفوق دارد.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، 11 آذرماه و تا ساعت 14:30 تعداد 11 خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است که تعداد 9 خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و مابقی اخبار نیز در حوزه‌های معارفی دیگر منعکس شده است.
«۲۵۰ اثر به جشنواره «آوای نور سوره‌های سرخ» ارسال شد»، «اذان‌های برتر اساتید قرآنی در لوح فشرده منتشر می‌شود»، «انجمن «یاوران وقف» پیوند دانشکده‌های علوم قرآنی با مردم است»، «استاد اخوان‌اقدم «اذان» گفت»، «مسیر شهادت از مسجد قنات‌آباد تا قصرشیرین/ اهتمام پهلوان جبهه به سوره «یس»»، «مسابقات بین‌المللی قرآن کشور عراق به تعویق افتاد»،‌ «نظرسنجی مردمی برای انتخاب قاری برگزیده برنامه «إسراء» آغاز شد»، «اذان استاد بهروز یاریگل» و «محمد رسول الله(ص) جدیدترین اثر گروه الغدیر»، عناوین 9 خبر قرآنی این صفحه از خبرگزاری تسنیم را تشکیل می‌دهند که در حوزه قرآنی قرار دارند.
همچنین، ««اسلام رحمانی» با وادادگی در مقابل استکبار تفاوت دارد» و «مجلس ترحیم «حبیب‌الله چایچیان» در مسجد بلال برگزار می‌شود» نیز دو خبر دیگر این صفحه هستند که در حوزه‌های معارفی مختلف منتشر شده‌اند.
همانطور که از تعداد اخبار صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم مشخص است، اکثر اخبار امروز این صفحه در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند که این امر به نوبه خود بسیار حائز اهمیت و جالب توجه است.
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز اقدام به انتشار گزارشی جالب توجه با عنوان «مسیر شهادت از مسجد قنات‌آباد تا قصرشیرین/ اهتمام پهلوان جبهه به سوره «یس»» کرده است که در رابطه با دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهیدان سلیمی منتشر شده و در بخش‌هایی از این خبر یکی از تیترهای اصلی این صفحه نیز می‌باشد، آمده است: «عباس سلیمی در سال 1344 پای به عرصه وجود گذاشت از همان کودکی معلوم بود که فردی باهوش، منظم و پرکار است، این موضوع را پدر شهید عباس سلیمی می‌گوید و عنوان می‌کند: عباس بسیار منظم بود و به نظم بسیار اهمیت می‌داد و با این اوصاف، دوران کودکی را پشت سر گذاشت و وارد مدرسه شد. در زمان پیروزی انقلاب اسلامی در مدرسه بر علیه رژیم طاغوت اقداماتی را انجام می‌داد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دبیرستان فنی و حرفه‌ای عضو انجمن اسلامی شد و علاوه بر فعالیت در انجمن اسلامی مدرسه، به همراه هم سن و سال‌هایش، انجمن اسلامی شاخه نوجوانان را تشکیل داد و به واسطه این انجمن، به کارهای فرهنگی از جمله حضور در نماز جمعه، جلسات قرآن و غیره می‌پرداخت.
سال 60 برای آموزش نظامی به پادگان امام حسین(ع) رفت تا برای اعزام به جبهه آماده شود؛ آن زمان، والدین برای اعزام فرزندانشان به جبهه جلوگیری نمی‌کردند. دوره که تمام شد به جبهه اعزام شد و دو ماه متوالی در مناطق مرزی قصر شیرین حضور یافت و مجدداً برگشت. چندبار اعزام ایشان به مناطق جنگی ادامه داشت. خاطرم هست سال 61 در ماه مبارک رمضان، شبها پای روضه شیخ حسین انصاریان می‌رفت و سحر به خانه می‌آمد، کمی استراحت می‌کرد و پس از نماز به درس و بحث در مدرسه می‌پرداخت. یک روز صبح دیدم لباس خاکی پوشیده و آماده است تا به منطقه برود. کمی اصرار کردم نرود امّا اعتنا نکرد و با اشتیاق خداحافظی کرد و رفت... و نهایتاً در عملیات مسلم بن عقیل (ع) جبهه غرب در حالیکه می‌خواست به هم‌رزمان مجروحش خدمات بدهد، بر اثر اصابت گلوله به فیض شهادت رسید».
فارس
اخبار امروز صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس طبق روال معمول این صفحه با خبر تلاوت ترتیل صفحه 239 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزگار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم آغاز شده و در ادامه نیز شش خبر دیگر بر روی خروجی این صفحه منتشر شده است.
«ستمکارترین افراد و بزرگترین ظلم/ وقتی افراد اعمال خود را انکار می‌کنند»، «برگزاری همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی در سال آینده/ مهلت ارسال مقاله تا پایان بهمن‌ماه»، «از حضور پای منبر استاد انصاریان تا شهادت برای نجات همرزم»، «جدیدترین تلاوت حمیدرضا احمدی‌وفا در مسجدجامع لویزان»، «ارائه دوره‌های تدبر در قرآن در فضای مجازی/ عمومی‌سازی فهم قرآن برای همه مسلمانان با رویکرد عقلانی» و «همکاری شبکه‌های قرآن و هدهد در تولید برنامه‌های آموزشی کودکان» عناوین دیگر اخبار امروز صفحه فعلیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس هستند که اغلب نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم منتشر شده‌اند.
خبرگزاری فارس نیز طی امروز به موضوع دیدار اخیر جامعه قرآنی با خانواده شهدا پرداخته و گزارش خود از این دیدار را با عنوان «از حضور پای منبر استاد انصاریان تا شهادت برای نجات همرزم» به عنوان تیتر اصلی صفحه فعالیت‌های قرآنی خود انتخاب کرده است.
همچنین، این خبرگزاری اقدام به انتشار گفت‌و‌گویی اختصاصی با سیدکاظم فرهنگ، مدیر تالار گفت‌وگوی قرآن‌پویان با عنوان ««ارائه دوره‌های تدبر در قرآن در فضای مجازی/ عمومی‌سازی فهم قرآن برای همه مسلمانان با رویکرد عقلانی» کرده که در بخش‌هایی از این خبر آمده است: «سیدکاظم فرهنگ، مدیر تالار گفت‌وگوی قرآن‌پویان با اشاره به چگونگی راه‌اندازی وب سایت قرآنی «قرآن‌پویان» گفت: در سال 1388 در سفر حج با دکتر سیدمحسن میرباقری توفیق همسفری پیدا کردم، یکی از مباحثی که در این کاروان بسیار مورد توجه قرار گرفته‌ بود مباحث تفسیر قرآن بود که استاد میرباقری با بیانی شیوا و زیبا به تفسیر، تأمل ‌آیات و ارتباط میان آیات یک سوره پرداختند.
وی اظهار داشت: دو سال بعد تالار گفت‌وگوهای قرآن پویان را راه‌اندازی کردیم محور سایت هم این بود که سعی کنیم آیات قرآن را بهتر بفهمیم و با عقل جمعی بستری ایجاد کنیم برای کاربران اینترنت تا درباره آیات موضوعی و دیگر آیات، نظرات و سؤالات خود را مطرح و پاسخ خود را از تفاسیر مختلف مطالعه کنند.
مدیر تالار گفت‌وگوی قرآن‌پویان با بیان اینکه بعد از راه‌اندازی کانال گروه قرآن پویان در تلگرام، روزانه چند مطلب قرآنی اعم از مطالب تفسیری، اخلاقی، مباحث اجتماعی،‌ برای کاربران ارسال می‌شود، عنوان کرد: امسال هم یک سری دوره‌های مجازی و حضوری را برای روش تدبر و فهم قرآن شروع کردیم، هدف ما این است بتوانیم به کسانی که به قرآن علاقه‌مند هستند تلنگری بزنیم تا قرآن و ترجمه‌اش را بخوانند، بفهمند، یادداشت‌برداری کنند و علاقه‌مند شوند، همچنین تاکنون یک دوره حضوری و دو دوره مجازی در تلگرام برگزار کرده‌ایم».
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد سه خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است که تنها یکی از این اخبار با عنوان «خروج نُسخ خطی به مقصد کشورهای عربی/ مشکل مالی برای خرید آثار» در حوزه تخصصی قرآن قرار دارد و دو خبر دیگر در حوزه‌های دیگر معارفی منعکس شده‌اند.
همچنین، تیتر اصلی این صفحه که خبری با عنوان « حوزه باید قرآن متحرک باشد» است که این خبر مربوط به روز پنجشنبه می‌باشد و از آن روز تاکنون نیز هنوز به‌روزرسانی نشده است.
در بخشی از تنها خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری ایسنا که در گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام والمسلمین امیر لهراسبی، حجت‌الاسلام امیر لهراسبی، مدیر موزه قرآن منتشر شده، آمده است: «لهراسبی با اشاره به نبود یک هیات کارشناسی مستقل در مجموعه‌ موزه‌ها و به نسبت کاربری هر موزه، بیان می‌کند: هیات کارشناسی مستقر در موزه‌ها باید مجموعه‌ای از کارشناسان مورد تائید اداره کل موزه‌ها باشند تا اگر یک شیء یا نسخه‌ای برای فروش به یک موزه داده می‌شود، قیمت‌گذاری و اعلام قدمت اثر توسط این گروه بررسی و اعلام شود که آیا آن اثر به درد موزه می‌خورد یا خیر؟ در حالی که اکنون فقط یک هیات پیشکسوت از کارشناسانِ مورد تائید اداره کل موزه‌ها به عنوان کارشناسان فرهنگی در این زمینه فعال هستند که کار قیمت‌گذاری را انجام می‌دهند.
او این شیوه قیمت‌گذاری را غلط می‌داند و می‌گوید: هر مجموعه با توجه به هویت و کارکرد خود، نیازمند چند کارشناس آشنا به شرایط، فضا، نیاز و امکانات آن مجموعه است تا آثار را بررسی کنند، به عنوان مثال کارشناس فرهنگی موزه قرآن چند ماه پیش بازنشست شد و به دلیل قانون منع به کارگیری افراد بازنشسته، نتوانسته‌ایم از وجود او استفاده کنیم و در حال حاضر کارشناس فرهنگی و تخصصی در این زمینه در موزه قرآن نداریم که حتی بخواهد آثار را بررسی و به هیات کارشناسی ارجاع دهد».
ایرنا
از هفت خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شده است، هیچ‌کدام در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارد و اکثرا نیز در حوزه‌های معارفی مختلف منتشر شده‌‌اند.
«وحدت و انسجام امت اسلام تنها راه مقابله با تفرقه افکنی دشمنان است»،‌ «رسالت و نقش راهبردی دانشگاه مذاهب در پساداعش»، «جشن میلاد پیامبر اسلام (ص) در بوسنی برگزار شد»، «وحدت حول محور اهل بیت مانع پیدایش گروه های سلفی تکفیری است»، «کتابخانه کاخ گلستان دارای 2500 اثر تاریخی هنری متعلق به دوره قاجار است»، «پایان انتظارها برای توسعه بارگاه حَیَقوق نبی(ع)» و «مقابله با تفکر انحرافی در بین اهل سنت و شیعه ضروری است» عناوین اخبار امروز ایرنا در صفحه معارف هستند که در حوزه‌های مختلف معارفی منعکس شده‌اند.
مهر
آخرین خبری که بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر منتشر شده است، خبری با عنوان «کارگاه منطق طریق اولی در قرآن برگزار شد» می‌باشد که مربوط به روز گذشته، 10 آذرماه بوده و از آن روز تاکنون نیز هنوز خبری بر روی این صفحه منتشر نشده است.
همچنین، تیتر اصلی این صفحه نیز که خبری با عنوان «۱۸ آذر ماه؛ آغاز ثبت نام آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن» است، مربوط به روز هفتم آذرماه می‌باشد که این تیتر نیز از آن زمان تاکنون به‌روزرسانی نشده است.
باشگاه خبرنگاران جوان
دو خبر از چهار خبر امروز صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان با عناوین «آیین تودیع و معارفه ۵ نفر از رؤسای دانشکده‌های علوم قرآنی برگزار شد» و «برگزاری همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی در سال آینده» که البته هر دوی این اخبار نیز اقتباسی  هستند، در حوزه قرآنی قرار دارند و دو خبر دیگر نیز در سایر حوزه‌های معارفی منتشر شده‌اند.
«حدیث پیامبر اکرم(ص) درباره برکات نماز در زندگی» و «زندگی نامه شهید آبام» نیز عناوین دو خبر دیگر امروز این صفحه از باشگاه خبرنگاران جوان را تشکیل می‌دهند که تاکنون بر روی خروجی این صفحه منتشر شده‌اند.
ایبنا
صفحه دین و علوم قرآنی خبرگزاری ایبنا نیز که در حوزه تخصصی کتاب کشور فعالیت دارد، تعداد دو خبر را طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی خود منتشر کرده است که یکی از این اخبار با عنوان «نویسندگان و پژوهشگران برتر قرآنی تجلیل می‌شوند» در حوزه تخصصی قرآن منتشر شده است.
همچنین، خبری با عنوان ««به‌نشر» با 900 عنوان کتاب در نمایشگاه ناشران جهان اسلام» نیز طی امروز در این صفحه از ایبنا منتشر شده است که در حوزه تخصصی قرآنی جای ندارد.
کیهان
روزنامه کیهان نیز در شماره امروز خود به انتشار مطلبی با عنوان «شرح صدر ماهیت و آثار آن» به قلم علی جواهردهی در صفحه معارف خود کرده که در بخش‌هایی از این مطلب آمده است: «بيشتر افرادي كه مي‌گويند در مواقع ناراحتي و عصبانيت نمي‌توانند خودشان را مهار و كنترل كنند، سخت در ‌اشتباهند! آنها مي‌توانند خود را كنترل كنند اما نمي‌خواهند! چرا كه ما عصبانيت خود را تنها متوجه كساني مي‌كنيم كه از لحاظ عاطفي و مالي به ما وابسته‌اند يا خطري از جانب آنها ما را تهديد نمي‌كند؛ اما در برابر كساني كه قدرت و موقعيتشان از ما بالاتر است، خودمان را كنترل مي‌كنيم.
در واقع ما به‌خوبي مي‌دانيم كجا و براي چه كساني خشممان را بروز داده يا آن را كنترل كنيم و وقتي پاي منافع پيش مي‌آيد، كنترل خشم، آسان به ‌نظر مي‌رسد.
با این همه، کسی که دارای آستانه تحمل و صبر پایینی است، حتی اگر نتواند به دلیلی چون برتری طرف مقابل از نظر قدرت و ثروت و مانند آن، خشم خویش را بروز و ظهور دهد، ولی آن را در درون می‌ریزد و همین امر پیامدهای منفی بسیاری دارد که از جمله افسردگی، بیماری عصبی و مرض‌های روحی و روانی است.
پس بهترین راه آن است که انسان آستانه تحمل و صبر خویش را افزایش دهد. این مسئله حتی برای کسانی که دارای قدرت و ثروت هستند لازم و ضروری است؛ زیرا اعمال خشونت و زودخشمی و مانند آن برای آنان زیانبار است و این افراد را از حالت تعادل شخصیت بیرون می‌برد.
اصولا کسانی که دارای قدرت بیشتری هستند و یا در مسئولیت‌های بزرگ‌تر اجتماعی چون ریاست کشور یا وزارت و مانند آن قرار دارند، به سبب دایره گسترده تعاملات و ارتباطات و افزایش فشارها نیاز بیشتری دارند تا آستانه تحمل خود را افزایش دهند و به سرعت از کوره در نروند و خشمگین نشوند و یا رفتار عصبی از خود بروز ندهند، چنان‌که امام علی(ع) می‌فرماید: آلة الرئاسة سعة الصدر؛ ابزار ریاست و مدیریت، داشتن سعه صدر است».(نهج‌البلاغه، حکمت 167)
captcha