ارادتی بالاتر از الماس
کد خبر: 3671322
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۳

ارادتی بالاتر از الماس

گروه فرهنگی- عشق به اهل‌بیت(ع) و خاندان ایشان در میان شلوغی‌های شهری خودنمایی می‌کند، در گوشه‌ای از اراک عده‌ای با دوخت روکش مزار مطهر حضرت عباس(ع)، این عشق بالاتر از الماس را سرمه دوزی کردند.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، در هیاهوی پر استرس شهری، هستند کسانی که دنبال آرامش‌اند آنهم از جنس بلورهای سرمه‌ای و پارچه‌ای که قرار است سرنوشت کربلایی پیدا کند، مسجد حجت‌ابن‌الحسن(عج) در گوشه‌ای از اراک محل هیاهوی چنین افرادی بود.

چندی پیش تعدادی از بانوان هنرمند اراکی با مدیریت حجت‌الاسلام بهنام حبیبی راد، امام جماعت این مسجد دور هم جمع شدند و بدون خستگی، وقت خود را صرف دوختن و تهیه روکش مزار مطهر حضرت عباس(ع) کردند، حجت‌الاسلام حبیبی راد، مسئول کارگاه تهیه روکش مزار مطهر قمر بنی هاشم(ع) در ایران، گفت: سه سال پیش وقتی داخل ضریح مطهر حضرت عباس(ع) شدم متوجه پارچه‌ای منقش و مزین به نام قمر بنی هاشم(ع) که گل‌کاری شده بود شدم. از سه سال پیش بسیار پیگیر بودم برای مزار ایشان روکشی درست کنم، قبل از این، تهیه روکش در کشورهای سوریه، لبنان، هندوستان، پاکستان و افغانستان انجام می‌شد و در ایران متولی نداشت، بعد از گذشته سه سال از تفرش به اراک آمدم و قصد کردم این خدمت را در این شهرستان انجام دهم.
وی که خدمت برای اهل‌بیت(ع) را کار دلی می‌داند ادامه داد: علاقمند بودم این طرح توسط خودم و یکی از بانوان فعال مسجد با هزینه شخصی انجام شود و پس از اتمام کار در معرض دید عموم مردم قرار گیرد، اما از آنجا که خداوند دوست دارد مردم در کارهای خیر سهیم باشند این طرح عمومی شد و توسط مردم کامل شد. عتبات نیز با آستان مقدس حضرت عباس(ع) هماهنگی لازم را انجام داد تا ایران متولی تهیه روکش مزار مطهر ایشان باشد.
به گزارش ایکنا؛ در بازدیدی که از مسجد محل تهیه روکش داشتیم شاهد فعالیت بانوانی بودیم که در عین اخلاص دور دومین روکش مزار مطهر حضرت عباس(ع) حلقه زده‌ بودند و همچون نگین آن را دربرگرفته بودند، آنچنان با ظرافت سوزن برپارچه می‌زدند که گویی روی طلا و الماس حکاکی می‌کردند، از حجت‌الاسلام حبیبی در مورد فعالیت بانوان پرسیدم که در جواب گفت: در این طرح 20 نفر از بانوان با ما همکاری کردند. 18 خانم در دو گروه و در دو شیفت صبح و عصر به صورت رایگان دوختن روکش را برعهده گرفتند و دو نفر از بانوان هم سوزن نخ می‌کردند و از مهمانان پذیرایی.
ناگفته نماند وقتی وارد کارگاه شدیم اولین روکش که تقریباً به اتمام رسیده بود روی دیوار کارگاه نصب شده و در معرض دید مراجعه کنندگان قرار گرفته بود و بهانه‌ای بود تا دلمان بشکند و با خالق سخن بگوییم، مسئول کارگاه در مورد نحوه تهیه پارچه، طرح، خطاطی، انتقال روی پارچه توسط شابلون، تهیه سنگ‌های قیمتی نظیر فیروزه، درنجف، عقیق و زمرد، سرمه، مروارید، منجوق و دیگر لوازم بیان کرد: دو ماه طول کشید تا طراحی روکش توسط خانم چراغی یکی از هنرمندان اراکی و خطاطی حجت‌الاسلام چگینی از روحانیون خطاط کشوری به دست ما برسد، این طرح کاملا اسلامی ایرانی با گلبوته‌های ایرانی است که اسماء 14 معصوم و قمربنی هاشم(ع) در آن گنجانده شده و منقش به رجز معروف ایشان؛ «وَ اللهِ اِنْ قَطَعْتُموا يَميني، اِنّي اُحامي اَبَداً عَنْ دينی» است، تاکنون در هیچ یک از روکش‌های منصوب به آن حضرت زیارت نامه ایشان ذکر نشده اما در این روکش زیارت نامه حکاکی شده و اگر زائری ضریح را در بر بگیرد و دور بزند می‌تواند زیارت نامه را قرائت کند.
وی گفت: برای انتقال طرح و خط روی پارچه که از مخمل سبز یشمی تهیه شده است با مشکل مواجه شدیم شابلون با چنین ابعادی در کشور حتی در تهران و مشهد هم وجود نداشت، پس از جستجوی فراوان آقای خانجانی صاحب کارگاه پرچم سازی تهیه شابلون را عهده دار شد. از خرداد ماه تا 10تیر طول کشید تا شابلون تهیه و طرح روی آن انتقال یابد. طراحی طرح و خطاطی اردیبهشت سال 96 انجام شد، رونمایی از پارچه، طرح و خط نیز همزمان با میلاد امام حسن مجتبی(ع) برگزار شد.
وی بیان کرد: خیلی خوشحالم که لیاقت پیدا کردم قطره‌ای از دریای بیکران عاشقان ایشان باشم. در حین دوخت پارچه بازدید عمومی هم داشتیم و هر دوشنبه بالغ بر 400 نفر از روکش بازدید می‌کردند، در طرح اولیه القاب 12امام دورتادور روکش بود، اسامی پیامبر(ص) و حضرت زهرا(س) در وسط روکش طراحی شده بود و در طراحی رجز آن حضرت لفظ جلاله «الله» نیز درشت‌تر نقش زده شد و بانوان هنرمند نیز «الله» را با سرمه و دوختی متفاوت مزین کردند.
حجت‌الاسلام حبیبی که سهیم بودن مردم را مانع دریافت اعتبارات دولتی می‌داند، گفت: اشتیاق برای دیدن روکش تنها به روزهای دوشنبه خلاصه نمی‌شد، بیش از 80درصد مسئولان استان و شهرستان و مردم استان‌های گلستان، قم، تهران، قزوین، کرج و شهرهای اطراف استان از روکش بازدید کردند.

وی ادامه داد: روکش تهیه شده در ایران قابلیت استفاده 10ساله دارد، در این طرح از لوازم بسیار مرغوب استفاده شده اما بنابر رسم هرساله که روکش را تعویض می‌کنند این روکش بعد از تعویض به آستان قدس رضوی اهدا می‌شود، بنده و دیگر بانوان و مردم خیر تمام تلاش خود را کردیم تا این خدمت به تأیید حضرت ولیعصر(عج) برسد، باید این اقدامات مقدمه‌ای برای رسیدن به هدف اصلی که قرب الهی است باشد.

یادآور می‌شود، مراسم رونمایی از این روکش اول اردیبهشت‌ماه در مصلی اراک با حضور مردم و مسئولان برگزار شد.

انتهای پیام

captcha