دانشگاه‌های کشور برای تقویت ادبیات فارسی تلاش کنند
کد خبر: 3671739
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۱
قزوه:

دانشگاه‌های کشور برای تقویت ادبیات فارسی تلاش کنند

گروه فرهنگي: شاعر و نویسنده معاصر کشور گفت: برای تقویت ادبیات فارسی باید در دانشگاه‌های کشور به نقد و بررسی و تدریس آن پرداخته شود.

به گزارش خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) از قزوين، علیرضا قزوه در نشست ادبی «هوای تازه» که با حضور دانشجویان شاعر افغان و پاکستان در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد با اشاره به اینکه شعر از ثروت‌ها و سرمایه‌های ناملموس کشورهای فارسی‌زبان به شمار می‌رود، تصریح کرد: ما باید این سرمایه را حفظ کنیم.
وی افزود: توجه ویژه به زبان فارسی، محور قرار دادن و برنامه‌ریزی دقیق برای گسترش و تقویت آن نکات لازم برای حفظ شعر فارسی در کشورهای حوزه‌های تمدنی فرهنگ ایرانی و فارسی به شمار می‌رود.
شاعر و نویسنده معاصر کشور اظهار کرد: زبان فارسی سه پله دارد که پله اول آن تسلط به دستور زبان، پله دوم آشنایی به نثر فارسی و پله سوم شعر است؛ ادبیات فارسی به خاطر حضور نسل‌های جدید و انجمن‌ها و سمینارهای ادبی رشد چشمگیری داشته و برای تقویت آن باید در دانشگاه‌های کشور به نقد و بررسی و تدریس آن پرداخته شود.
وی افزود: از منظر شعر فارسی می‌توان گفت کشوری چون افغانستان از اروپا و آمریکا ثروتمندتر است و با این ثروت و سرمایه بزرگ می‌توان در جهان تأثیرگذار بود؛ زبان فارسی نقطه اشتراک و پیوند ما ایرانیان با کشورهای فارسی‌زبان است و برای تقویت آن باید با تعامل و اتحاد یکدیگر در رشد و حفظ این زبان شیرین همکاری کنیم.
قزوه خاطرنشان کرد: ما انجمن بیدل را در هند تأسیس کردیم تا تعداد شاعران فارسی‌زبان را افزایش دهیم. به مدد وجود افرادی در این حوزه چراغ زبان فارسی تا 50 سال دیگر در هندوستان روشن است و شعر فارسی ایران نیز در عرصه‌های مختلف پیشگام عمل کرده و تأثیر خود را در بزنگاه‌های مختلف نشان داده است.

captcha