فراهم کردن بهترین زندگی با حفظ کرامت و تامین امنیت و بازی
کد خبر: 3671929
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵
پیام شهر دوستدار کودک به جهان؛

فراهم کردن بهترین زندگی با حفظ کرامت و تامین امنیت و بازی

گروه جامعه: رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه همه باید در خدمت کودکان در جهت رشد و تعالی آنها باشیم، پیام شهر دوستدار کودکان را فراهم کردن بهترین زندگی با حفظ کرامت و تامین امنیت و بازی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،‌ ویژه‌برنامه «شهر دوستدار کودک»، امروز 21 آذرماه،‌ با هدف تقدیر از فعالان حوزه کودک و با حضور محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، یوسف قربان خاجئف، مدیر بخش اجتماعی یونیسف در ایران و حجت‌الاسلام والمسلین حسن ناصری‌پور، معاون فرهنگی این سازمان، در سالن اجتماعات سازمان فرهنگی هنری برگزار شد.

محمود صلاحی، در این برنامه با بیان اینکه داستان خلقت، داستان پیچیده‌ای است، گفت: همه چیز برای انسان خلق شده و خلقت غیر انسان نیز برای او بوده است. این نص صریح قرآن کریم و سخن پیامبر اکرم(ص)، است که گل مخلوقات خداوند انسان است و هرچیزی برای او خلق شده است. خود انسان برای رشد فضایل خلق شده است و در این خلقت لطافت از آن بچه‌ها و کودکان است و آنچه باید مورد حمایت و محبت قرار گیرد کودک است. از این جهت بزرگان در تمامی حوزه‌ها ازجمله تعلیم و تربیت، تامین غدا و بازی و امنیت باید در خدمت کودکان باشند.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه کار کودک بازی کردن است، ادامه داد: بازی در واقع شغل کودک است و او با بازی کردن زندگی‌ می‌کند، رشد کرده و یاد می‌گیرد؛ لذا نباید بازی را از کودکان دریغ کنیم و در خانه، مدرسه و شهر فراهم کنیم.

صلاحی با اشاره به اینکه کودک تفکر و عالمی فرای تفکرات بزرگتر‌ها دارد، تصریح کرد: وظیفه ما این است که این عالم را بشناسیم و با جزئیات آن آگاه باشیم. اگر با این تفکر آشنا نباشیم نمی‌توانیم به کودکان و رشد آنها کمک کنیم. باید محیطی را فراهم کنیم که کودکان علاوه بر تقویت مبانی معنوی هر چیزی را با بازی فرا گیرند و بازی بخش جدایی ناپذیر یادگیری‌های کودکان باشد.

باید در رفتار با کودک یک مدیریت رفتاری سالم را نهادینه کنیم
وی بیان کرد: باید بدانیم که قوانین کودکان با قوانین ما بسیار متفاوت است و آنها در هر زمانی که چیزی خواستند باید برایشان فراهم شود. از این جهت ما باید در رفتار با کودک یک مدیریت رفتاری سالم را نهادینه کنیم. کودکان سرشار از لطافت و نیازمند محبت بسیاری هستند و از این جهت خداوند به آنها محبت می‌کند و آنها را بسیار دوست می‌دارد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری گفت: خدا عاشق کودکان است و از این جهت خلقت هم از قاعده لطف خداوند است و هیچ خالقی همچون خداوند نیست. با توجه به این مسئله سازمان فرهنکی هنری شهرداری تهران، کارها و برنامه‌های گوناگونی را انجام داده که خوب است، اما کافی نیست.

صلاحی با تاکید بر اینکه باید یک بازدهی جدی برای دنیای کودکان و یک تعریف حداقلی نسبت به این مسئله داشته باشیم، گفت: باید کاری کنیم که یک فرهنگ‌سازی در این حوزه نسبت به سایر بخش‌های جامعه ایجاد شود. باید فعالیت‌های ما در این حوزه به گونه‌ای گسترش پیدا کند که بخشی از زندگی‌ ما به کودکان اختصاص پیدا کند.

وی با بیان اینکه باید بخشی از زندگی ما وقف کودکان شود، تصریح کرد: کوتاهی در حوزه کودکان عقوبت اخروی هم دارد، غیر از اینکه با این کوتاهی ممکن است دنیای آنها را هم خراب کنیم. کودکان آسیب‌پذیرترین انسان‌ها بر روی زمین هستند و که هر اتفاقی در دنیا رخ‌ داده آنها ناخواسته مورد آسیبش قرار گرفته‌اند.

رئیس سازمان فرهنگی-‌هنری شهرداری تهران اظهار کرد: پیام این جلسه برای همه کودکان ایران و دنیا فراهم کردن بهترین زندگی با رویکرد حفظ کرامت و فراهم کردن محیطی امن برای تربیت، بازی، رشد و تعالی آنها اسن و این وظیفه همه بزرگترها است که باید نسبت به کودکان انجام دهند.

به گزارش ایکنا، برترین‌های فعال در حوزه کودک شامل مربیان کودک، تولیدکنندگان کتاب‌های صوتی، مادران قصه‌گو، فعالان کانون‌ها و خانه‌های فرهنگ مشارکتی، منطقه برتر و تولیدکنندگان محصول فرهنگی برای کودکان در این برنامه تجلیل شدند. همچنین سخنرانی حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری و عبدالرضا کردی، مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱ از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

captcha