مصون ماندن از گمراهی از آثار هدایت‌ خداوند است
کد خبر: 3672354
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴

مصون ماندن از گمراهی از آثار هدایت‌ خداوند است

گروه معارف: عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، اظهار کرد: از آثار هدایت‌ خداوند به واسطه وحی مصون ماندن از هرگونه گمراهی است.

حجت‌الاسلام یعقوب قاسمی‌‌خویی، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: از آثار هدایت‌ خداوند به واسطه وحی مصون ماندن از هرگونه گمراهی است.
وی افزود: هدایت در قرآن کریم یکی از واژه‌های کلیدی و اصلی قرآن کریم است.
وی با استناد به آیه 3 سوره یوسف خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: ما نیکوترین قصه‌ها را از طریق وحی و فرستادن این قرآن برای تو بازگو می‌کنیم هر چند پیش از آن، از آن غافل بودی.
حجت‌الاسلام قاسمی‌‌خویی ادامه داد: شاید یکی از بهترین شیوه‌های تربیتی قرآن، تربیت در پرتو هدایت باشد. این را نیز باید بدانیم که قرآن کریم کتاب هدایت است نه بیان داستان و یا قصه و عبرت آموزی از گذشتگان. هر چند که برای هدایت ما انسان‌ها بهترین شیوه را بیان داستان و قصه می‌داند اما همین قصه گوئی خدای تبارک و تعالی، جنبه‌ هدایت دارد.
این استاد دانشگاه یادآور شد: انسانى كه به فكر هدايت خويش است، تاريخ زندگى گذشتگان را بـه گـونـه‌اى جـلو چـشـم خـود مـجـسـم مى‌كند كه از مشاهده وقايع آن، براى آينده خود درس بـگـيـرد. عـوامـل مـوفـقـيـت آنـان را كـشـف كـرده، درصدد تقويت آنها در خود برمى آيد.
وی بااشاره به فرموده مولای متقیان علی(ع) افزود: امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند: هدايت خداوند، نيكوترين هدايت است.
حجت‌الاسلام قاسمی‌‌خویی تاکید کرد: فرد مسلمان هيچ گاه نبايد جز خدا بر وجود خويش متکی باشد و بر خود توکل و اتکّا کند بلکه هميشه از پروردگار خويش استعانت و استمداد بجويد و به سوی او پناه ببرد و از او درخواست هدايت و رهبری نمايد تا بتواند بدون اين که با اشکال و مانعی مواجه شود، راه راست و جاده مستقيم را بپيمايد و به آخرين مقصد و کمال نهايی نائل شود و از کسانی که مورد غضب پروردگار قرار گرفته و يا گمراه شده اند، نباشد.

captcha