علم نافع، علم اسلامی است
کد خبر: 3674166
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳

علم نافع، علم اسلامی است

گروه معارف: نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: هر علمی که به مردم و جامعه منفعت برساند، علم اسلامی محسوب می‌شود و اسلام آموزش این علوم را واجب کفایی می‌داند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اصفهان در همایش تجلیل از دانش‌آموختگان و ارائه کارنامه علمی دانشکده اهل‌البیت(ع) اصفهان که به مناسبت بزرگداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه شب گذشته 27 آذرماه در دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: از نظر اسلام، علم‌آموزی بر همه انسان‌ها اعم از زن و مرد واجب است، اما این سؤال مطرح می‌شود که منظور از علم، فقط علوم مربوط به دین است و یا اینکه همه علوم را شامل می‌شود؟
وی افزود: هر علمی که به مردم و جامعه منفعت برساند، علم اسلامی محسوب می‌شود و بنابراین علوم پزشکی، مهندسی و... علوم اسلامی است و اسلام آموزش این علوم را واجب کفایی می‌داند. همه این علوم مورد احترام اسلام بوده و اگر علمی باعث سربلندی جامعه اسلامی شود، آن علم ارزشمند است.
آیت‌الله طباطبایی‌نژاد ادامه داد: خوشبختانه ما بعد از انقلاب، در بسیاری از علوم باعث سربلندی جامعه اسلامی شدیم. قبل از انقلاب، کشور با کمبود پزشک مواجه بود و بسیاری از مردم برای درمان به خارج از ایران سفر می‌کردند، اما امروز هیچ پزشک و شورای پزشکی نظر نمی‌دهد که کسی برای معالجه به خارج از ایران برود و این باعث سربلندی جامعه اسلامی است.
وی با تأکید بر اینکه هر علم نافع برای جامعه اسلامی، علوم اسلامی محسوب می‌شود، خاطر نشان کرد: نباید بگوییم علوم اسلامی مسائلی است که به خداشناسی مربوط می‌شود، آن را می‌توان علوم دینی نامید. علم اسلامی منحصر به خداشناسی نیست و همه علوم مورد نیاز، علوم اسلامی محسوب می‌شود و جوانان ما در دانشگاه‌ها، علوم اسلامی را تحصیل می‌کنند.
امام جمعه اصفهان تصریح کرد: اگر گفته می‌شود حوزه و دانشگاه در کنار یکدیگر باشند، معنایش این نیست که دانشجو، علم طلبگی و یا طلبه‌ها، علوم مرتبط با دانشگاهیان را بخوانند. همه علومی که در دانشگاه و حوزه تدریس می‌شود، علوم مورد نیاز هستند و دانشجو و طلبه هر کدام در حیطه آموزشی خود، متخصص می‌شوند.
وی افزود: چون همه انسان‌ها و به خصوص دانشگاهیان باید آنچه را که فرا می‌گیرند، در راه خدا و دین باشد و تربیت انسان‌های متدین به عنوان متخصص علوم مختلف مفید می‌باشد، نیاز است تا آن‌ها در کنار متخصصین علوم دینی باشند و ضمن اینکه علوم مورد نظر خود را آموزش می‌بینند، تلاش کنند تا فعالیت و علم آنها رنگ دینی به خود بگیرد.
آیت‌الله طباطبایی‌نژاد با بیان اینکه دشمنان جامعه اسلامی همیشه در صدد بوده‌اند تا میان علم و دین جدایی ایجاد کنند، گفت: آنها می‌دانند که جامعه به دست دانشگاهیان اداره می‌شود و اگر دانشگاهیان متدین نباشند، به راحتی منحرف می‌شوند و می‌توان آنها را خرید و به همین دلیل برای جدایی میان حوزه و دانشگاه تلاش می‌کنند، حتی با این دیدگاه درصدد جدایی میان دین و سیاست هستند.
وی خاطر نشان کرد: اگر از وحدت حوزه و دانشگاه صحبت می‌شود، منظور این است که دانش‌آموختگان هر دو بخش متدین باشند و وظیفه اصلی در این خصوص به عهده اساتید حوزه و دانشگاه است.

captcha