مروری بر رویدادهای معارفی رسانه‌ها / تکذیبیه‌ای از شورای عالی قرآن و گزارش دو کنسرت
کد خبر: 3674374
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷

مروری بر رویدادهای معارفی رسانه‌ها / تکذیبیه‌ای از شورای عالی قرآن و گزارش دو کنسرت

گروه فعالیت‌های قرآنی: از جمله چهره‌ها و موضوعاتی که امروز پایشان به صفحات معارفی رسانه‌ها باز شده است می‌توان به دو هنرمند عرصه موسیقی، رئیس جمهور آمریکا، تکذیبیه از سوی شورای عالی قرآن،‌ مسابقات بین‌المللی قرآن کشور عراق و ... اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، صفحات معارفی رسانه‌ امروز صحت نداشتن اهدای جایزه به نمایندگی از مقام معظم رهبری به برگزیدگان یکی از مسابقات قرآن که اخیراً برگزار شده است را منتشر کردند.
روزنامه کیهان در صفحه معارفی خود به موضوع توکل و استنادات قرآنی آن پرداخته است. فارس نیز در خبری از حضور هفت میلیون دانش آموز در مسابقات قرآن مدارس خبر داده است.
تسنیم امروز به معرفی یکی از قاریان برجسته مصری پرداخته و ایسنا نیز به مواضع مسلمانان آلمان نسبت به اقدامات اخیر رئیس جمهور آمریکا اشاراتی داشته است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی در یکی از خبرهای خود به پایان یافتن مرمت قرآن تاریخی «نگل» اشاره کرده است و خبرگزاری مهر نیز تنها خبر خود را به برگزاری همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی اختصاص داده است. در ادامه نگاهی به خبرهای معارفی منتشر شده در رسانه‌ها شده است.
کیهان
روزنامه کیهان امروز در صفحه معارف خود به بحث توکل و مستندات قرآنی در مورد این موضوع پرداخته است. نویسنده در این مطلب با تحلیل مصادیق و مواردی که قرآن در توکل درباره آنها تأکید داشته نشان می‌دهد که توکل در چه اموری از مرز شایسته‌ها به سوی بایسته‌ها عبور می‌کند و به عنوان یک ضرورت، خود را بر تمام زندگی شخص تحمیل می‌کند.
در بخشی از این گزارش با اشاره به اینکه از نظر آموزه‌های قرآنی، انسان موجودی فقیر و نیازمند ذاتی به خداوند است؛ آمده است؛ «چنین موجودی نیازمند، همیشه چه بخواهد یا نخواهد آویزه‌ای به دیوار هستی خداوند غنی بالذات است، به گونه‌ای که اگر دمی از آن جدا شود به معنای نابودی اوست. از این رو همواره می‌بایست بر دیوار توکل تکیه بزند و اعتماد بر خدا داشته باشد».
همچنین در بخش دیگری از این نوشتار به آیاتی از سوره مبارکه «آل عمران» اشاره شده و در ادامه آن آمده است؛‌ «البته از آیاتی چون ۱۲۲ و ۱۶۰ سوره آل عمران و نیز ۲۳ سوره مائده و آیات دیگر چنین برمی‌آید که توکل اختصاص و انحصار به خداوند دارد، از این رو با تقدیم «علی الله» بر توکل در این آیات، این انحصار تبیین شده است.(المیزان، ج ۱۱، ص ۲۱۹) ولی بسیاری از مردم از این معنا در جهالت و نادانی به سر می‌برند. بنابراین برخی از آنان مدعی استقلال می‌شوند و برخی دیگر نیز بر دیگرانی تکیه و توکل و اعتماد می‌کنند که خود بنابر مفاد این آیات، خواسته و ناخواسته بر دامن توکل الهی آویخته‌اند».
کیهان علاوه بر این گزارش به موارد دیگری همچون «رابطه صبر و علم»، «پرهیز از پیوند و دوستی»، «مهاجرت از عادت»، «راهکارهای مبارزه عملی با بخل» و ... اشاره کرد.
فارس
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس امروز در گفت‌وگویی با مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش از حضور هفت میلیون دانش آموز در مرحله مقدماتی مسابقات قرآن مدارس خبر داده است. مسیب‌زاده در این گفت‌وگو به برگزاری گرامیداشت هفته قرآن و عترت در مدارس طی روزهای 24 تا 30 آذرماه اشاره کرده و گفته است؛ «در کنار مسابقات قرآن شاهد برپایی نمایشگاه‌های قرآنی، جلسات و محافل انس با قرآن کریم، بازدید خانواده‌های شهدا از مدرسه، دانش‌آموزان و فعالیت‌های مختلف قرآنی که در سطح شهر و منطقه و محل خواهد بود را داریم».
این خبرگزاری همچنان گفت‌وگو با اساتید قرآنی در مورد بودجه قرآنی سال 97 را پیگیری کرده است. در این روز گفت‌وگویی با «مهدی دغاغله» صورت گرفته است. از دیدگاه این فعال قرآنی علت کاهش بودجه سال 97 ضعف در گزارش‌دهی فعالیت‌های سال‌های گذشته بوده است. وی در بخشی از صحبت‌های خود گفته است؛ «متأسفانه بودجه‌ها در راه مأنوس کردن مردم با قرآن هزینه نمی‌شود و گزارش‌های ضعیف مسئولان به دولت سبب می‌شود دولت گمان کند این مبالغ برای فعالیت‌های قرآنی زیاد است».
این خبرگزاری همچنان در خبری که مسئول دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان آن را اعلام کرده است، علت برگزار نشدن اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور عراق را فراهم نبودن زیرساخت‌ها اعلام کرده است. در این مسابقات که قرار بود همزمان با ایام ولادت پیامبر(ع) برگزار شود، «پیمان ایازی» و «محمدحسن موحدی» به عنوان نمایندگان ایران معرفی شده بودند.
بارگذاری تلاوت «عبدالمجید پورعاشوری» در کرسی تلاوت موسسه نفحات القرآن، نیز بارگذاری تلاوت ترتیل «شهریار پرهیزکار» و برگزاری مسابقات قرآن «السابقون» توسط آستان حضرت عبدالعظیم(ع) سه مطلب منتشر شده دیگر صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس در روز 28 آذرماه است.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم امروز نگاهی به ویژگی‌های فنی «شیخ محمودالبنا» از قاریان مشهور مصری داشته است. تسنیم که در بخشی از عنوان این گزارش به حضور این استاد در حوزه موسیقی و تواشیح دینی اشاره کرده است، ابتدا به نحوه شکل گیری و حضور این استاد قرآنی در عرصه تلاوت و اساتید وی اشاره کرده و پس از آن به بیان ویژگی‌های فنی صدای این قاری برجسته مصری پرداخته است.
تسنیم در کنار گزارش معرفی قاری معروف مصری، از راه‌اندازی پرتال پاسخگویی به شبهات در موسسه غدیرشناسی خبر داده است و پس از آن هم خبر انتشار کتاب «پاکدامنی در قرآن» نوشته «حجت‌الاسلام بهجت‌پور» را مخابره کرده است. در کتاب «پاکدامنی در قرآن» چهار روش ارزش‌گذاری، تثبیت ارزش‌گذاری، هنجارسازی و تثبیت هنجار در موضوع پاکدامنی و با توجه به ترتیب نزول مورد بررسی قرار گرفته است.
برگزاری پنجمین دوره مسابقات «السابقون» ویژه خادمان و خانواده‌های آنها در حرم سیدالکریم(ع) دیگر خبر منتشر شده در تسنیم است. این مسابقات بهمن‌ماه و در رشته‌هایی همچون حفظ حداقل 20 سوره تا یک جزء برای مقطع سنی پنج تا 9 سال، حفظ کل قرآن کریم و ... اشاره کرد.
تسنیم همچنین خبری از سوی شورای عالی قرآن مبنی بر صحت نداشتن ارسال هدیه رهبر انقلاب به مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی(ع) را منتشر کرده است.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران نیز امروز تکذیبیه شورای عالی قرآن در مورد خبری که در آن از اهدای جوایز از سوی مقام معظم رهبری به شرکت‌کنندگان در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) خبر داده شده بود، را منتشر کرده است.
ایسنا همچنین در خبر دیگری از برگزاری مراسم بزرگداشت امام جمعه فقید آبادان خبر داده است. در این خبر آمده است؛ «مراسم بزرگداشت نهمین سالگرد رحلت عالم وارسته، نماد مقاومت و ایثار مرحوم آیت‌الله حاج شیخ غلامحسین جمی، نماینده امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و امام جمعه فقید آبادان در دوران دفاع مقدس برگزار می‌شود».
همچنین در این خبر از برگزاری این مراسم در روز پنجشنبه ۳۰ آذرماه خبر داده شده و اعلام شده است که در این مراسم حجت‌الاسلام سید علی خمینی حضور خواهد داشت.
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا در خبر دیگری که با عنوان «موضع انتقادی شورای هماهنگی مسلمانان آلمان در برابر تصمیم جدید ترامپ» به مواضع مسلمانان آلمان در برابر اقدامات ترامپ پرداخته است.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی در یکی از خبرهای کم تعداد خود در روز 28 آذرماه از پایان یافتن مرمت کامل قرآن تاریخی «نگل» خبر داده است. ایرنا در خبر خود به این موضوع که «با ایجاد کارگاه مرمت در روستای نگل این اثر تاریخی مهم توسط استاد حمید ملکیان یکی از برجسته‌ترین مرمت‌کاران کاغذ و تیم همراهش مرمت شد» نیز اشاره کرده است.
قرآن مقدس نگل یکی از قدیمی‌ترین قرآن‌های تاریخی کشور است و به شماره دو در فهرست آثار ملی منقول ثبت شده و نگارش آن خط کوفی شیوه پیرآموز است. «قرآن نگل»، قرآن بزرگی است که با خط کوفی بر پوست آهو نوشته شده و به خلیفه‌ سوم منسوب است. مردم روستای نگل باور دارند که قرآن نگل یکی از چهار قرآنی است که در زمان خلیفه سوم (عثمان بن عفوان) به رشته تحریر در آمده و به چهار نقطه جهان ارسال شده است.
این خبرگزاری در خبر دیگر خود در صفحه معارف به انعکاس مطالب مطرح شده توسط «اسماعیل شفیعی سروستانی» در نشست خبری سیزدهمین سالگرد سلسله نشست‌های ماهانه فرهنگ مهدوی در موسسه فرهنگی موعود عصر (عج) پرداخته و آن را با عنوان «طرح ترامپ برای انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی یک چالش آخرالزمانی است» مخابره کرده است.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر نیز تنها خبر خود (تا زمان تنظیم این تحلیل) را به معرفی مسئولان کمیته‌های مختلف یازدهمین همایش پژوهش‌های قرآنی اختصاص داده است.
در این خبر اعلام شده مهلت ارسال مقالات این دوره از همایش تا تاریخ ۳۰ بهمن ماه سال جاری و زمان برگزاری نیز همزمان با برگزاری سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در فروردین ماه سال آینده خواهد بود.
باشگاه خبرنگاران جوان
باشگاه خبرنگاران جوان صفحه قرآن و عترت خود را با حدیثی از امام حسین(ع) در مورد بهترین مسیر دستیابی به آرزوها به روز کرده است و در ادامه تلاش کرده است تا در گزارشی به این سوال که «چرا دعای برخی افراد مستجاب نمی‌شود» پاسخ دهد.
این خبرگزاری همچنین در مطلبی با عنوان «گناهان کبیره از منظر آیت‌الله دستغیب» این سوال که «آیا انسان عاقل از رحمت خدا ناامید می‌شود» را مطرح کرده و در ادامه به گذشتن نیمی از اصلاح رنگ و نور پروژه فیلم «یک کیلو و بیست و یک گرم» اشاره کرده است.
باشگاه خبرنگاران جوان در خبر دیگری که رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه آن را بیان کرده است از ارتقاء سفرهای زیارتی دانشجویان خبر داده است. معرفی زندگینامه شهید «اسماعیل بپایی» دیگر مطلب منتشر شده در این خبرگزاری است.
میزان
خبرگزاری میزان امروز از مطلبی را با عنوان گزارشی از کنسرت «حجت اشرف‌زاده» در سینما نفت شهر آبادان را در صفحه دین و اندیشه منتشر کرده است. مطلبی که البته تنها به برگزاری کنسرت این هنرمند در آبادان در اوایل دی‌ماه خبر داده و پس از آن هم جدیدترین آلبوم این هنرمند با عنوان «وقت عاشقی» را معرفی کرده است.
«اموالی که خمس به آنها تعلق نمی‌گیرد»، «پاداش عیادت از مومن» و «حکم ناتوانی در رفع لباس ناپاک نمازگزار» از دیگر مطالب منتشر شده در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان است.
صفحه دین و اندیشه میزان همچنین امروز گزارش مفصلی از کنسرت «بابک جهانبخش» که شب گذشته 27 آذرماه اجرا شده، را با عنوان «همه چیز جای خود را به فضای مجازی داده / حتی صدای ورق زدن کتاب هم دیگر نمی‌آید» منتشر کرده است.
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران امروز در صفحه دین و علوم قرآنی خود گزارشی از آیین ویژه روز وحدت حوزه و دانشگاه و رونمایی از دو کتاب «فطرت» و «معاد» را منتشر کرده است. مهدی گلشنی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این آئین گفته است؛ «حوزویان می‌توانند نقش مهمی در اصلاح فرهنگ دانشگاه‌ها ایفا کنند. کار فرهنگی در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها ضروری است که متاسفانه انجام نمی‌شود».
ایبنا همچنین در خبر دیگری از انتشار کتاب «قصه‌های آمین» اثر سعید تشکری، روایتگر داستان‌های رضوی از برخی نویسندگان ایرانی، با همکاری انتشارات آستان قدس رضوی و مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی خبر داده است.
برگزاری یازدهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی در فروردین‌ماه 97 خبر دیگر این خبرگزاری است و در ادامه به سیزدهمین برنامه عصر کتاب پرداخته است. این برنامه که به گرامیداشت حجت‌الاسلام والمسلمین علی صدرایی خویی، مصحح و فهرست‌نگار اختصاص یافته است روز چهارم دی‌ماه در سرای کتاب برگزار می‌شود.

captcha