حوزه‌های علمیه برای قرآن کم‌کاری کرده‌اند
کد خبر: 3675449
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲

حوزه‌های علمیه برای قرآن کم‌کاری کرده‌اند

گروه معارف: امام‌جمعه اصفهان با بیان اینکه بر روی قرآن در حوزه‌های علمیه کم‌کار شده است، گفت: مأنوس شدن طلاب با قرآن مایه افتخار و آبروی حوزه علمیه است

به گزارش خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، به نقل از دفتر امام‌جمعه اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در جمع اساتید اخلاق و قرآن حوزه علمیه اصفهان، اظهار کرد: این جلسه یک جلسه نورانی است چراکه مزین به قرآن و اساتید قرآن است.
وی بابیان اینکه بر روی قرآن در حوزه‌های علمیه کم‌کار شده است و باید همت بیشتر گماشت، گفت: البته بحث اخلاق در حوزه‌های علمیه موضوعی فرای بحث حفظ قرآن است، چراکه نیازمند زمان و برنامه‌ریزی می‌باشد، ولی حفظ قرآن نیازمند حتی تقوا هم نیست.
امام‌جمعه اصفهان تأکید کرد: عقل عملی با عقل نظری متفاوت است، عقل عملی یعنی تقوا، ولی عقل نظری یعنی حفظ کردن و فراگرفتن علومی چون قرآن، چه بسا کسی ممکن است دین و تقوا نداشته باشد ولی قرآن را می‌تواند یاد بگیرد و بخواند.
وی ادامه داد: فراگیری علم فیزیک و شیمی و ریاضی نیازمند تقوا نیست، البته این یادگیری قطعاً همراه با نورانیت نیست، ولی یاد گرفته می‌شود.
عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: مسلط بودن روی قرائت بدون صوت و با لحن صحیح باید مقدمه کار برای هر طلبه باشد و طلبه‌ای نباید وجود داشته باشد که نتواند به نحو صحیح قرآن را بخواند، در روایت است که کسی اگر قرآن بداند و بلد باشد، نباید احساس فقر کند، چراکه همه‌چیز دارد.
وی افزود: مأنوس شدن طلاب با قرآن مایه افتخار و آبروی حوزه علمیه است، بنابراین طلاب حوزه علمیه باید در مسیر طلبگی خود حتماً با قرآن مأنوس شوند و خواندن صحیح و حتی قرائت با لحن صحیح را فرابگیرند.
مدیر حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: توصیه اکید دارم به معاونت آموزش حوزه علمیه اصفهان که برنامه‌ریزی بکنند به نحوی که اساتید قرآن حوزه علمیه اصفهان حتماً خود مسلط به تجوید و ترتیل قرآن باشند، هر استاد قرآن باید پیش از آغاز به کار تدریس قرآن، خود دارای صوت و ترتیلی زیبا بوده تا بتواند پرورش‌دهنده طلاب قرآنی باشد.
وی اذعان کرد: در شورای آموزش حوزه علمیه اصفهان اخیراً تصویب کردیم که برای طلاب پایه اول سال آینده حوزه علمیه، فقط یک درس حوزوی یعنی صرف بدون نحو آموزش داده شود و مابقی وقت تحصیل آن‌ها را صرف موضوعات قرآنی و معارف قرآنی کنیم.
آیت‌الله طباطبایی‌نژاد بیان کرد: تسلط بر ادبیات عربی نیز از دیگر لوازم موفقیت یک طلبه در امر تحصیل علوم حوزوی است، باید یک طلبه به مرحله‌ای برسد که اگر زِیر و زِبَر قرآن حذف شود، بتواند بر اساس ادبیات عربی صحیح بخواند.
وی بیان کرد: در باب حفظ قرآن نیز من نظر دارم که طلاب باید تا پایه 6 حوزه علمیه حافظ قرآن شوند، که بنا به دلایلی صورت نگرفته است، ولی باید این برنامه حتماً برای طلاب در سطح مدارس علمیه با سرعت کمتر اتفاق بیفتد.
عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: من بارها گفته‌ام که علم در هر لباسی باشد مورد احترام همه جامعه است، طلبه با درس خواندن برابر با آقایی و بدون درس خواندن مساوی با گدایی است.
وی اذعان کرد: طلبه‌ای که در امر تحصیل علوم حوزوی همت جدی بگمارد، می‌تواند از هر قشر دیگری موفق‌تر شود، یک طلبه دینی می‌تواند بهترین قاضی، بهترین مبلغ، بهترین معتمد شهر و بهترین جایگاه اجتماعی را کسب کند.
آیت‌الله طباطبایی نژاد بیان کرد: بهترین متن، با ارزش‌ترین و فصیح‌ترین متن عربی برای تمرین ادبیات عربی طلاب حوزه علمیه قران کریم است، اساتید و مدیران مدارس علمیه باید نسبت به مأنوس شدن قرآن در بطن و متن دروس حوزوی تلاش کنند.
وی در ادامه اشاره‌ای به اساتید اخلاق و درس اخلاق حوزه علمیه کرد و گفت: شرط لازم تدریس و اثرگذاری درس اخلاق در حوزه علمیه، داشتن اخلاق حسنه شخص استاد است، اخلاق امری مهم و با حفظیات متفاوت می‌باشد، از کوزه همان برون تراود که در اوست.
امام‌جمعه اصفهان اذعان کرد: امیرالمؤمنین می‌فرماید «هرکسی می‌خواهد ولایت و سرپرستی تربیتی جمعی را بپذیرد، اول باید خودش را اصلاح کند قبل از آنکه دیگران را به راه راست هدایت کند، والا مثل کسی است که قصد دارد سایه چوب کجی را راست کند قبل از آنکه چوب را راست کند.
وی ادامه داد: بنابراین اصلاح دیگران بدون اصلاح خود یک امرمحالی است، مردم سایه روحانیون هستند، برای هدایت مردم به سمت راه راست، خود نیز باید اخلاق داشته و به سمت راه راست هدایت شده باشند.

captcha