رویکردهای غربالگری در بازار سرمایه اسلامی
کد خبر: 3676023
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷
مرکز مطالعات اسلامی سازمان بورس منتشر کرد؛

رویکردهای غربالگری در بازار سرمایه اسلامی

گروه اقتصاد: مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، گزارشی پژوهشی با عنوان «رویکردهای غربالگری در بازار سرمایه اسلامی» به قلم مجتبی کاوند منتشر کرده است.

رویکردهای غربالگری در بازار سرمایه اسلامی

 

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در مقدمه این گزارش پژوهشی می‌خوانیم: امروزه نظام‎های مالی در بسیاری از کشورهای اسلامی از جمله مالزی، اندونزی، امارات، قطر و غیره به صورت دوگانه است یعنی علاوه بر بانکداری اسلامی، بیمه اسلامی و بازار سرمایه اسلامی؛ بانکداری متعارف، بیمه و بازار سرمایه متعارف نیز در این کشورها فعالیت دارد. از این رو بسیاری از سرمایه‎گذاران در این کشورها در مورد سرمایه‎گذاری در سهام شرکت‎ها تردید دارند چون در مورد منطبق با شریعت بودن فعالیت‎های این شرکت‎ها ابهام دارند.

اندیشمندان مالی اسلامی به منظور تمایز میان اوراق بهادار منطبق با شریعت و اوراق بهادار غیرشرعی، فرآیند غربالگری را ابداع نموده‎اند. در نظام مالی دوگانه این پتانسیل وجود دارد که برخی از فعالیت‎ها غیر مجاز وجود داشته باشد که ممکن است اوراق بهادار غیرشرعی لیست شده در بورس ارایه نماید. هدف از ایجاد فرآیند غربالگری شناسایی عناصر غیرمجاز شرعی و آگاهی دادن به سرمایه‎گذاران در مورد چگونگی سرمایه‎گذاری و کسب سود و نیز افزایش ثروت از طریق راه‎های مجاز است.

بنابراین، نقش متخصصان مؤسس رویکرد غربالگری کمک کردن و یاری رساندن به منظور پاکسازی بازار سهام از ناخالصی‎ها است. تصمیم شرعی در مورد اوراق بهادارها معمولاً به صورت عمومی منتشر و افشا می‎شود تا سرمایه‎گذاران برای تصمیم‎گیری و سرمایه‎گذاری در سهام درست اقدام نمایند. در این گزارش رویکردهای مختلف غربالگری که توسط نهادهای مختلف مالی اسلامی ابداع شده است، تبیین می‎شود.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: سرمایه‌گذاری در سهام سرمایه‌گذاران را مالک سهام شرکت می‌کند و پتانسیل دریافت سود بر مبنای عملکرد آتی شرکت برای آنان وجود دارد. سهام‌های اسلامی، سهام شرکت‌هایی هستند که فعالیت‌های مجاز بر مبنای اصول اسلامی انجام می‌دهند. این سهم‌ها تأیید شده و به صورت دوره‌ای از سوی کمیته فقهای شرعی براساس فرآیندی که غربالگری سهام اسلامی نامیده می‌شود، بازنگری می‌شوند.

برای مشاهده متن کامل این گزارش پزوهشی اینجا کلیک کنید.

captcha