حضرت معصومه(س) عالمه عصر خویش بود/ خاطره‌ای از زیارت مقام دوم آلمان
کد خبر: 3676314
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹
مشاور تولیت آستان مقدس قم:

حضرت معصومه(س) عالمه عصر خویش بود/ خاطره‌ای از زیارت مقام دوم آلمان

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم و مشاور تولیت آستان مقدس قم با بیان اینکه به کاربردن تعبیر «شهیده» برای آن حضرت، غلو نیست گفت: حضرت معصومه(س) عالمه عصر خویش بود تا جایی که امام کاظم(ع) 3 بار در وصف ایشان فرمودند: «فداها ابوها».

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی اکبر حسینی‌نژاد، رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در میزگرد علمی بررسی ابعاد شخصیتی حضرت معصومه(س) با عنوان«الگوی دختر مسلمان» که در آستانه وفات آن بانوی گرامی، در جهاد دانشگاهی قم برگزار شد گفت: حضرت معصومه(س) جزء ائمه معصومین(ع) نیستند ولی برادر بزرگوارشان یعنی امام رضا(ع)، ایشان را معصومه نامیده‌اند و ایشان حداقل دارای مقام عصمت صغری است.

وی با اشاره به تعبیر«یا فاطمة اشفعی لی فی الجنة فان لک عندالله شان من الشان» در زیارت‌نامه آن حضرت اظهار کرد: در مورد آن حضرت بیان شده این شان، که مقام والایی است فقط ویژه ایشان است که فهم آن نیز برای ما ممکن نیست.

حسینی‌نژاد با بیان اینکه ایجاد حوزه علمیه و وقوع انقلاب که تربیت ده‌ها هزار طلبه غیرایرانی  از جمله ثمرات آن است از جمله دستاوردهای حضور آن حضرت در قم است بیان کرد: اینها جزء مواردی است که سبب شده تا بزرگان در وصف عظمت او حیران بمانند؛ بزرگانی که زیارت او را به نیت زیارت حضرت زهرا می‌آیند؛ زیرا حضرت معصومه(س)، تجلی و جلوه‌ای از آن حضرت است که  مفهوم آن در ذهن ما نمی گنجد؛ ایشان دارای شخصیت بسیار بزرگی هستند که خود امام رضا(ع) و امام زمان(عج) حواله به مرقد ایشان داده‌اند.

مشاور تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: علامه طباطبایی(ره) در ماه رمضان، هر شب افطار خود را با بوسه بر ضریح ایشان باز می کردند؛ یا وقتی مقام سعودی دنبال دیدار با آیت الله بروجردی بود؛ ایشان تنها به این دلیل که این مقام سعودی به زیارت آن حضرت نخواهد رفت از پذیرفتن وی به قم امتناع فرمود و این مسئله نشان از مقام گرانقدر آن حضرت است.

وی افزود: ایشان مانند حضرت زینب(س) همه مقامات را دارد؛ خواهر و دختر امام است و فرسنگ‌ها کیلومتر را برای تبلیغ دین و رفع شبهات هجرت کردند؛ لذا ایشان هدیه‌ای بزرگ به کشور و تشیع از جانب خداوند است.

وی ادامه داد: در برخی روایات داریم که بی‌بی، شیعیان عالم را شفاعت می کند و حضرت زهرا(س) کل عالم را و این مقام، هدیه‌ای الهی است که خداوند به ایشان عطا کرده است ولی حتی علمای ما هم به مقام وی آگاه نیستند.

حسینی‌نژاد تصریح کرد: بانو با اینکه سن بسیار کمی داشتند و در حد 9 یا ده سال بودند؛ بسته‌ای از سؤالاتی که امروز از بزرگان شیعه، استفتاء می‌شود از سوی برخی از شیعیان که به مکه مشرف شده بودند  و دسترسی به امام رضا و امام موسی کاظم(ع) برای آنان مقدور نبوده است، خدمت ایشان عرضه شد و پاسخ سؤالات را از این دختر کم سن و سال می‌گیرند و در بین راه وقتی امام کاظم(ع) را ملاقات می‌کنند، اولین سؤال شیعیان بعد از سلام این بود که ما پاسخ سؤالات را از دختر شما گرفتیم و امام وقتی پاسخ‌ها را دیدند فرمودند «فداها ابوها»؛ تعبیری که پیامبر برای تنها دخترشان، حضرت زهرا به کار بردند که این مسئله نشان از عالمه بودن ایشان دارد.

تقوای کم‌نظیر

وی با اشاره به تقوای حضرت معصومه(س) بیان کرد: ایشان آن‌قدر با تقوا و با اخلاص بوده است که به بهانه نامه برادر، امام رضا(ع)، فورا دعوت ایشان را لبیک می‌گویند؛ در حالی که برای یک زن، با مرکب‌های آن دوره و در شرایطی که  بنی عباس، سایه آنان را می‌زدند بسیار دشوار بوده است و این کار جز با اخلاص و تقوا میسر نبوده است؛ حتی حکومت آن دوره می‌خواسته ایشان را ترور کند که موفق نشدند البته در نهایت با وفاتی شهادت‌گونه از دنیا رفتند.

وی با اشاره به حجاب آن بانو و لزوم الگوگیری زنان مسلمان افزود: یک جا مورخین نتوانسته‌اند حتی کوتاهی در بحث حجاب را از ایشان مطرح کنند بلکه به آن اذعان دارند؛ ضمن اینکه آن حضرت، در طول مسیر پاسخگوی شبهات متعدد مردم در مسایل مختلف دینی بوده‌اند؛ زیرا ذهن مردم در آن دوره مشغول انبوهی از شبهات منتشر شده توسط فرق مختلف مذهبی و ادیان گوناگون بود.

حسینی‌نژاد بیان کرد: آن حضرت آن چنان شخصیت روحی و معنوی داشتند که جمعی با محوریت ایشان این مسیر را طی کردند با اینکه هم خود ایشان و قطعا امام رضا(ع) هم می‌دانستند که وی به مشهد نخواهند رسید و این مسئله در روایات قبل از تولد آن حضرت نیز وجود دارد؛  ولی با وجود این مسایل، با همه قدرت و هیبت حرکت کرده و به سمت قم راه می افتند.

مشاور تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به ولایتمداری بی نظیر آن حضرت که الگو برای زنان و مردان است عنوان کرد: بزرگترین سند برای دفاع از ولایتمداری ایشان، این است که حضرت زهرا(س) اولین شهیده دفاع از ولایت است و حضرت معصومه(س) نیز اولین شهیده دفاع از امام رضا(ع) است؛ زیرا اولین کسی که از مدینه هجرت کرد و در این راه شهید شد حضرت معصومه بودند.

حضرت معصومه(س) عالمه عصر خویش بود/ غلونبودن تعبیر «شهادت» برای حضرت

حسینی‌نژاد بیان کرد: قم از ابتدا، مرکز شیعه نبوده و آثاری از زرتشتیان در این شهر وجود داشته است؛ ولی ائمه(ع) با دقت، شرایط را برای بسترسازی گسترش تشیع در این شهر فراهم فرمودند؛ به اشعری‌ها دستور هجرت به قم را می دهند تا فضای فرهنگی این قریه تغییر کند و با حضور اشعری‌ها، فرهنگ شیعه و امامت تبلیغ می‌شود تا اینکه شرایط به گونه‌ای شد که وقتی حضرت معصومه(س) به نزدیک قم رسیدند، اشعری‌ها به استقبال ایشان رفتند و در باغ بابلان که متعلق به آنان بوده است دفن می‌شوند.

وی افزود: زکریا بن آدم، که ارادت ویژه به امام رضا(ع) داشت و همراه با امام(ع) به مشهد رفت، به دستور امام، مجددا به قم آمدند تا برای آینده تشیع در این سرزمین، زمینه‌سازی شود و امروز هم قم اگر چیزی دارد به برکت همان هدایت‌ها بوده است و امروز هم، قم دومین شهر زیارتی و فرهنگی در کشور و پذیرای 20 هزار توریست اروپایی غیر از توریست‌هایی است که از کشورهای غیراروپایی می‌آیند، داریم.

خاطره‌ای از زیارت مقام دوم آلمان از مرقد حضرت معصومه(س)

حسینی‌نژاد تصریح کرد: معاون اول مرکل، در دوره‌ای که وی رهبر آلمان بود، جلسه‌ای در اصفهان داشت و قصد داشت تا به قم نیز سفر کرده و به زیارت حرم برود؛ وقتی در مورد اصرار وی بر زیارت سؤال شد گفت: «من نمی‌توانستم از اتوبان رد شوم بدون اینکه زیارت کنم زیرا اینجا بوی حضرت مریم می‌دهد» و بعد هم مانند ما خاضعانه به زیارت حضرت معصومه(س) رفت.

وی با ذکر خاطره‌ دیگری در این زمینه اظهار کرد: سیدریاض حکیم با من تماس گرفت که رهبر هندوها به قم آمده و از ما درخواست دارد که مرا به حرم حضرت معصومه(س) ببرید. بعد از این تماس، ما زمینه زیارت را فراهم کردیم و وی با چه حال و صفایی پیرامون حرم می‌گشت و احساس آرامش می‌کرد؛ از این گونه موارد بسیار است، حتی بارها شده افرادی بی‌نماز به حرم می‌آیند و متنبه می شوند که این مسئله نشان از استمرار و تداوم بعد هدایتی آن حضرت است.

حسینی‌نژاد در مورد چرایی وفات شهادت‌گونه حضرت عنوان کرد: ائمه(ع) ما اگر می‌توانستند دنبال ایجاد حکومت ظاهری بودند تا دین در جامعه حاکم شود؛ بنابراین طبیعی است که حاکمان جور از اقداماتی مانند هجرت حضرت معصومه(س) که هویدا کردن و افشاگری اعمال آنان را به دنبال دارد وحشت داشته باشند؛ لذا امام رضا(ع) را هم از مسیری هجرت می‌دهند که عمدتا قصبات و روستاها بوده است تا دست حاکمان رو نشود.

وی تاکید کرد: بهترین فرد برای بازگوکردن فلسفه هجرت امام رضا(ع) و روکردن دست حاکمان عباسی، حضرت معصومه(س) بوده است به همین دلیل تیم‌هایی را در اطراف مدینه مامور کردند تا کاروان حضرت را ترور کنند ولی کاروان نیز مخفیانه و با سختی وارد ساوه شدند البته وقتی به این شهر رسیدند؛ بیشتر همراهان حضرت را ترور کردند و شهید کردن آن حضرت نیز در دستور کار ایشان بوده است؛ اگرچه حضرت نیز وقتی وارد قم و بیت‌النور شدند بر اثر آلام و دشواری‌های فراوان در بستر بیماری بودند، لذا اگر بگوییم حضرت، به شهادت رسیده است غلوآمیز نیست.

captcha