شناخت تمایزات «انقلابی‌گری» و «انقلابی‌نمایی» با تبیین قرآنی ویژگی‌های «مؤمنان» و «منافقان»
کد خبر: 3678449
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶
کنعانی مقدم در گفت‌و‌گوی تفصیلی با ایکنا عنوان کرد:

شناخت تمایزات «انقلابی‌گری» و «انقلابی‌نمایی» با تبیین قرآنی ویژگی‌های «مؤمنان» و «منافقان»

گروه سیاسی: کارشناس مسائل سیاسی، فهم تمایزات میان «انقلابی‌گری» و «انقلابی‌نمایی» را با مطالعه آیات قرآن پیرامون ویژگی‌ها و شاخصه‌های «مؤمنان» و «منافقان» میسر دانست و گفت: اگر ضربه‌ای به انقلاب اسلامی بخورد تنها از ناحیه همین انقلابی‌نماهاست و دشمن بیرونی هیچ کاری نمی‌تواند بکند، لذا لازم است بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص انقلابی‌گراها و انقلابی‌نماها تبدیل به یک منشور انقلابی‌گری شده تا همه ابعاد این مفهوم و تمایزات آن با انقلابی‌نمایی تبیین شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سراسر کشور، به تبیین تفاوت‌های «انقلابی‌گری» و «انقلابی‌نمایی» پرداختند و فرمودند: «نمی‌شود هر حرفی را انسان به‌خاطر میل دل خودش بزند. انقلابی‌نمایی غیر از انقلابی‌گری است؛ انقلابی‌نمایی یعنی آدم جوری عمل کند که کأنّه ما انقلابی هستیم؛ انقلابی‌گری کار سختی است؛ پابندی لازم دارد، تدیّن لازم دارد».

به همین مناسبت حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل سیاسی و دبیرکل حزب سبز، مهمان ایکنا بود و با او در رابطه با مفهوم انقلابی‌گری از نگاه قرآن و آموزه‌‌های دینی، تمایزات انقلابی‌گری و انقلابی‌نمایی و آفات و خطرات رشد و گسترش انقلابی‌نمایی در جامعه به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح این گفت‌وگو به شرح ذیل است:

ایکنا: معنا و مفهوم انقلابی‌گری از نگاه قرآن و نقاط تمایز آن با انقلابی‌نمایی چیست؟

ـ مقام معظم رهبری در بیانات‌شان شاخص‌های بسیار مهمی را مطرح کردند که کلیدی‌ترین آنها مؤلفه تقوا بود و بیان فرمودند که بعضی افراد کار سیاسی می‌کنند و به اسم دین کارهایی انجام می‌هند که با اصول و مبانی مسلم دینی مغایرت دارد و در واقع سیاسی‌کاری می‌کنند.

با نگاهی گذرا به آیات قرآن می‌توان گفت تفاوت اصلی میان انقلابی‌گری و انقلابی‌نمایی را می‌توان با تبیین وجه تمایزات میان مؤمنان و ایمان‌آورندگان و منافقان روشن کرد و اگر بخواهیم ببینیم کسانی که منافق هستند چه خصلت‌ها‌یی دارند با معیار قرآن می‌توان به خوبی متوجه آن شد. قرآن می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَ لا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ‌»؛ برخی ایمان و تقوا دارند اما حق تقوا را به جا نمی‌آورند. یعنی بعضی افراد ممکن است ظاهرا متقی باشندد و دیگران را به تقوا توصیه ‌کنند و درس اخلاق بدهند اما حق تقوا را به جا نمی‌آورند. حق تقوا یعنی این افراد در عمل وقتی مورد امتحان قرار می‌گیرند، ممکن است بی‌تقوایی پیشه می‌کنند و منافع سیاسی و اقتصادی خود را دنبال می‌کنند.

نکته مهم دیگر این آیه این است که خداوند در آخر آیه بر مردن به حالت مسلمانی تأکید می‌فرماید. یعنی عاقبت انسان‌ها در نگاه قرآنی امر بسیار مهمی است و این همان سخن معروف امام(ره) است که فرمودند «ملاک حال فعلی افراد است». به عبارتی ممکن است انسان ایمان و تقوا داشته باشد و حق تقوا را هم به جا بیاورد اما باید دعا کند که مسلمان از دنیا برود.

در آیه دیگر قرآن که خصلت دیگر منافقان مطرح شده خداوند می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ كَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ»؛ یک فرد انقلابی وقتی وعده صادق می‌دهد به وعده‌اش عمل می‌کند و اینگونه نیست که وعده‌ای بدهد و به آن بی‌تعهد باشد، لذا یک شاخص و ممیزه میان انسان انقلابی و انسان انقلابی‌نما این است که انقلابی‌نما همیشه وعده‌هایی می‌دهد که به ان عمل نمی‌کند.

یا در آیه دیگری از قرآن وقتی خداوند خطاب به مفسدان می‌فرماید فساد نکنید آنها پاسخ می‌دهند که ما در حال اصلاح هستیم؛ « وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ». این نشان می‌دهد که منافقان همواره سخن از اصلاح می‌زنند اما در عمل کاری جز افساد نمی‌کنند. در جای دیگر قرآن با تعبیر « كَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُسَنَّدَةٌ» منافقان را معرفی کند. یعنی وقتی به این افراد گفته می‌شود توبه کنید و از اشتباهتان بازگردید اینها مانند چوب خشکی که تکیه بر دیوار داده هیچگونه عکس‌العملی نسبت به این توصیه نشان می‌دهند، اینها عمدتا کسانی هستند که ژست انقلابی می‌گیرند ولی در عمل انقلابی نیستند.

ویژگی دیگر قرآنی انقلابی‌نماها این است که «اتَّخَذُوا أَيْمانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا عَنْ سَبيلِ اللَّهِ إِنَّهُمْ ساءَ ما کانُوا يَعْمَلُونَ»؛ رفتار این افراد اینگونه است که با وجود ادعای ایمان آوردن اما راه مردم را به سمت خیر می‌بندند و دعوت به سوء و بدی می‌کنند. ویژگی دیگر منافقان یا به تعبیر امروزی انقلابی‌نماها، دروغ‌گویی زیاد است و رفتارها و حرف‌های آنها با کذب و دروغ همراه است. رهبر معظم انقلاب در همین سخنرانی فرمودند که نباید به جای نقد، لجن‌پراکنی کرد و دروغ دشمن را بزرگ‌نمایی کرد و ساخته‌های دروغین دشمن را با زبان دیگری بیان کرد و در جامعه ایجاد یأس و ناامیدی کرد. در واقع یکی از خصیصه‌های منافقین، ایجاد یأس و ناامیدی در مردم و بزرگ‌نمایی مشکلات است.

ویژگی دیگر که در انقلابی‌نماها بسیار مشهود است «کلمه الحق یراد بها الباطل»، یعنی حرف حقی می‌زنند اما اراده باطلی از آن سخنان در ذهن و فکر خود دارند. سخنان جدی و حتی از منظر قرآنی و اسلامی بیان می‌کنند اما امر باطلی را از آن دنبال می‌کنند و می‌خواهند با این سخنان حق، فتنه و انشقاق در جامعه ایجاد کنند. توصیه‌های قرآن در این خصوص هم زیاد است که مؤمنان و انقلابی‌‌گراها باید خصلت‌های ایمانی که مهمترین آن تقواست را در خود تقویت کنند.

به عبارتی انقلابی واقعی کسی است که صفات ایمان‌آورندگان را داشته باشد و به صورت مختصر از قرآن می‌توان این صفات را برشمرد. اولین صفت انقلابی واقعی این است که «الذین هم فی صلاتهم خاشعون»؛ انقللابی واقعی در مقابل خداوند خاشع است. ویژگی دیگر انقلابی‌گراها این است «الَّذينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ»؛ دنبال کارهای لغو و بیهوده و به تعبیر امروزی جنجال‌آفرینی و غوغا سالاری نمی‌روند و یک تعادل در رفتار و گفتارشان وجود دارد. خصیصه دیگر آنها این است که «وَ الَّذِينَ هُمْ لاَماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ»؛ اگر به این افراد مسئولیتی سپرده شود امانتدار هستند و بعد از اینکه از این مسئولیت رفتند خیانت نمی‌کنند و تبدیل به اپوزیسیون نمی‌شوند و اسرار نظام را به اسم کار سیاسی و نقد فاش نمی‌کنند.

خداوند در جای دیگری می‌فرماید: «وَاتَّقُوا فِتْنَةً لا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ»؛ بپرهیزید از فتنه‌هایی که حتی بندگان خاص خدا را در برمی‌گیرد. غبارآلود کردن فضای سیاسی باعث می‌شود حتی نخبگان جامعه هم مرز حق و باطل را نتوانند تشخیص دهند. برخی افراد بعضی مواقع مردم را به انجام اقداماتی دعوت می‌کنند که باعث غبارآلود کردن فضای سیاسی می‌شود به نوعی که حتی مومنان نیز در این فضا گرفتار می‌شوند. اینجا هم یکی از نقاط تمایز یک انقلابی و انقلابی‌نما است.

از مجموعه این آیات می‌توان اینگونه استنباط کرد انسان منافق رفتارهای به ظاهر انقلابی دارد و سخنان آتشین و مردم‌پسند می‌زند اما در واقع در حال منحرف کردن جامعه و ایجاد اختلاف و انشقاق در بین مردم است.

ایکنا: نقش طراحی‌های دشمنان در قلب ماهیت مفهوم انقلابی‌گری در اذهان جامعه و به تعبیر دیگر جایگزین کردن انقلابی‌نمایی به جای انقلابی‌گری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ـ دشمنان سناریوهای مختلفی را برای انقلاب اسلامی داشته و دارد تا انقلاب اسلامی و انقلابی‌گراهای راستین را دچار استحاله کرده یا منحرف کنند و در این مسیر از ابزارهای مختلف تبلیغی، تکفیری، تحریمی و ... استفاده کرده ‌اند. دشمنان از کودتا، براندازی، فتنه‌گرایی، اقدامات تجزیه‌طلبانه، تروریسم، حمایت از توسعه تفکر تکفیری، تهدیدات نظامی، تحریم‌های اقتصادی و علمی و ... علیه انقلاب ما استفاده کردند تا بتوانند انقلابیون واقعی را خسته کرده و رفتار آنها را تغییر دهند یا اینکه آنها را با شکست مواجه کرده و از صحنه خارج کنند و یا اینکه آنها را منحرف کرده و دچار استحاله فکری و فرهنگی کنند.

رهبر معظم انقلاب در همین بیانات اخیر فرمودند که توپخانه‌های دشمن دائما در حال شلیک به سمت مردم ماست. جنگ نرم و اقداماتی مانند انقلاب‌های مخملی از جمله سناریوهای غرب در دهه‌های اخیر است که به نوعی همان دست چدنی در دستکش مخملین است که در برخی کشورها به کار گرفته شد و مردم را به سمت خود جذب می‌کرد و پس از تسلط بر آن کشورها ضربه‌های سختی را به اقتصاد و سیاست آنها وارد می‌کرد.

دشمنان مجموعه این توطئه‌ها را در چهل سال اخیر علیه انقلاب اسلامی به کار بردند اما ایستادگی و باور مردم و عدم هراس ملت ایران از مقابله سخت و نرم با دشمنان عامل اصلی شکست این توطئه‌ها بوده است و به تعبیر قرآن «ولا تهنوا و لاتحزنوا انتم الاعلون ان کنتم مومنین». این ایمان ملت ما و تبعیت از رهبری انقلاب پدیدآورنده این ایستادگی و مقاومت بوده که تبدیل به یک الگو شده و در نقاط مختلف جهان، مانند سوریه، عراق، یمن، فلسطین، لبنان، افغانستان و ... تکثیر شده است و آزادگان دنیا از اینکه ایران توانسته مقاومت کند و تسلیم نشود و در مقابل استکبار و صهیونیسم ایستادگی کند درس‌های زیادی گرفته‌اند.

اگر همین آموزه‌‌های قرآن، اهل بیت(ع)، تبیین‌های رهبر معظم انقلاب از رفتارها و طرح‌های دشمن و امیدی که به مردم می‌دهند در نظر گرفته شود طرح‌های دشمن برای استحاله مفهوم انقلاب و قلب ماهیت معنای انقلابی‌گری با شکست مواجه خواهد شد.

انقلابی‌نماها عمدتا به وسیله نفوذ، به مراکز حساس تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی راه پیدا می‌کنند تا به مانند موریانه ساختارهای مستحکم نظام را از بین ببرند و از طریق اقدامات فسادآمیز مانند اختلاس‌های کلان، مفاسد اخلاقی و مالی و ... یأس و ناامیدی در مردم ایجاد می‌کنند و از این طریق به اسلام و اعتماد مردم به کلیت نظام و انقلاب ضربه می‌زنند و این ضربه به نوعی غیر قابل جبران است. زیرا اگر کسی به اسم اسلام و دین در مسئولیتی قرار بگیرد و اختلاس، دزدی و خیانت در بیت‌المال کند مردم این را به اسم اسلام می‌نویسند و این باعث مشکلات عمده‌ای در پیوند مستحکم میان مردم و انقلاب و نظام اسلامی می‌شود.

لذا باید مراقب بود و دریچه‌های نفوذ را به روی دشمن بست زیرا تجربه طولانی تاریخ اسلام و انقلاب اسلامی نشان داده است که منافقین و نفوذی‌ها بیشترین ضربه را به اسلام وارد کرده‌اند که بعضا جبران‌ناپذیر بوده است.

ایکنا: گسترش جریان انقلابی‌نما چه آفات و آسیب‌هایی به جامعه، به ویژه در حوزه‌های فکری و فرهنگی وارد می‌کند؟

ـ وقتی فرد یا افرادی به اسم انقلابی به نهادهای قدرت نفوذ می‌کند اهدافی را دنبال می‌کند تا بتواند مسیر انقلاب را منحرف کند و ذهن جامعه را نسبت به انقلاب و نظام بدبین سازد. با مرور آیات قرآن می‌توان برنامه‌ها و رفتارهای این افراد را برای انحراف در جامعه مؤمنان تبیین کرد. یکی از طرح‌های آنها رفتار استکباری با مردم است و در رفتار، گفتار و نشست و برخاست با مردم استکباری عمل می‌کنند. این افراد «لا یفقهون» هستند؛ یعنی علم و آگاهی عمیق ندارند. به عبارتی ممکن است علم داشته باشند اما تفقه در دین ندارند. این افراد عمدتا در جمع مؤمنان دم از «من یقولوا آمنا» می‌زنند ولی زمانی که با شیاطین خلوت می‌کنند می‌گویند «قالوا انما معکم» و اگر در جمع مؤمنان حضور پیدا می‌کنیم برای استهزاء آنان است. در واقع این افراد رفتار دوگانه و نفاق‌گونه دارند و دشمنان انقلاب و اسلام پیوند دارند، اطلاعات رد و بدل می‌کنند و خیانت می‌کنند.

آفت دیگر رفتار انقلابی‌نماها برای جامعه تلاش آنها برای تکثیر روش‌های رفتاری و منش‌های نفاق‌آلود خود است. به عبارتی شاید این افراد به فساد آشکاری دست نزنند اما سعی می‌کنند فساد را تکثیر کرده و قبح آن را در جامعه از بین ببرند و این مهمترین تأثیر سوء فرهنگی و اعتقادی رفتارهای انقلابی‌نماها بر جامعه است. انقلابی‌نماها با نشانه‌ها و نمادهای اعتقادی و ایمانی مردم مانند نماز، حج، حجاب، زکات و خمس و ... بازی کرده، قلب ماهیت می‌کنند و در نهایت از ارزش تهی می‌نمایند تا به تدریج از بین بروند و این بی‌معناسازی اعتقادات اصیل را با بدل‌سازی و ارائه یک صورت موجه به انجام می‌رسانند.

به عبارتی این افراد به دنبال استحاله در افکار و رفتارهای دینی، اخلاقی و اعتقادی جامعه هستند و در مرحله بعد این استحاله را به حوزه سیاسی تسری می‌دهند و تلاش می‌کنند دین سیاسی را جایگزین سیاست دینی کنند و حکومت اسلامی را به سمت اسلام حکومتی تغییر جهت دهند و بگویند رفتار، گفتار و دستورات ما عین دین و اسلام است نه اینکه رفتارهای خود را با اسلام تطبیق دهند.

امروز 99 درصد توپخانه دشمن در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی هدف قرار دادن قلب ایمانی مؤمنین است و این کار را با شبهه‌زایی، دروغ‌پردازی، یأس‌آفرینی و بزرگنمایی مشکلات انجام می‌دهند. افراد نفوذی و انقلابی‌نما برای باز کردن راه دشمن همواره در این مسیر حرکت می‌کنند و اگر از مشکلات و کمبودهای کشور سخن می‌گویند نه برای ارائه راه حل و رفع معضلات است، بلکه برای یأس‌آفرینی، ناامیدی و ایجاد تردید در مردم نسبت به کارآمدی انقلاب و نظام در حل این مشکلات است.

به عقیده من بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص انقلابی‌گراها و انقلابی‌نماها باید تبدیل به یک منشور انقلابی‌گری شود تا همه ابعاد این مفهوم و تمایزات آن با انقلابی‌نمایی تبیین شود. انقلاب اسلامی اگر ضربه‌ای بخورد و آسیبی ببیند تنها از ناحیه همین انقلابی‌نماهاست و دشمن بیرونی هیچ کاری نمی‌تواند بکند. انقلابی‌نما به نام انقلاب و اسلام در ساختارهای تصمیم‌سازی و اجرایی کشور نفوذ می‌کند و علیه انقلاب و اسلام عمل می‌کند و سیاسیون، احزاب و صاحبان رسانه و تریبون باید تفاوت‌ها و تمایز‌های این دو را در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای مردم روشن کنند.

انتهای پیام

captcha