اعمال عبادی، روح انسان را تعالی می‌دهد/ فلسفه احکام اسلامی، حفظ وحدت رویه مسلمین است
کد خبر: 3678454
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹

اعمال عبادی، روح انسان را تعالی می‌دهد/ فلسفه احکام اسلامی، حفظ وحدت رویه مسلمین است

گروه معارف: یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: بر اساس فلسفه خلقت، بندگی خدا روح انسان را تعالی می‌دهد و انسان در اثر اطاعت خدا و سیر الی‌‌الله عروج پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام مهدی اژه‌ای، عضو هیئت مدیره دارالقرآن‌الکریم اصفهان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان با اشاره به آیه56 سوره ذاریات«و ما خلقت الجنّ و الانس الاّ ليعبدون؛  من جن و انس را نيافريدم جز براى اينكه عبادتم كنند»، اظهار کرد: فلسفه خلقت بشر از منظر قرآن کریم بندگی و اطاعت خداوند است. خداوند در آیه 17 سوره زمر می‌فرماید: «وَ الَّذِینَ اجْتَنَبُوا الطّاغُوتَ أَنْ یَعْبُدُوها وَ أَنابُوا إِلَى اللّهِ لَهُمُ الْبُشْرى فَبَشِّرْ عِبادِ؛ کسانی که از اطاعت طاغوت پرهیز کنند و راه بندگی خدا را دنبال کنند مسلما بشارت برای آنهاست».
وی افزود: در بعثت پیامبر اکرم(ص) نیز بندگی و عبادت خداوند نهفته است، بر همین اساس انبیاء برنامه اطاعت و بندگی را به بشر ارائه دادند و او را به بندگی خدا دعوت کردند، چرا که در بندگی خدا عزت و رشد و تعالی بند‌‌گان نهفته است.
حجت‌الاسلام اژه‌ای با بیان اینکه عبادت در لغت به معنای ستایش، ستودن و اطاعت از پروردگاری می‌باشد که همه امورات بشر به دست اوست، گفت: اگر انسان خداوند را پرستید، از پرستش غیر خدا که نه لیاقت و نه حق پرستش دارند، منصرف می‌شود؛ لذا انسان باید به خدایی که از او والاتر است سجده کند، چرا که بر اساس فلسفه خلقت، بندگی خدا روح انسان را تعالی می‌دهد و انسان در اثر اطاعت خدا و سیر الی‌‌الله عروج پیدا می‌کند. فلسفه عبادت مانند نیازمندی کل موجودات به نور خورشید است، لذا انسان باید متوجه نور الهی باشد تا رشد کند، در غیر این ‌صورت تاریکی و ظلمت باعث رکود وجود انسان می‌شود.
وی بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) تنها آورنده کلام خداوند در قالب قرآن نیست، بلکه تفسیر قرآن مجمل وجود پیامبر(ص) و مفصل عمل ایشان است. دستورات و اعمال پیامبر(ص) از آن خود ایشان نیست، بلکه هر چه دارد، از جانب خداست؛ لذا جهت قبله، اوقات نماز‌های پنج‌گانه، شکل نماز، الفاظی که در نماز قزائت می‌شود و ... را خداوند به پیغمبر(ص) تعلیم کرده، لذا نماز صبح همیشه دو رکعت و نماز ظهر و عصر چهار رکعت بوده است و هیچ اختلافی نیز میان فرق گوناگون مسلمین در چگونگی به جا آوردن نماز نیست؛ فقط تفاوت‌های جزئی مثل اینکه بعد از حمد چه سوره‌ای تلاوت شود و یا اهل سنت که دست به سینه نماز می‌خوانند و بعد از و لا الضالین آمین می‌گویند، وجود دارد.
عضو هیئت مدیره دارالقرآن‌الکریم اصفهان تصریح کرد: شیعیان پیروان حقیقی سنت پیامبر(ص) هستند و یازده امام معصوم این سنت‌ها را در حضور و ظهور خود برای مردم تبیین کرده‌اند، لذا سنت‌هایی مثل چگونگی خواندن نماز نسل به نسل منتقل شده و تغییر آن‌چنانی نکرده است.
وی خاطر نشان کرد: ادای نماز به زبان عربی به این خاطر است که اسلام یک دین جهانی و امت واحده بوده و هر کس با هر ملیت، زبان و قومیتی باید نماز را به زبان عربی قرائت کنند، اما نیاز نیست که دعاهای مستحبی همه به یک صورت خوانده شود. از طرف دیگر، الفاظ قرآن و نماز حاوی مفاهیمی است که در سایر زبان‌ها از جمله زبان فارسی معادلی برای آنها وجود ندارد؛ برای مثال لفظ «الله» در هیچ زبانی معادل ندارد و لذا ترجمه آن محدود است. همچنین به لحاظ حفظ وحدت رویه و نظم دادن به امور، مواردی مثل جهت خواندن نماز، ذبح حیوانات و دفن مردگان باید رو به قبله صورت گیرد.
حجت‌الاسلام اژه‌ای تصریح کرد: فردی که اسلام را به عنوان دین می‌پذیرد و خداوند را به عنوان خالق و رب خویش در نظر می‌گیرد، اولا اوامر الهی را می‌پذیرد و ثانیا در اطاعت اوامر الهی رشد و تعالی خود انسان نهفته است؛ لذا اگر قرب به الله نداشته باشیم، خود از رشد محروم می‌شویم. رشد بشر در نماز، روزه، حج و سایر واجبات دینی و در گرو اطاعت از اوامر الهی است. خداوند در واجباتی که برای بندگان قرار داده، خیر و رشد و تعالی آنها را می‌خواهد.
وی با اشاره به اینکه وظایف انسان‌ها متناسب با ظرفیت وجودی آنها توسط ائمه معصومین و انبیاء برای انسان‌ها تبیین شده است، گفت: احتیاجات روحی انسان در جهت فلسفه وجودی و رشد اوست، لذا طاعت، عبادت و سایر واجبات دینی موجب عروج انسان، تمرین بندگی، تطهیر روح و دوری از شرک می‌شود.

captcha