نقشه راه توسعه و اعتلای حوزه فرهنگ و هنر مشخص است
کد خبر: 3679193
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۵

نقشه راه توسعه و اعتلای حوزه فرهنگ و هنر مشخص است

گروه فرهنگی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نقشه راه توسعه و اعتلای حوزه فرهنگ، هنر و رسانه مشخص بوده و اقدام ها و رویکردهای این وزارتخانه در این مسیرها است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز در نشستی با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه آذربایجان‌شرقی در مجتمع فرهنگی هنری ٢٩ بهمن تبریز با تأکید بر توجه به مسأله اقتصاد فرهنگ و هنر اظهار کرد: معیشت فعالان عرصه فرهنگ و هنر باید از همان بخش تأمین شود.

وی با بیان این‌که بهبود فضای کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر یکی از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، خاطرنشان کرد: در این راستا به دنبال استقرار حرفه‌ای نظام مالکیت فکری و استفاده از ظرفیت های قانونی برای توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقاد از نگرش سطحی و حاشیه‌ای نسبت به فرهنگ در مباحث اقتصادی گفت: گردش مالی موجود در عرصه فرهنگ و هنر در سراسر جهان کمتر از حوزه اقتصاد و صنعت نیست؛ این بخش ظرفیت تولید اشتغال برای علاقه‌مندان خود را دارد.

صالحی ادامه داد: اگر بحث اشتغال و تولید مطرح است، باید نسبت به مقوله فرهنگ و هنر نیز نگاهی اقتصادی داشته باشیم، در این راستا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال تقویت بنگاه‌های مالی برای افزایش سرمایه در گردش حوزه فرهنگ و هنر است.

وی، با بیان اینکه این نقشه راه در ٨ محور و پروژه تعریف شده است، افزود: تقویت ظرفیت‌های مردمی در حوزه فرهنگ و هنر اولین نقشه راه در این حوزه بوده و توانمند سازی نظام ها و موسسه‌های فرهنگی و هنری، گسترش سنت وقف و خیرات در این حوزه و تمرکز زدایی جغرافیایی و دولتی از اقدام ها و رویکردهای آن است.

وی اظهارکرد: بهبود فضای کسب و کار، عمومی سازی دسترسی به محصولات فرهنگی، توسعه دیپلماسی فرهنگی و هنری از دیگر نقشه‌های راه این وزارتخانه بوده که با رویکردهای رفع موانع کسب و کار و استقرار حرفه ای نظام مالکیت فکری، گسترش فضاهای زیرساختی حوزه فرهنگی و هنری و ایجاد زمینه حضور اصحاب فرهنگ و هنر در مجامع بین المللی فرهنگی و هنری پیگیری می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآوری کرد: شفاف سازی به عنوان پنجمین نقشه راه این وزارتخانه برای دسترسی آزاد به حوزه فرهنگ و هنر، جلوگیری از رانت اطلاعاتی در مرکز کشور، شفاف سازی حمایت‌ها و ایجاد امکان نظارت عام بر قوانین، مقررات و حمایت‌های حوزه فرهنگ و هنر اجرا می‌شود.

صالحی ادامه داد: انسجام و هماهنگی بین دستگاه‌های فرهنگی برای جلوگیری از موازی کاری و ایجاد هم افزایی بیشتر، هوشمندسازی مدیریت فرهنگی با اجرای دولت الکترونیک و بررسی داده ها و تحلیل ها بدون دخالت انسانی و حمایت از تولید محتوای سالم و مفید از دیگر نقشه راه های این وزارتخانه برای توسعه و اعتلای حوزه فرهنگ و هنر بوده که به صورت جدی در دولت دوازدهم پیگیری می شود

صالحی تقویت ظرفیت‌های مردمی و گسترش سنت وقف و نذورات و خیرات در حوزه فرهنگ و هنر را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: اگر مردم را صاحب اصلی حوزه فرهنگ و هنر بدانیم، قطعا نتایج عمیقی حاصل خواهد شد.

وی تمرکززدایی از پایتخت را از جمله مهم‌ترین مطالبات اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در سراسر کشور دانست و گفت: امروز در قالب تفاهم نامه ای که امروز با استانداری آذربایجان شرقی امضا شد؛ ١٥ میلیارد تومان برای احداث موزه هنرهای معاصر اختصاص یافت.

 

captcha