کارآمدی نظام‌های سیاسی در گرو مشروعیت مردمی است
کد خبر: 3680463
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶

کارآمدی نظام‌های سیاسی در گرو مشروعیت مردمی است

گروه سیاست و اقتصاد: یک استاد دانشگاه گفت: نظام‌های سیاسی به اندازه‌ای که بتوانند مشروعیت خود را افزایش داده و رضایت شهروندانشان را جلب کنند، به همان اندازه کارآمدتر خواهند بود.

محمود شفیعی، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه مفید در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان با بیان اینکه نظام‌های سیاسی برای اهداف خاصی طراحی شده‌اند، اظهار کرد: هر نظام سیاسی که بتواند اهداف مورد نظر را محقق کند، کارآمد محسوب شده و در صورت عدم توانایی در تحقق اهداف، ناکارآمد به شمار می‌رود.
وی افزود: مهمترین کارویژه‌های یک نظام سیاسی، برقراری نظم و امنیت، حفظ اقتدار ملی، تأمین رفاه و پیشرفت و تکامل اقتصادی و حل‌وفصل منازعات داخلی است که اگر بتواند اینها را به نحو احسن انجام دهد، کارآمد است و در غیر این صورت، کارآمدی ندارد.
شفیعی با بیان اینکه کارآمدی یک امر نسبی به شمار می‌رود، گفت: با توجه به شرایط تاریخی و اجتماعی یک جامعه و نیازهایی که وجود دارد، اگر حداقل نیازها از سوی نظام سیاسی برآورده شود، به صورت نسبی حداقل کارآمدی در آن نظام وجود دارد؛ اما اگر حداقل نیازها تأمین نشود، در یک برآورد کلی می‌توان گفت که نظام سیاسی با مشکلاتی مواجه بوده و از حالت عادی خارج شده است.
وی بیان کرد: در دنیای امروز، نظام‌های سیاسی به اندازه‌ای که بتوانند مشروعیت خود را افزایش دهند که این مشروعیت نیز یک امر پسینی و مردمی است، یعنی به اندازه‌ای که بتوانند رضایت شهروندان را جلب کرده و در راستای منافع و مصالحی حرکت کنند، به همان اندازه نیز کارآمدی سیستم افزایش می‌یابد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر از ناحیه مشروعیت پسینی که به تدریج از جانب مردم به نظام سیاسی اعطا می‌شود، نقصی وجود داشته باشد، امکان افزایش کارآمدی با مشکل مواجه می‌شود؛ بنابراین کارآمدی یک نظام سیاسی با مشروعیت آن گره خورده است.

captcha