جزئیات یک تخلف در معاونت قرآنی وزارت ارشاد
کد خبر: 3680490
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶

جزئیات یک تخلف در معاونت قرآنی وزارت ارشاد

گروه فعالیت‌های قرآنی: موضوعی که این روزها از آن به عنوان تخلف معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد یاد می‌شود‌، چیست و چه عواملی باعث شکل‌گیری این تخلف شده است؟

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در آخرین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی که روز یکشنبه 17 دی‌ماه و به صورت فوق‌العاده برگزار شد، از تخلف معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخن به میان آمد. موضوعی که مسئولان شورای توسعه فرهنگ قرآنی و مجمع مشورتی این شورا بر تخلف بودن آن تأکید دارند.
اما این تخلف - به زعم مسئولان شورای توسعه فرهنگ قرآنی – چیست؟ چگونه شکل گرفته، چه تبعاتی به دنبال داشته و بسیاری سوالات دیگر در مورد این موضوع مطرح است که قطعاً مسئولان معاونت قرآنی وزارت ارشاد پاسخی برای آن خواهند داشت. در این گزارش تلاش شده است تا جزئیات بیشتری از این تخلف در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.
موضوع از این قرار است که شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال 95 سهمی از بودجه قرآنی که از محل اعتبارات اجرای منشور سال 95 تعیین شده بود را برای شوراهای استانی در نظر گرفته است.
این سهم که معادل 40 درصد بودجه و حدود یک میلیارد تومان (965 میلون تومان) بوده و در همان سال 95 به معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد داده می‌شود تا در اختیار شوراهای استانی قرار بگیرد و از محل آن به راهبری فعالیت‌های قرآنی استان‌ها بپردازند.
معاونت قرآنی وزارت ارشاد اما از آن زمان، تاکنون این مبلغ را به استان‌ها اختصاص نداده و هر بار از پرداخت این مبلغ خودداری می‌کند تا به این ترتیب مسئولان شورای توسعه فرهنگ قرآنی از آن به عنوان یک تخلف یاد کنند.
از سال 95 تاکنون در جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی بارها توسط معاون سابق و فعلی قرآن و عترت وزیر ارشاد از واریز شدن این مبلغ به شوراهای استانی طی روزهای آینده خبر داده شده اما هنوز این کار صورت نگرفته است.
در آخرین مهلت‌خواهی که در جلسه اخیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در اوایل دی‌ماه صورت گرفته نیز، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد از پرداخت این مبلغ تا یک هفته آینده خبر داده است، اما هنوز این کار صورت نگرفته و به نظر می‌رسد عزمی برای این کار نیز در مدیران این معاونت دیده نمی‌شود.
شوراهای هماهنگی گسترش فعالیت‌های قرآنی هم باید این مبالغ را برای مدیریت و راهبری فعالیت‌هایی که در راستای اجرای منشور است، هزینه می‌کردند. جایگاه این شوراها راهبری است و در واقع، شأن مدیریت و راهبری امور استان‌ها در امور قرآنی و واسط بین شورا و مجموعه‌های کشوری برای اجرای برنامه‌ها هستند.
یادآور می‌شود در راستای تحقق اهداف سیاست‌ها و راهبردهای منشور توسعه فرهنگ قرآنی و در اجرای مصوبه جلسه 14 مورخ 90/10/17 شورای توسعه فرهنگ قرآنی مبنی بر واگذاری اجرای امور شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سطح استان و شهرستان به شورای فرهنگ عمومی استان و شهرستان، دستورالعمل تشكیل «شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان و شهرستان» ابلاغ شد.
از جمله اهداف این شورا، پیگیری تحقق اهداف، سیاست‌ها و راهبردهای منشور توسعه فرهنگ قرآنی در سطح استان، ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی، مؤسسات و گروه‌های فعال غیر دولتی در جهت هم‌افزایی و ارتقاء فعالیت‌های قرآنی در سطح استان مبتنی بر مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی و کمیسیون‌ها، تحقق فرهنگ قرآنی در نظام مدیریت، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی استان، تقویت و گسترش انس با قرآن کریم در اقشار مختلف در استان و ترویج آیات و مفاهیم قرآن کریم در حوزه فرهنگ عمومی اعلام شده است.
همچنین ساماندهی و هماهنگی فعالیت‌های قرآنی استان‌ها، فرهنگسازی قرآنی در سطح استان و نظارت و پیگیری مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی از جمله وظایف این شوراها عنوان شده است.

captcha