معرفت نفس و خودشناسی مهم‌ترین اصل در خداشناسی است
کد خبر: 3681288
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۱

معرفت نفس و خودشناسی مهم‌ترین اصل در خداشناسی است

گروه معارف: حجت‌الاسلام مرادی با بیان اینکه مهم‌ترین اصل خداشناسی در انسان معرفت نفس و خودشناسی است، گفت: مهم‌ترین مباحثی که از گذشته‌های دور مورد تأکید فلاسفه و عرفا بوده است شناخت خود و نفس آدمی است که به خودشناسی یاد می‌شود.

حجت‌الاسلام احمد مرادی، استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کرمانشاه، با بیان اینکه مهم‌ترین اصل خداشناسی در انسان معرفت نفس و خودشناسی است، گفت: معرفت نفس خمیرمایه خداشناسی است.
وی افزود: قرآن کریم هدف از خلقت را رسیدن به مقام عبودیت که همان قرب الهی است معرفی می‌کند و در آیات مختلف یادآور می‌شود.
معرفت نفس پرسودترین معارف
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان باید برنامه‌ای برای خودشناسی و معرفت نفس داشته باشد، اظهار کرد: عالمان مسلمان با الهام از آیات و روایت به مهم‌ترین راه خداشناسی یعنی راه انفسی که همان خودشناسی است، پرداخته‌اند.
حجت‌الاسلام مرادی به احادیثی از امام علی(ع) اشاره کرد و گفت: خودشناس‌ترین مردم، خداترس‌ترین آن‌ها است و هرکه نفس خود را شناخت به جهاد با آن پرداخت.
وی تصریح کرد: معرفت نفس را با فضیلت‌ترین معرفت و پرسودترین معارف را معرفت نفس معرفی می‌کنند.
استاد حوزه علمیه اظهار کرد: انسان همواره برای پاسخگویی به غریزه و کنجکاوی خود در مسیر شناخت خدا، راه‌های مختلفی را طی کرده است و به بیانی از دغدغه‌های مهم بشریت راه‌های معرفت و شناخت پرودگار بوده است.
حجت‌الاسلام مرادی افزود: خودشناسی که از آن به برهان انفسی یا سیر انفسی یاد می‌شود به این معناست که انسان با مراجعه و تأمل در خود می‌تواند به شناخت خدا نائل شود.
وی عنوان کرد: معرفت نفس را می‌توان پایه اصلی خداشناسی، جهان‌شناسی و درادامه معادشناسی دانست. انسان زمانی که به این وادی گام بردارد به شناخت دقیقی دست می‌یابد.
حجت‌الاسلام مرادی افزود: انسان با تأمل در ذات و صفات خود به این نکته دست خواهد یافت که وجود خود و تمامی افعال و رفتار انسان در ارتباط با موجودی فراتر از تمام موجودات دیگر است و آن جز حق تعالی نیست.

captcha