نقش اراده انسان در سرنوشت دنیوی و اخروی
کد خبر: 3681515
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸
آیت‌الله هادوی تهرانی تشریح کرد:

نقش اراده انسان در سرنوشت دنیوی و اخروی

گروه حوزه‌های علمیه: استاد تفسیر حوزه علمیه با اشاره به آیه ۲۴ سوره زمر و نفی برداشت جبرگرایانه از آن گفت: این انسان است که با اراده و انتخاب خود، سرنوشت دنیوی و اخروی خود را رقم زده و خود را در معرض هدایت و ضلالت الهی قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در ادامه تفسیر سوره زمر به آیه ۲۴ این سوره پرداخت و گفت: این آیه با یک سؤال شروع می‌شود که در واقع این ادبیات خاص قرآنی که یک ظرف مقایسه را ذکر و طرف دیگر را به مخاطب واگذار کرده است، نمودار می‌شود.

وی افزود: در این آیه پرسیده آیا کسی که صورت خود را در قیامت از عذاب سوء حفظ کرده است؟ ...؛ در واقع ادامه مطلب، منقطع شده و ادامه آن بیان نشده است؛ ولی سؤال آیه این است که آیا کسی که متقی است و صورت خود را از عذاب نگه داشته است، با غیر او برابر است؟

هادوی تهرانی تاکید کرد: کسی که خدا او را هدایت کند، کسی نمی‌تواند او را گمراه و اگر کسی را خدا گمراه کند کسی نمی‌تواند او را هدایت کند که در نگاه اول ممکن است بوی جبر بدهد؛ ولی در ادامه آیات، این مسئله روشن می‌شود که انسان با اراده خودش به تقوا می‌رسد و یا گرفتار عذاب روز قیامت می‌شود.

هادوی تهرانی با بیان اینکه عذاب قیامت کار و فعل ما نیست که بخواهیم خود را از آن حفظ کنیم تصریح کرد: پس معلوم است ظالم کاری انجام می‌دهد که در قیامت مشمول این عذاب می‌شود؛ البته اولین مظلوم در ظلم ظالم، خود اوست؛ یا فکر می‌کند که به دیگران ظلم کرده، ولی در حقیقت به خودش ظلم کرده و عذاب نیز ناشی از کسب و کار خود او هست.

این استاد تفسیر حوزه با بیان اینکه البته عذاب هم رحمت است، عنوان کرد: رحمت اقتضاء می‌کند که ظالم و غیر ظالم تفاوت داشته باشند و خداوند نیز برای انتخاب راه انسان را آزاد گذاشته است؛ لذا اگر کسی شاکر بود اثر کفور به او نمی‌رسد و برعکس. البته قرآن تاکید دارد که آثار سوء کار‌های سوء صرفا منحصر به قیامت هم نیست و در دنیا نیز وجود دارد.

captcha