جشنواره فیلم کوتاه «البرز» تصویرگر ایثار زنان و کودکان در جنگ است
کد خبر: 3681828
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸
دبیر جشنواره البرز:

جشنواره فیلم کوتاه «البرز» تصویرگر ایثار زنان و کودکان در جنگ است

گروه هنر: ناصر باکیده گفت: نخستین جشنواره فیلم و عکس «البرز» با هدف تصویرگری ارزش‌های دفاع مقدس و ایثار زنان و کودکان در ایام جنگ برگزار می‌شود.

جشنواره فیلم کوتاه «البرز» تصویر ایثار زنان و کودکان در جنگ است

ناصر باکیده دبیر نخستین جشنواره فیلم و عکس «البرز» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با بیان این‌که این رویداد هنری با هدف ترویج فرهنگ دفاع مقدس برگزار می‌شود، اظهار کرد: سازمان بسیج هنرمندان به‌عنوان مرکزی که دغدغه اشاعه آموزه‌های انقلابی را در عالم هنر دارد تصمیم به برگزاری جشنواره‌ای با عنوان البرز را گرفت. در این رویداد من به‌عنوان دبیر حضور دارم.

وی افزود: این جشنواره در دو بخش فیلم کوتاه و عکس برگزار می‌شود و پیش‌بینی ما این است به دلیل موضوع ویژه آن که نقش زنان و کودکان در هشت سال دفاع مقدس است، استقبال از این رویداد چشمگیر باشد. این جشنواره قرار است از 20 تا 24 اردیبهشت‌ماه سال آینده به طور همزمان در کرج و دیگر شهرهای ایران برگزار شود.

باکیده درباره الزام برگزاری این جشنواره گفت: شاید این سوال در ذهن بسیاری پیش آید چرا چنین جشنواره‌ای باید برگزار شود، زیرا فستیوال‌هایی مانند جشنواره دفاع مقدس وجود دارد که به این موضوع می‌پردازد؟ جواب من به این سوال این است در جشنواره‌هایی که تا به امروز برگزار شده به موضوع کودکان و زنان کمتر پرداخته می‌شود، برای همین سعی کردیم با برگزاری این رویداد قدمی مهم در شناساندن این معنا در جامعه هنری برداریم، همچنین به مدد این فستیوال، گنجینه‌ای از فیلم و عکس تهیه کنیم.

وی در ادامه اهداف جشنواره را چنین تشریح کرد: ارتقای سطح بینش و آگاهی جامعه نسبت به ارزش‌های معنوی؛ کمک به تولید محتوا و توسعه آن در قالب حمایت از محصولات فرهنگی به ویژه تولید فیلم کوتاه وعکس و دستیابی به آثار فاخر تصویری در این زمینه؛ ایجاد بسترهای مناسب از طریق تبادل تجربيات ارزنده و تعامل میان سینماگران، صاحب‌نظران، متخصصان و مخاطبان در راستای گسترش فرهنگ بهره‌وری از دستاوردهای مبتنی بر ایثار، شهادت و مقاومت؛ زمینه‌سازی و کمک به انتشارپژوهش‌ها و پخش فیلم و عکس در رابطه با وظایف و اهداف سازمان بسیج هنرمندان در سطح رسانه‌های داخلی و خارجی؛ شناسایی استعدادها و تقدیر از برترین پدید‌آوردگان آثار هنری مرتبط با موضوعات جشنواره؛ معرفی زنان و کودکان تاثیرگذار در زمینه فعالیت‌های مربوط به محور مقاومت و پايداري در جهان، تشویق مٔولفان، مؤسسات و نهادهای حقیقی و حقوقی فعال، با هدف گسترش فعالیت‌های فرهنگی - هنری از جمله اهداف این رویداد سینمایی است.

باکیده ادامه داد: این جشنواره موضوعاتی چون؛ تبیین جایگاه حماسی نقش کودکان و زنان در هشت سال دفاع مقدس، تهاجم قدرت‌های استکباری به ملت‌های مظلوم درسرزمین‌های اسلامی و سایر نقاط جهان، بازتاب جنگ‌افروزی، نمايش آسیب‌های اجتماعی کودکان و زنان ناشی از جنگ، تجلی جایگاه ارزشمند زنان و کودکان، نمايش مصائب پناهجویان و آوارگان جنگی، نمايش تاثير جنگ در فروپاشی خانواده‌ها، بررسی موقعیت انسان در شرایط جنگی و بعد از آن و تلاش سازمان‌ها و نهادهای مردمی در کمک به آسیب‌دیدگان جنگ را پوشش می‌دهد.

دبیر جشنواره فیلم و عکس البرز در پایان درباره نمایش‌های ویژه این رویداد سینمایی تاکید کرد: در این بخش به منظور شناخت هرچه بهتر ظرفيت‌ها و ايجاد تعامل وارتباط سازنده میان هنرمندان و سازمان بسیج هنرمندان با نگاه ویژه به سینمای مقاومت و پایداری در سرزمین‌های اسلامی و جهان، آثاری از یک فیلمساز و یا یک کشور و یا مجموعه‌هایی از فیلم‌ها، عکس‌ها و يا بسته نمایشی دیگر مرتبط با اهداف جشنواره‌، در قالب «مرور بر آثار» در دو بخش ایران و بین‌الملل به نمایش گذاشته خواهد شد.

captcha