حجاب ظاهر بدون رعایت حجاب باطن، ناقص است
کد خبر: 3682069
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸

حجاب ظاهر بدون رعایت حجاب باطن، ناقص است

گروه اجتماعی: عضو هیات‌علمی دانشگاه اصفهان گفت: رعایت حجاب ظاهری، بدون رعایت حجاب باطن، ناقص است، زیرا ظاهر و باطن باید با هم همخوانی داشته باشند.

بهجت یزد‌خواستی، عضو هیات‌علمی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان با اشاره به آیات 22 و 26 سوره اعراف، اظهار کرد: مقوله «حجاب» تنها محدود به پوشش بدن نیست، بلکه جنبه‌های مختلف حجاب نگاه کردن، حجاب راه رفتن، حجاب سخن گفتن و... را نیز شامل می‌شود.
وی افزود: در رعایت انواع حجاب، باید تلاش کنیم تا حجاب ظاهر و باطن به هم متصل شوند، یعنی ظاهر و باطن باید با هم همخوانی داشته باشد، این‌گونه نیست که چون حجاب ظاهری مثل چادر و مقنعه رعایت شد، حجاب باطن نیز درست می‌شود، بلکه رعایت حجاب ظاهری با یک درون و باطن ضعیف، ناقص است.
این عضو هیات‌علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به آیه 59 سوره احزاب و فطری بودن مقوله حجاب بین همه ابناء بشر گفت: رعایت پوشش و حجاب بدن مختص اسلام نیست، فرقه‌ای از دین مسیحیت نیز هستند که اعتقاد دارند حضرت مسیح به صلیب کشیده شده و بعد از آن به آسمان رفته است و یا معتقدند عیسی مسیح(ع) از یاران حضرت مهدی(عج) می‌باشند. این فرقه از مسیحیت ضمن رعایت موازین اخلاقی، بسیارساده‌پوش هستند، مشروب و گوشت خوک نمی‌خورند و رعایت حجاب نیز دربین آن‌ها حالت اعتدال دارد، در واقع این گروه از مسیحیان شباهت زیادی به شیعیان دارند.

یزدخواستی ادامه داد: حجاب چه در فرقه‌های مختلف شیعه و چه در شاخه‌های مختلف مسیحیت، بیانگر این است که علاوه بر پوشش ظاهری، رعایت حجاب باید در رفتار و عفیف بودن شخص نیز نمایان شود.
یزدخواستی با بیان اینکه قرآن، خط‌ مشی و هنجارهای حجاب را مشخص کرده و حد و حدود تکالیف نیز در آن مشخص شده است، گفت: عمل به سخنان و دستورات الهی نباید از سوی بندگان به‌صورت سلیقه‌ای باشد و اینکه اسلام با افراط و تفریط نیز مخالف است. به‌طور مثال افرادی هستند که حجاب بدن را رعایت نمی‌کنند، ولی مدعی‌اند که فرد دین‌دار اولویتش قلب مهربان اوست و یا اینکه نماز را به‌عنوان یک امر واجب دینی نمی‌خوانند، اما روزه را بر خود واجب می‌دانند. لذا آموزه‌های الهی عرصه اعمال سلایق مختلف نیست و همه ملزم هستند آنچه را قرآن از انسان خواسته است، رعایت کنند.

captcha