طرح «امداد محله» اجرایی می‎شود/ مساجد تبدیل به محل رفع نیاز مردم خواهند شد
کد خبر: 3682372
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۵
ولیئی:

طرح «امداد محله» اجرایی می‎شود/ مساجد تبدیل به محل رفع نیاز مردم خواهند شد

گروه جامعه: مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان تهران با اشاره به اینکه طرح توزیع جهیزیه در سطح کشور با اولویت مناطق محروم انجام خواهد شد، از اجرای طرح «امداد محله» خبر داد و گفت: مسجد در گذشته محل رجوع نیازمندان هر محله بوده است و با توجه به این فعالیت‌ها، تلاش می‌کنیم این نهاد مقدس تبدیل به محل رفع نیاز مردم در هر محله شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، همایش و کنفرانس خبری اعزام کاروان طرح «هر مسجد یک جهیزیه»، بعد از ظهر امروز دوشنبه ۲۵ دی ماه در سالن کنفرانس مجتمع فدک با حضور محسن ولیئی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران، حجت الاسلام مجتبی صداقت سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد و سردار حزنی، دبیر قرارگاه محرومیت زدایی سپاه پاسداران برگزار ‌شد.

محسن ولیئی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران در این نشست با بیان اینکه مسئله ازدواج و اشتغال دو مشکل اصلی امروز جوانان ما در جامعه هستند، گفت: در حوزه اشتغال با استفاده از طرح‌های توانمندسازی، آموزش و کارآفرینی به دنبال حل مشکلات جوانان و مددجویان جوان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)، هستیم.

وی در ادامه با اشاره به «طرح هر مسجد یک جهیزیه»، ادامه داد: از ۲۴ خرداد ماه سال ۹۶ طرح هر مسجد یک جهیزیه به شکل پایلوت به اجرا در آمد؛ این طرح با همکاری سه جانبه کمیته امداد امام خمینی(ره)، مرکز رسیدگی به امور مساجد و قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ۵۰۰ مسجد استان تهران اجرا شده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران با بیان اینکه این طرح در سال نخست به شکل پایلوت بوده و امیدواریم در سال‌های آینده در تمام نقاط کشور و استان‌ها فراگیر شود، افزود: در این طرح برای هر جهیزیه اعتباری در حدود شش میلیون و ۷۰۰ تا هفت میلیون تومان پیش‌بینی شده است. بخشی از این اعتبار توسط ائمه جمعه، نمازگزاران، معتمدین و خیران جمع‌آوری شده که در مجموع ۳۴۵ میلیون تومان در این طرح به شکل نقدی جمع‌آوری شده و تبدیل به 110جهیزیه برای افراد نیازمند استان تهران شده است.

ولیئی با بیان اینکه بیشترلوازم موجود در این جهیزیه‌ها از کالاهای ایرانی هستند، بیان کرد: این طرح می‌تواند الگویی برای سایر نهادهای فعال در امر ازدواج باشد چراکه در این طرح حدود 17 قلم کالای اصلی زندگی که همگی از تولیدکنندگان ایرانی هستند، انتخاب شده است؛ این طرح از ۲۴ خرداد سال ۹۶ آغاز شده و تا ۲۴ خرداد سال ۹۷ ادامه خواهد داشت. البته قرار است تا طرح مشابه دیگری با ستاد برگزاری نماز جمعه اجرایی شود.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به شرایط جامعه توسعه ازدواج، پایین آمدن سن ازدواج و پایداری آن در اولویت است ادامه داد: این طرح می‌تواند کمک شایانی به ترویج امر ازدواج در جامعه کند، چرا که این طرح با همکاری خود مردم و برای خود آنها به اجرا درآمده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران تاکید کرد: در این طرح مردم برای مردم کمک کرده‌اند و این طرح مختص مددجویان کمیته امداد امام خمینی نیست بلکه همه نیازمندان می‌توانند از این طرح بهره‌مند شوند. با توجه به این طرح در مساجد به دنبال این هستیم که مسجد برای مردم به عنوان اولویت پایگاه رجوع آنها در رابطه با نیازهایشان معرفی شود.

ولیئی با اشاره به اینکه مسجد در گذشته محل رجوع نیازمندان هر محله بوده است، اظهار کرد: در برخی از مساجد قرار است طرح «امداد محله» نیز اجرایی شود تا این نهاد مقدس تبدیل به محل رفع نیاز مردم در هر محله شود. طرح توزیع جهیزیه در سطح کشور با اولویت مناطق محروم انجام خواهد شد و اولویت ارائه این خدمات با مناطقی از استان‌هایی است که ضریب محرومیت آنان بالای ۶ باشد. در حال حاضر ضریب محرومیت استان تهران ۶ است و به همین دلیل در بخشی از این طرح‌ها از اولویت برخوردار نیست.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران در ادامه با اشاره به مصوبه اخیر مجلس در خصوص افزایش ۲.۵ برابری مستمری مددجویان گفت: در سال آتی نیز این مستمری بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت. همچنین بخشنامه مربوط به کارآفرینی و توسعه مشاغل خرد روستایی و شهری اضافه در ۹ ماه نخست سال جاری ۹۴ میلیارد اعتبار توسط هفت بانک عامل در این خصوص پرداخت شده است که ۴۰ درصد متقاضیان توانستند اعتبارات خود را دریافت کنند.

وی افزود: ۳۵ میلیارد تومان از محل صندوق قرض الحسنه امداد ولایت در خصوص کارآفرینی پرداخت شده است و بر این اساس به طرح‌های دانش بنیان ۷۵ میلیون تومان، طرح‌های کارآفرینی ۱۵۰ میلیون تومان و مشاغل خانگی نیز ۲۰ میلیون تومان به شکل قرض الحسنه با اقساط بلندمدت بیش از پنج سال و قابل تقسیط تا ۸۴ ماه پرداخت خواهد شد.

از آغاز طرح سعادت و توزیع 8000 جهیزیه در 14 استان از هفته آینده
در بخش دیگری از این نشست حسین صمدیان، مدیرعامل موسسه خیریه ایتام حضرت رقیه (س) در خصوص سابقه فعالیت و استان‌های تحت پوشش این مرکز سخن گفت و افزود: حدودا 9 سال است که این خیریه راه‌اندازی شده است و با توجه به انتخاب سپاه پاسدارن به جهت محرومیت‌زدایی 14 استان به صورت متمرکز و وسیع تحت پوشش این خیریه می‌باشند که عمدتا استان‌های مرزی و محروم کشور هستند البته در بقیه استان‌ها نیز به صورت پراکنده کمک‌هایی صورت گرفته است.

وی در ادامه با بیان اینکه در این طرح 17 قلم کالای اولیه و ضروری شروع یک زندگی گنجانده شده است، تصریح کرد: استفاده از کالای ایرانی در چنین طرح‌هایی موجب رونق اشتغال، تولید ایرانی و حمایت از تولید کننده‌های داخلی می‌شود. این طرح به همت کمیته امداد و امور مساجد آغاز شده و موسسه حضرت رقیه (س) وظیفه خرید و توزیع کالاهای آن را به عهده گرفت. این طرح با همت مردم آغاز شده و امیدواریم تا در دوره‌های بعدی در سراسر کشور به زودی اجرا شود.

صمدیان در ادامه از آغاز طرح سعادت و توزیع 8000 جهیزیه در 14 استان از هفته آینده خبر داد و تصریح کرد: این تعداد جهیزیه توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) تهیه شده و در اولین مرحله خود در استان خراسان رضوی با 1000 جهیزیه توزیع خواهد شد.

به گزارش ایکنا در پایان این برنامه، این 110 فقره جهیزیه پس از حرکت به دور میدان آزادی به شکل نمادین به سمت مساجد مشارکت کننده در تامین هزینه این کالاها حرکت کردند تا در نهایت به دست زوج‌های جوان نیازمند برسند.

captcha