نامگذاری 27 دی‌ماه به عنوان روز شهدای جهاددانشگاهی
کد خبر: 3682759
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵

نامگذاری 27 دی‌ماه به عنوان روز شهدای جهاددانشگاهی

گروه اجتماعی: رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی از نامگذاری 27 دی‌ماه، از سوی جهاددانشگاهی کشور، به عنوان روز شهدای جهاددانشگاهی خبر داد و گفت: مراسم بزرگداشت شهدای 27 دی‌ 1365 فردا از ساعت 14 تا 16 در محل موزه شهدای دانشگاه تبریز برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، جعفر محسنی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان، امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران، از نامگذاری 27 دی ماه، از سوی جهاددانشگاهی کشور، به عنوان روز شهدای جهاددانشگاهی خبر داد و گفت: مراسم بزرگداشت شهدای 27 دی‌ 1365 فردا از ساعت 14 تا 16 در محل موزه شهدای دانشگاه تبریز برگزار می‌شود و دکتر حمیدرضاطیبی، رئیس جهاددانشگاهی کشور سخنران این مراسم است. 
وی، با بیان این‌که در 27 دی ماه سال 1365 در پي بمباران کارگاه دانشكده فنی دانشگاه تبريز توسط رژيم بعثی، 22 تن از دانشگاهیان فعال در این کارگاه به شهادت رسیده و شش نفر جانباز شدند، اظهار کرد: این کارگاه که وظیفه پشتیبانی از جبهه و تامین تجهیزات و مهمات جنگ را برعهده داشت، توسط جهاددانشگاهی استان، مدیریت می‌شد.   
وی یادآور شد: در سال 65بنده دانشجوی ترم اول دانشگاه بودم و و در آن سالها صدام به طور مداوم هر نقطه از ایران را بمباران می‌کرد، به طوری که اعلام وضعیت قرمز در کشور عادی شده بود، شب 27 دی نیز شهر تبریز توسط چهار بمب از سوی رژیم بعثی، بمباران شد، که یکی از این بمب‌ها به کارگاه ساخت مهمات در داخل دانشگاه تبریز اصابت کرد.   
وی با بیان این‌که زمان جنگ شرایط ایجاب می‌کرد که جهاددانشگاهی در پشت جبهه در کنار فعالیت‌های گسترده دیگر به ساماندهی و اعزام دانشجو به جبهه حق و باطل بپردازد، افزود: کارگاه ساخت مهمات در داخل دانشگاه تبریز با مدیریت جهاددانشگاهی فعالیت می‌کرد و دانشجویان زیادی از رشته‌های مختلف در این کارگاه به ساخت مهمات و گلوله‌های خمپاره می پرداختند تا مورد استفاده نیروهای خودی در جبهه قرار گیرد، چرا که در زمان جنگ، کشور ما حتی برای تهیه ی سیم خاردار نیز تحریم شده بود.   
محسنی خاطرنشان کرد: متاسفانه مشخصات کارگاه مهمات توسط منافقان کور دل فاش شده بود و این امر منجر به بمباران کارگاه و شهادت نیروها و دانشجویانی شد که در پشت جبهه جان خود را ایثارگرانه وقف کشور خود کردند.   
رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: در دوران جنگ تحمیلی، کارگاه به هیچ وجه تعطیلی نداشت، چرا که دانشجویان می‌خواستند در هر لحظه، نیروهای نظامی را در جبهه پشتیبانی کنند که در این راستا دانشگاه تبریز فضایی برای آنها ایجاد کرده و در اختیار آن ها قرار داده بود، اعضای جهاد دانشگاهی و تعدادی از دانشجویان در این کارگاه فعالیت می کردند.   
وی تاکید کرد: با امثال این بمباران‌ها، نه تنها مردم آذربایجان با روحیه مبارزه طلب خود، نترسیدند، بلکه عزم خود را بیشتر از گذشته جزم کردند، مردم با جان و دل از حیثیت و شرف و کشور خود همواره دفاع کردند و معتقدم در حال حاضر نیز روحیه ملت ایران به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد که تهاجم خارجی به کشور ما آسیب وارد کند.   
محسنی، با اشاره به نقش موثر جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی در دوران دفاع مقدس، گفت: بعد از بمباران این کارگاه، کارگاه‌های دیگر نیز فعال شده  و روز به روز پیشرفت کردند و فعالیت‌های موثری توسط اعضای جهاد دانشگاهی مدیریت و انجام می‌شد، به عنوان مثال در جنگ، برخی از نیروهای جهاد دانشگاهی در خلیج فارس در اطفای حریق کشتی‌ها و تولید تسلیحات جنگی نقش موثری داشتند.   
رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، ادامه داد: امروزه نیز جهاد دانشگاهی بر اساس نیاز روز به فعالیت‌های دیگری در کشور می پردازد و در حال حاضر با توجه به توسعه نیازها اگر بخواهیم مقایسه کنیم، این نهاد نسبت به تعداد پرسنل و بودجه حمایتی دولتی و خروجی‌ها، همواره موفق عمل کرده و رو به پیشرفت است.  
وی افزود: برای مثال، جهاد دانشگاهی در حوزه سلول‌های بنیادی بسیار موفق عمل کرده و معتقدم در تمایم زمینه‌ها می‌تواند پیشرفت چشمگیری داشته باشد.   
وی تاکید کرد: امیدوارم بتوانیم مسئولیتی که با نثار خون شهیدان بر گردن ما نهاده شده، را به نحو احسن اجرا و دین شهدای 27 دی ماه را نیز ادا کنیم.   
رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در تاریخ 27 دی ماه، جهاددانشگاهی استان 22 شهید تقدیم انقلاب کرده است، این روز در کشور به عنوان روز شهدای جهاددانشگاهی نامگذاری شد.
captcha