مردم از نگهداری و یا شکار پرندگان وحشی خودداری کنند
کد خبر: 3682981
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲

مردم از نگهداری و یا شکار پرندگان وحشی خودداری کنند

گروه اجتماعی: مدیر کل دامپزشکی استان مازندران به روستائیان مازنی هشدار داد: برای جلوگیری و خطر انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از نگهداری و یا شکار پرندگان وحشی و آزاد پرواز خودداری کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مازندران به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی مازندران حسن رضوانی، مدیر کل دامپزشکی استان مازندران در پی بروز تلفات در برخی از طیور بومی استان، به روستائیان مازنی هشدار داد: برای جلوگیری و خطر انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از نگهداری و یا شکار پرندگان وحشی و یا آزاد پرواز خودداری کنند.

وی در این هشدار تاکید کرد، در صورت دراختیار داشتن پرندگان بومی برای مصارف خانگی خود، این پرندگان باید در محیطی حصارکشی شده نگهداری شوند و از هر گونه تماس این پرندگان با دیگر پرندگان آزادپرواز جلوگیری شود.

رضوانی با بیان اینکه عمده راه انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حادپرندگان از طریق مکانیکی توسط پرندگان مهاجر است، گفت: توصیه می‌شود از قرار دادن پرندگان بومی در مجاورت پرندگان مهاجر و آزادزی و یا از خرید، کشتار و پرکنی و یا مصرف گوشت پرندگان مهاجر و آزادزی صید شده از قبیل مرغابی، غاز، اردک و سایر پرندگان مهاجر و وحشی خودداری شود.

وی از دیگر راه‌های انتقال این بیماری را از طریق فروش پرندگان توسط دستفروشان محلی و دوره گرد برشمرد و تصریح کرد: روستائیان عزیز مازنی باید برای حفظ سلامت خود و خانواده از خرید پرندگان و یا جوجه آنها ازخودروهای دوره گرد و یا از طریق بازارهای سنتی و محلی خودداری کنند و جایگاه پرندگان بومی خود را همیشه با شستشو، تمیز نگه دارند.

رضوانی هشدار داد: روستائیان عزیز باید در زمان بروز تلفات، در کوتاهترین زمان ممکن مراتب را به ادارات دامپزشکی شهرستانها اطلاع دهند. وی در نحوه برخورد با تلفات پرندگان اینگونه اظهار کرد: پرندگان تلف شده را با دستکش و ماسک در باغچه منزل خود دفن و محل دفن را با آهک ضد عفونی کنید و از رهاسازی این تلفات در حاشیه روستاها جداً پرهیز  و یا به منظور تغذیه در اختیار حیوانات دیگر نظیر سگ و گربه قرار نگیرد.

مدیر کل دامپزشکی مازندران در پایان تاکید کرد: در صورت رعایت ضوابط بهداشتی و جدی گرفتن هشدارهای بهداشتی دامپزشکی جای هیچگونه نگرانی نیست.

captcha