تأثیر مصاحب و همنشین از زبان مرحوم آیت‌الله العظمی سید جمال‌الدین گلپایگانی
کد خبر: 3683362
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶
حجت‌الاسلام معین شیرازی عنوان کرد:

تأثیر مصاحب و همنشین از زبان مرحوم آیت‌الله العظمی سید جمال‌الدین گلپایگانی

گروه سیاسی: سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران، در ادامه موضوع سبک زندگی دانشمندان اسلامی، به تأثیر مصاحب و همنشین در مسیر زندگی انسان با تشریح سبک زندگی مرحوم آیت‌الله العظمی سید جمال‌الدین گلپایگانی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن معین شیرازی در سخنرانی پیش از خطبه‌‌های نماز جمعه این هفته تهران در ادامه موضوع سبک زندگی دانشمندان اسلامی، به ادامه شرح حال زندگی آیت‌الله العظمی سید جمال الدین گلپایگانی پرداخت.
وی اظهار کرد: علمای تهذیب نفس و اخلاق دو عامل را بیش از سایر عوامل در رشد اخلاقی انسان‌ها موثر می‌دانند؛ غذا و خوراک و مصاحب و همنشین.
معین شیرازی ادامه داد: مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی در مسجدی که در قسمت بالای سر حرم امام علی(ع) قرار داشت نماز جماعت اقامه می‌کردند. این مسجد با فاصله یک دالان با رواق بالا سر واقع شده بود. مرحوم آیت‌الله شیخ محمد جواد انصاری همدانی در سفر به نجف وقتی از آن دالان عبور می‌کردند به همراهشان گفتند اینجا چه کسی نماز می‌خواند و پاسخ داده شد آیت‌الله العظمی گلپایگانی و ایشان هم گفتند برای همین است که این دالان بوی نماز می‌دهد.
وی عنوان کرد: برابر روایات نماز بو و شکل دارد و نمازگزار است که این شکل و بو را ایجاد می‌کند و ان نماز را با خودش به قبر می‌برد.
معین شیرازی افزود: یکی از علمای تهران در زمانی که طلبه نجف بود می‌گفت من نماز را پشت سر مرحوم آیت‌الله گلپایگانی به جای می‌آوردم. نجف در هنگامه ظهر همه جا به علت گرمای زیاد تعطیل می‌شد و همه مردم به منزل می‌رفتند و تا عصر در سرداب منزل که خنک بود باقی می‌ماندند.
وی ادامه داد: این فرد می‌گوید در یک بعداز ظهر گرم نجف با کمال تعجب مشاهده کرده که آیت‌الله گلپایگانی به جای اینکه به طرف منزل بروند به سمت وادی‌السلام حرکت می‌کنند و چون این کار چندین بار تکرار شده بود باعث جلب توجه من شده بود و کنجکاو شدم ببینم ایشان در گرمای ظهر کجا می‌روند لذا ایشان را تعقیب کردم.
معین شیرازی اضافه کرد: دیدم ایشان واردوادی‌السلام شدند. من خودم را پشت قبرها مخفی کردم تا هم مزاحم ایشان نباشم و هم ببینم چه کار می‌کنند. در وادی‌السلام سقیفه‌هایی وجود دارد که ایشان هم وارد یکی از آنها شدند و نشستند. دیدم ایشان با کمال خضوع و ادب دست‌ها را را روی زانوی خود گذاشتند اما نمی‌دیدم مقابل ایشان چه کسی است. در همان لحظه باد خنکی را احساس کردم که همراه با عطر خوشبویی بود.
وی اظهار کرد: این اتفاق چندین ساعت طول کشید و وقت عصر شد که آن هنگام آیت‌الله گلپایگانی بلند شدند و حرکت کردند و از من رد شدند و وارد نجف شدند. ایشان به بازار اماره نجف رسیدند که یکی از دوستان ایشان را دید و شروع به صحبت و احوالپرسی با ایشان کرد. در حین صحبت این آقا از شخصی غیبت کرد که آیت‌الله گلپایگانی بسیار ناراحت شدند و صحبت را قطع کردند و حرکت کردند.
معین شیرازی عنوان کرد: بعد از این اتفاق، آن باد خنک و عطری که استشمام می‌کردم قطع شد. من تصور می‌کردم ایشان متوجه من نشدند اما دیدم به سمت من برگشتند و گفتند دیدی یک دیدار چه بلایی سر آدم می‌آورد. حالا وای به ما و روزگار ما با این فضای مجازی.

captcha