«کشتی مطلا» و «آزمون سراسری» خبر مشترک صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3683715
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶

«کشتی مطلا» و «آزمون سراسری» خبر مشترک صفحات معارفی رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی: حاشیه‌های رونمایی از کشتی مطلا و نیز تمدید مهلت ثبت نام در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم از جمله نقاط اشتراک صفحات معارفی اغلب رسانه‌های کشور بود که امروز 30 ی‌ماه با رویکردهای مختلف به آن پرداخته بودند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، صفحات معارفی رسانه‌های کشور امروز شنبه 30 دی‌ماه بیش از هر چیز دیگری به قرآن مطلا و حاشیه‌های آن و نیز تمدید مهلت ثبت نام در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم پرداخته‌اند. در کنار این اما خبرهای دیگری نیز توسط خبرنگاران صفحات معارفی مخابره شده که در ادامه به آنها اشاره شده است.
کیهان
روزنامه کیهان امروز 30 دی‌ماه در صفحه معارف تنها به انعکاس یک گزارش اکتفا کرده و آن را با عنوان «غیر قابل نقد بودن پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) در آیات و روایات» منتشر کرده است. در این گزارش که به قلم آیت‌الله مدرسی یزدی به رشته تحریر درآمده است، تلاش شده تا غیرقابل نقد بودن پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) تبییت شود.
در بخشی از این نوشتار به موضوع حجت خدا بودن امامان معصوم بر روی زمین اشاره و در تکمیل آن آمده است؛ «در کتاب کافی روایتی از امام (ع) نقل شده است که: نَحْنُ خُزَّانُ عِلْمِ اللَّهِ نَحْنُ تَرَاجِمَةُ أَمْرِ اللَّهِ‏ نَحْنُ قَوْمٌ مَعْصُومُونَ‏ أَمَرَ اللَّهُ‏ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى بِطَاعَتِنَا وَ نَهَى عَنْ مَعْصِیَتِنَا نَحْنُ الْحُجَّهْ الْبَالِغَهْ عَلَى مَنْ دُونَ السَّمَاءِ وَ فَوْقَ الْأَرْضِ؛ ما گنجینه‌داران علم الهی، مترجمان دستور خدا، ما افراد معصومی هستیم که خداوند تبارک و تعالی دستور داده است که همه از ما اطاعت کنند و از نافرمانی ما خودداری نمایند. ماییم حجّت رسای خداوند بر تمام آنچه که زیر آسمان و بالای زمین قرار دارد.(الکافی، ج‏1، ص269)»
همچنین در پایان این گزارش به موضوع بی توجهی‌ داعیه داران نقد به نقدهایی که می‌شوند اشاره شده و آمده است؛ «اگر ما گوش شنوایی نسبت به نقد داشتیم و همه باید نقد بشوند آیا واقعاً در این اجتماع ما ناقدی خبیرتر، دلسوزتر و عالم‌تر از رهبر معظم انقلاب(دام ظلّه) سراغ داریم؟‌ چقدر در سال‌های اخیر و نیز قبلش در زمینه‌های مختلف، دلسوزانه، مشفقانه و عالمانه نقد و نصیحت کردند و مشورت دادند. چقدر به این نصیحت‌ها و راه‌حل‌ها عمل شد؟‌ چقدر آنها در رفتار ما تأثیر داشت. آیا به اندازه‌ کافی تأثیر داشت؟ ‌اگر تأثیر داشت چرا باید رهبر معظم انقلاب در آن بیانشان‌اشاره بفرمایند که بیش از اینکه علنی تذکّر داده‌ام تذکّرات و اوقات تلخی‌ها در مجالس خصوصی بوده است. کسی‌که واقعاً استوانه‌ حلم و تحمّل و صبر است، چرا باید تذکّری را که همراه با اوقات تلخی باشد بدهد؟ یعنی به آن تذکّرات، ترتیب اثر داده نشده است.»
فارس
خبرگزاری فارس در صفحه فعالیت‌های قرآنی به موضوع «کشتی مطلا» و حاشیه‌های آن پرداخته است و تلاش کرده تا همه واقعیت‌های این اثر هنری پر حاشیه را ارائه کند. در این خبر ضمن اشاره‌ به حاشیه‌های ایجاد شده حول این موضوع، پاسخ خالق این اثر هنری نیز منتشر شده است.
فارس همچنین گفت‌وگوی حجت‌الاسلام «مهدی شجاع»، رئیس اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی انجام داده و از شناسایی شهدای قرانی توسط این آستان خبر داده است. وی همچنین در صحبت‌های خود از برگزاری یادواره «آیه‌های اخلاص» در حرم مطهر رضوی خبر داده و گفته است؛ «همزمان با فرا رسیدن سالگرد عملیات «کربلای5» به منظور گرامیداشت سی‌ویکمین سالگرد شهادت سردار شهید «علی‌اصغر حسینی محراب» فرمانده تیپ 88 انصارالرضا(ع) و جمعی از شهدای واحد اطلاعات همچون شهیدان حسینعلی نوری، علیرضا قادر‌پناه، سیدعلی کشمیری، مهدی قیاسی، ولی‌الله هنرمند، محمود نصر‌آبادی و حسین زند مراسم یادبودی در حرم رضوی برگزار می‌شود».
این خبرگزاری همچنین گزارش دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهید حجت‌الاسلام «اسدالله زارعی» که روز چهارشنبه 27 دی‌ماه صورت گرفته را امروز منتشر کرده است. گزارشی که در آن بر مجاهد بودن این شهید در دو جبهه سازندگی و دفاع از میهن تأکید شده است.
اعطای مجوز قرائت حفص از عاصم به دو استاد قرآنی استان یزد و بارگذاری تلاوت ترتیل استاد شهریار پرهیزکار از دیگر خبرهای امروز خبرگزاری فارس در صفحه فعالیت‌های قرآنی است.
تسنیم
خبرگزاری تسنیم نیز امروز گفت‌وگویی با «ابوالفضل بهرامپور» یکی از مفسران قرآن کریم در مورد «قرآن مطلا» انجام داده است. گفت‌وگویی که این مفسر قرآن در آن بر این موضوع که آثار هنری باید مقدمه فهم قرآن کریم باشند تأکید کرده و گفته؛ ‌«نوآوری آثار قرآنی به معنای تفسیر هنری قرآن است. علمای دین باید هنرمندان دینی را جهت‌دهی کنند».
تسنیم همچنین گزارش دیدار جامعه قرآنی با شهید حجت‌الاسلام «اسدالله زارعی» را با عنوان «پای درس شهید قرآنی؛ طلبه‌‌ای که در الموت به «شهید سازندگی» معروف است» منتشر کرده است.
تسینم امروز خبری از موسسه «نفحات‌القرآن» منتشر کرده و در آن از اهدای جایزه سفر به مشهد مقدس به حافظان موضوعی قرآن کریم توسط این موسسه خبر داده است.
از دیگر خبرهای منتشر شده در صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم می‌توان به خبر برگزاری نشست تبیین و تحلیل کتاب «منظومه‌ فکری امام خامنه‌ای» اشاره کرد. بر اساس آنچه در این خبر آمده است،‌ در این نشست تبیین و تحلیلی که با حضور استاد عبدالحسین خسروپناه نویسنده اثر «منظومه فکری آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» و جمعی از پژوهشگران با عنوان «اندیشه ولایت» برگزار می‌شود به بررسی و تشریح ابعاد و دیدگاه‌‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی رهبر معظم انقلاب پرداخته می‌شود.
تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط «جعفر فردی»، خبری از سیزدهمین دوره آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن، اعطای اجازه‌نامه قرائت به روش حفص از عاصم به دو استاد قرآنی استان یزد و خبری از آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم از دیگر عناوین خبری امروز تسنیم است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران امروز صفحه دین و اندیشه خود را با انتشار سه خبر به روز کرده است. در این بین خبر تمدید مهلت ثبت نام در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم از جمله خبرهای مشترک ایسنا با سایر خبرگزاری‌ها بود.
همچنین این خبرگزاری در خبر دیگری از آغاز کنفرانس بین‌المللی «امام محمد غزالی» با همکاری دانشگاه مذاهب اسلامی ایران و بنیاد علمی فرهنگی «امانت» اندونزی خبر داده است.
خبر دیگر صفحه دین و اندیشه ایسنا به صحبت‌های مطرح شده توسط مدیرکل فرق و ادیان سازمان تبلیغات اسلامی اختصاص یافته است. حجت‌الاسلام «احمد حاتمیان» در نشست مشترک با شورای هیات مذهبی و اعضای جمعیت بانوان فرهیخته و فعال در عرصه فرهنگی دینی استان یزد حضور یافته و تکثرگرایی را دغدغه اصلی عصر حاضر در فرقه‌های نوظهور عنوان کرده است.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی امروز دو خبر منتشر کرده است که یکی از آنها اعلام عناوین روزهای دهه فجر انقلاب اسلامی است.
دیگر خبر این خبرگزاری که با عنوان «یادی از علامه فقید میرزا عباسقلی چرندابی» منتشر شده است،‌ به دیدار اخیر حجت الاسلام آل هاشم، امام جمعه تبریز، با آیت الله العظمی حاج شیخ جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید که در آن خواستار برگزاری آئین نکوداشتی برای علامه فقید میرزا عباسقلی چرندابی شدند اشاره کرده است.
مهر
خبرگزاری مهر در صفحه قرآن و متون دینی به آغاز نام نویسی در سیزدهمین دوره آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک به حافظان اشاره کرده است. در این خبر اعلام شده است که زمان آغاز ثبت نام در این دوره از هفتم بهمن‌ماه است.
همچنین این خبرگزاری در خبر دیگری از برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن کریم در جزیره کیش خبر داده شده است. دبیر ستاد طرح ملی تلاوت قرآن کریم کشور در این رابطه به خبرنگار مهر گفته؛ همزمان با سومین دوره رقابت‌های قرآنی شوق تلاوت درقشم کرسی های تلاوت دراین جزیره برپا می‌شود.
این خبرگزاری در خبر دیگری در مورد طرح ملی تلاوت قرآن کریم و در گفت‌وگو با دبیر این طرح، ‌آورده است؛ «گرایش به فراگیری قرائت‌های اثرگذار و معناگرا روبه افزایش است».
اعلام جزئیات جشنواره «طیبات» و «مطهرون» خبر دیگر صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر است که امروز 30 دی‌ماه بر روی خروجی قرار گرفته است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان هم امروز مانند بسیاری از خبرگزاری‌های دیگر تمدید ثبت نام در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم را منعکس کرده است.
این خبرگزاری همچنین صحبت‌های «نصرالله پژمانفر» رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در همایش بزرگداشت عالم واقف «میرزا ابوصالح رضوی» را انعکاس داده است. پژمانفر در این همایش بر ضرورت ورود خیران به حوزه «وقف در فضای مجازی» اشاره کرده است.
در خبر دیگری که این خبرگزاری منتشر کرده است، بر لزوم همکاری تمامی دستگاه‌ها برای احیای موقوفات تأکید شده است. این صحبت‌ را «علی اصغر یوسف‌نژاد» سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مطرح کرده است.
از دیگر خبرهای منتشر شده در این خبرگزاری می‌توان به صحبت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین «حبیب‌الله فرحزاد» اشاره کرد. این استاد و مبلغ امور دینی که صحبت‌های خود را در جلسه هم‌اندیشی نخبگان تبلیغی کشور بیان کرد، گفته است؛‌«از سازمان اوقاف می‌خواهیم نسبت به اعزام مبلغ و تأمین هزینه‌های مربوط به ایام فاطمیه اقدامات لازم را انجام دهد».
این خبرگزاری همچنین در گزارشی با عنوان «اقدامات اطلاعاتی امام علی(ع) / بکارگیری جاسوس تا رعایت اصول حفاظتی» به اقدامات اطلاعاتی و ضد اطلاعاتی در سیره و روش حکومت داری امیرالمؤمنین علی(ع) پرداخته است.
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران امروز صفحه قرآن و علوم دینی خود را با یک خبر به روز کرده است.
گفت‌وگو با مولف «ریشه‌یابی اقوال صوفیه در نوبت ثلاثه کشف‌الاسرار میبدی» که در آن کشف الاسرار را بزرگترین تفسیر عرفانی کامل قرآن به زبان فارسی عنوان کرده است، یکی از این خبرهاست.

captcha