عملیات تحریرالقدس منجر به آزادسازی بلندی‌های مهم منطقه شد
کد خبر: 3683823
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
گاه‌شمار دفاع مقدس: 1 بهمن‌ماه؛ سالروز عملیات تحریر‌القدس

عملیات تحریرالقدس منجر به آزادسازی بلندی‌های مهم منطقه شد

گروه جهاد و حماسه: نیروهای لشکر انصارالحسین (ع) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با هدایت قرارگاه سپاه هفتم قدس، در ساعت 21 اول بهمن ماه سال 62 و با رمز «لبیک یا خمینی» از جنوب غربی شهر مرزی مریوان به سوی مناطق کوهستانی دربندیخان عراق حمله‌ای را انجام دادند که عملیات «تحریرالقدس» نام گرفت.

عملیات تحریرالقدس منجر به آزادسازی بلندی‌های مهم منطقه شد

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نیروهای لشکر انصارالحسین(ع) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با هدایت قرارگاه سپاه هفتم قدس، در ساعت 21 اول بهمن ماه سال 62 و با رمز لبیک یا خمینی از جنوب غربی شهر مرزی مریوان به سوی مناطق کوهستانی دربندیخان عراق حمله‌ای را انجام دادند که عملیات تحریرالقدس نام گرفت. این عملیات در منطقه‌ای به وسعت 150 کیلومتر مربع به اجرا در آمد و طی آن بلندی‌های شیخ سومر و شاخ شمیران و نزدیک به 110 کیلومتر مربع از خاک عراق به تصرف نیروهای ایرانی درآمد.

در ادامه با توجه به پاتک‌های بی رویه دشمن نیروهای لشکر انصار با پیشروی در عمق 20 کیلومتری عراق بلندی‌های مهم برددکان را تصرف و پاکسازی کردند، به گونه‌ای که به 5 کیلومتری سد دربندیخان عراق رسیده و همانجا استقرار یافتند. عراقی‌ها نیز در روند عملیات تحریرالقدس صدها کشته و زخمی از خود برجای گذاشتند. این عملیات در وضعیتی آغاز شد که بمباران شهرهای ایران توسط عراق شدت یافته و دشمن یک استراتژی وحشیانه تازه را در پیش گرفته بود. از سوی دیگر بنا بود عملیات گسترده خیبر در جبهه جنوبی صورت پذیرد. لذا علاوه بر پاسخی درخور به دشمن می‌بایست یک عملیات انحرافی و موفق در جبهه شمالی انجام می شد. با انجام این عملیات این دو مهم از سوی فرماندهان جنگ حاصل شد. همچنین در جریان این عملیات نتایجی همچون آزادسازی بلندی‌های مهم منطقه، تسلط بر راه ارتباطی سلیمانیه-بغداد و شهر و دریاچه دربندیخان عراق، آزادسازی بلندی‌های سوریز و پاسگاه مرزی سید کریم عراق و آزادسازی 12 روستای عراق برای رزمندگان ایرانی بدست آمد.

عراقی‌ها نیز در روند عملیات تحریرالقدس صدها کشته و زخمی از خود برجای گذاشتند. این عملیات در وضعیتی آغاز شد که بمباران شهرهای ایران توسط عراق شدت یافته و دشمن یک استراتژی وحشیانه تازه را در پیش گرفته بود. از سوی دیگر بنا بود عملیات گسترده خیبر در جبهه جنوبی صورت پذیرد؛ لذا علاوه بر پاسخی درخور به دشمن می‌بایست یک عملیات انحرافی و موفق در جبهه شمالی انجام می‌شد. با انجام این عملیات این دو مهم از سوی فرماندهان جنگ حاصل شد.

نبرد تحریرالقدس در حالی انجام می‌شود که دشمن جنگ شهرها را شدت می‌بخشد و این نبرد برای اولین بار به منظور عملیات مقابله به مثل از سوی جمهوری اسلامی ایران، جواب کوبنده‌ای تلقی می‌شود که با انجام آن اوضاع جدیدی بر مناطق عملیاتی حاکم می‌شود. ستاد منطقه هفت سپاه پاسداران با هدف انهدام قوای دشمن و آموزش نیروها، با سازماندهی نیروهای بسیج در گردان‌های تازه تأسیس قدس، عملیات تحریرالقدس را طراحی کردند. طی این عملیات نیروهای خودی توانستند با حمله به یگان‌های دشمن در منطقه، ضمن انهدام دشمن، برای مدت کوتاهی در 5 کیلومتری دریاچه دربندیخان مستقر شوند و ارتفاعات شاخ شمیران، شاخ سورمر و چندین روستا را تصرف کنند.

captcha