«نباید»های موثر در ارتباط با همسر چیست
کد خبر: 3684593
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳

«نباید»های موثر در ارتباط با همسر چیست

گروه معارف: استاد حوزه و دانشگاه گفت: باید جریان نگاه مثبت در خانواده‌ها شکل گیرد و باید رویکرد وجود نگاه مثبت ایجاد شود

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از همدان، حجت‌الاسلام علیرضا تراشیون، استاد حوزه و دانشگاه در بیستمین سلسله جلسات سبک زندگی ایرانی اسلامی که با حضور جمعی از والدین و به همت مؤسسه شهید مدنی برگزار شد، اظهار کرد: در دو جلسه گذشته ارتباط مؤثر والدین مطرح شد که در جلسه نخست ده ویژگی منفی در بانوان که منجر می‌شود تا مرد از همسرش دور شود بیان شد.
وی ادامه داد: در جلسه قبل نیز ده ویژگی منفی که در مردها وجود دارد و منجر می‌شود همسرانشان از آنها دور شود بیان شد و در این جلسه نبایدهایی به صورت نبایدهای دو طرف یعنی اعمالی که نباید زن و شوهر انجام دهند را مطرح خواهیم کرد.
حجت‌الاسلام تراشیون با بیان اینکه نخستین نکته که آسیب جدی در روابط زن و شوهر است، این است که وقتی زن و شوهر در کنار یکدیگر قرار دارند کانون توجه آنها به امری غیر از خودشان باشد، اذعان کرد: نمود عینی این مطلب وجود رسانه‌ها است و در این حالت مشاهده می‌شود که زن و مرد کنار یکدیگر قرار دارند اما کیلومترها با هم فاصله دارند.
وی افزود: برای مثال مشاهده می‌شود که در منزل زن و مرد در کنار یکدیگر نشسته‌اند و مرد نیاز به ارتباط کلامی با همسرش دارد اما همه توجه خانم به تماشای تلویزیون است و عکس این امر نیز وجود دارد.


زوجین زمان‌های طلایی را صرف هم کنند
وی تأکید کرد: زوجین باید توجه کنند که این امر به کانون خانواده آسیب‌های جدی می‌رساند، واقعیت زندگی امروز این است که مشغله‌های بسیار زیادی وجود دارد بنابراین وقتی وارد خانه می‌شویم باید بخشی از وقت خود که جزء زمان‌های طلایی است نه وقت مرده را برای ایجاد ارتباط مؤثر صرف کنیم.
وی بیان کرد: نباید زن و مرد وقت مرده را صرف برقراری ارتباط با یکدیگر کنند و این نخستین «نباید» در رفتار زن و مرد است.
حجت‌الاسلام تراشیون ابراز کرد:یکی از شاخصه‌های مهم زندگی‌های موفق این است که زن و مرد وقت‌های اختصاصی برای ارتباط با هم قرار می‌دهند و یکی از موارد مؤثر در ایجاد ارتباط «حرف زدن» است.
وی با تأکید بر اینکه نباید نگران باشیم که به هم چه بگوییم، ادامه داد: ایجاد ارتباط را خداوند در قرآن کریم به خوبی به انسان آموخته است؛ خداوند به حضرت موسی می‌فرماید «آنچه در دست داری چیست؟ این پرسش بسیار جای تأمل دارد چراکه خداوند می‌داند چه چیز در دست موسی است اما این پرسش بهانه ایجاد ارتباط است.»


صحبت‌های روزمره بهانه ایجاد گفت‌گو است
وی اضافه کرد: حضرت موسی نیز می‌داند که خداوند پاسخ پرسش خود را می‌داند اما به او پاسخ می‌دهد که عصای من است و در ادامه پاسخ خود توضیح می‌دهد که چه استفاده‌هایی از عصای خود می‌کند و این امر بهانه‌ای است برای ایجاد گفت‌و‌گو .
این کارشناس مسائل خانواده گفت:در مشاوره‌ها مشاهده می‌کنیم که زن و شوهر می‌گویند نمی‌دانیم به هم چه بگوییم؛ اما باید توجه کرد که توضیح دادن اتفاقات روزمره و صحبت‌های معمولی بهترین راه برای ایجاد ارتباط کلامی است.
وی عنوان کرد: از دیگر مواردی که زن ومرد باید برای هم وقت بگذارند قدم زدن در کنار هم است و مردان باید بدانند که با این اقدام در وجود همسرشان برای چند روز انرژی ایجاد می‌کنند.
حجت‌الاسلام تراشیون خاطرنشان کرد: در یکی از پژوهش‌های اخیر در کشور ما متوجه شده‌ایم 70درصد خانم‌ها از همسرشان ناراضی هستند و این درحالی است که مردها برای تأمین رفاه همسرشان زحمات زیادی می‌کشند.
وی تشریح کرد: اما با این وجود نتوانستند رضایت آنها را به دست آورند و دلیل این امر این است که مردها نکات ظریفی را در ارتباط با همسر خود رعایت نمی‌کنند.


زمان‌های طلایی صرف انرژی دادن به یکدیگر شود/ انتقاد مخرب است
وی بیان کرد: نکته دیگر این است که زن و مرد بایدجویای مشکلات در ارتباط یکدیگر شوند و این را از هم بپرسند و مشکل همسرشان را در زندگی مشترکشان از زبان او بشنوند بنابراین باید حرف‌ها و دغدغه‌ها گفته شود و برای تحقق این امر باید ظرفیت خود را بالا ببریم تا بتوانیم شنونده خوبی برای بیان مشکلات همسرمان باشیم.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مردها و زن‌های ایرانی بسیار خوب هستند، گفت: اگر پدر و مادر مشکلات خود را حل نکنند نمی‌توانند نسل خوبی را تربیت کنند بنابر این یکی از راه‌های ایجاد ارتباط مؤثر این است که وقت‌های طلایی باید صرف انرژی دادن به هم باشد.
وی ادامه داد: دومین نباید این است که نباید رویکرد همسران رویکرد انتقادی نسبت به هم باشد و باید توجه کرد که انتقاد مخرب است و آسیب‌های بسیاری در ارتباط زن و مرد ایجاد می‌کند.
حجت‌الاسلام تراشیون تأکید کرد: در شرایطی که فرد خود از همسرش می‌خواهد مشکلات را بیان کند، گفتن مشکلات ایرادی ندارد اما اینکه فی‌البداهه و بدون زمینه‌سازی به بیان انتقاد بپردازد ،طرف مقابل بسیار اذیت می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه منشأ بسیاری از مشکلات این است که افراد نمی‌دانند چگونه باید با هم ارتباط برقرار کنند، تصریح کرد: زوجین نباید در زندگی مشترک خود رویکرد انتقادی به هم داشته باشند بلکه باید رویکرد وجود نگاه مثبت ایجاد شود .


زوجین نسبت به نیازهای هم بی‌توجه نباشند
وی با بیان اینکه «نباید» سوم این است که نباید در زندگی مشترک زن و مرد نسبت به نیازهای هم بی‌توجه باشند، گفت: برای مثال زن باید خود را برای همسرش آراسته کند اما نوع آن باید با توجه به نیاز و خواسته همسرش باشد و آنطور که خود شوهر می‌خواهد، در این صورت همسر او اشباع می‌شود.
حجت‌الاسلام تراشیون با تاکید بر اینکه مرد نیاز عاطفی همسر خود را برطرف کند، افزود: نکته‌حائز اهمیت این است که در زندگی مشترک توجه به نیازهای زوجین دارای اولویت اول است نیاز همسر بر نیاز پدر، فرزند، خواهر، دوست و غیره اولویت دارد.
وی رابطه یک‌سویه را آسیب‌زا عنوان کرد و گفت: نکته دیگر که ارتقاء‌دهنده ارتباط زوجین است این است که هیچ‌گاه حرفی از دیگران در مقابل همسر زده نشود به ویژه اینکه قصد مقایسه کردن داشته باشیم.
وی اضافه کرد: این امر بسیار در زندگی پرآسیب است برخی مدعی هستند که قصد داریم رقابت ایجاد کنیم اما باید گفت که هیچ‌گاه نمی‌توان رقابت سالم پیدا کرد بنابراین این امر در شأن خانواده‌ای که قصد دارد بر مبنای قرآن حرکت کند، نیست.


خدمت کردن زن و شوهر به همدیگر، یک ارزش است
این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: نکته پنجم این است که گاهی در محیط‌های خانه خدمت کردن زن وشوهر به یکدیگر کمرنگ می‌شود و یا گاهی با منت این امر وجود دارد اما می‌شود این خدمت کردن به ارزش تبدیل شود .
وی افزود:زوجین باید توجه کنند که خدمت کردن بیشتر به هم باعث می‌شود تا محبت نسبت به یکدیگر بیشتر شود.
وی بیان کرد: «نباید» ششم که زوجین باید به آن توجه کنند، این است که اعتماد به نفس یکدیگر را در زندگی پایین نیاوریم زوجین با یک تعریف و تمجید به جا می‌توانند اعتماد به نفس بالایی در همسر خود ایجاد کنند.
حجت‌الاسلام تراشیون خاطرنشان کرد: متأسفانه در خانواده‌ها افراد همواره از نگاه منفی ورود پیدا می‌کنند و نگاه مثبت وجود ندارد که باید با نگاه مثبت امید را در وجود اعضاء خانواده افزایش داد.
وی عنوان کرد: خانواده‌ها باید بدانند که در زندگی مشترک سه گروه پدر، مادر و فرزندان می‌توانند اعتماد به نفس افراد خانواده را بسیار بالا ببرند حتی فرزندان نیز می‌توانند اعتماد به نفس پدر و مادر خود را بالا ببرند.


جریان نگاه مثبت در خانواده‌ها ایجاد شود
وی با تأکید بر اینکه باید جریان ایجاد نگاه مثبت در خانواده‌ها شکل گیرد،گفت:امیرالمؤمنین می‌فرماید: نگاه مثبت مانند شعاع‌های خورشید است که همه چیز را روشن می‌کند.
وی ادامه داد: اشاره کردن به ویژگی‌های مثبت طرف مقابل، مسئولیت دادن به فرد، تشویق یکدیگر به فعالیت‌های مورد علاقه طرف مقابل سه کلید اصلی برای افزایش اعتماد به نفس در وجود فرد است.
حجت‌الاسلام تراشیون در پایان گفت: از دیگر «نباید»های زندگی مشترک این است که تحت هیچ شرایطی در ارتباط با یکدیگر از کلمات و جملات نامناسب استفاده نشود؛ در جلسه بعد ده کلید مؤثر در ایجاد ارتباط مؤثر بیان خواهد شد.

 

 

captcha