نقش پررنگ روستاها در پیروزی انقلاب اسلامی
کد خبر: 3687702
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۵
ایکنا پای درد دل یک مبارز انقلابی؛

نقش پررنگ روستاها در پیروزی انقلاب اسلامی

گروه معارف: مردم روستاها نیز در کنار شهرها برای پیروزی انقلاب اسلامی تلاش‌های بسیاری کردند و در مقابل ظلم و جور ایستادند تا انقلاب به پیروزی رسید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، برای رشد درخت تنومند انقلاب، نه تنها مردم شهرهای بزرگ بلکه مردم روستاها نیز ایستادگی بسیار کردند؛ ایستادگی و مبارزاتی که اگر نبود، هیچ‌گاه ایران، نام اسلامی را بر خود نمی‌گرفت و اینچنین سربلند و سرافراز نبود.
مردم در روستاهای کوچک، هم ردیف شهرهای بزرگ یک صدا تنها یک کلام را فریاد می‌زدند و آن، داشتن ایرانی با آرمان‌های اسلامی بود.
خراسان‌جنوبی نیز مهد مردمانی است که در روستاها و شهرها هم صدا با سایر مردم کشور، در مبارزه علیه رژیم شاهنشاهی شرکت می‌کردند.
با یکی از شهروندان بیرجندی که در دوران پیش از انقلاب، مبارزات خود را از روستایی در خراسان‌جنوبی با نام روستای بیدسک آغاز کرد، هم کلام شدم.
از علم‌آموزی در دانشگاه تا مبارزه در روستا
پرویز اکبری، یکی از جوانان انقلابی سال 57 در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه در زمان پیروزی انقلاب ۱۹ ساله بودم، اظهار کرد: در آن‌ زمان، دانشجوی ترم سوم دانشگاه علم و صنعت تهران بودم.
وی با بیان اینکه دوران دبیرستان را در بیرجند بودم، افزود: سال تحصیلی ۵7-۵6 در دانشگاه قبول شدم و به تهران رفتم و یک دفعه پس از چند ماهی با اعتراضات دانشجویان و مردم روبرو شده و در جریان‌های انقلاب و رهبری امام راحل(ره) قرارگرفتم.
این شهروند بیرجندی ادامه داد: به دلیل عِرق مذهبی که در وجودم بود به سمت گروه‌های مذهبی دانشگاه مانند انجمن اسلامی کشیده شده و همکاری‌هایی داشتم و در حد امکان در اعتراضات و تظاهرات شرکت می‌کردم.
اکبری اظهار کرد: تظاهرات و راهپیمایی‌های مردمی که در سال ۵۷ به اوج رسید؛ دانشگاه‌ها تعطیل شده و به همین دلیل به بیرجند بازگشتم و به علت اینکه مکان اسکانی در بیرجند نداشتم به روستایم بیدسک رفتم.
این جوان انقلابی سال 57 با بیان اینکه دوست داشتم در حد خودم مردم را با امام(ره) و انقلاب آشنا کنم، تصریح کرد: یادم هست از جامهری مسجد تریبون درست کردم و شب‌هایی که در مسجد جلسه بود مطالبی را برای مردم بازگو می‌کردم.
اکبری با بیان اینکه در دو سه ماه مانده به پیروزی انقلاب در روستاهای منطقه ما نیز تحرکات خوبی دیده می‌شد، افزود: افرادی از جمله مرحوم حجت‌الاسلام صالحی و زینلی بودند که تحرکات ویژه‌ای در آن منطقه داشتند.

نقش پررنگ روستاها در پیروزی انقلاب اسلامی
وی ادامه داد: به هر حال مردم روستاهای بیدسک، منند، نگینان و حومه نیز به حرکت درآمده بودند و تظاهرات و راهپیمایی‌هایی را راه انداخته بودند.
این شهروند بیرجندی خاطرنشان کرد: مثلاً از روستای بیدسک به سمت روستای منند راهپیمایی می‌کردند و مورد استقبال اهالی منند قرار می‌گرفتند و چند روز بعد مجدداً راهپیمایی بازدید مردم منند از روستای بیدسک را داشتیم.
اکبری با بیان اینکه تظاهرات، شعار و سخنرانی از برنامه‌های این راهپیمایی‌ها و مراسم بود، تصریح کرد: آنچه برای من جالب و خاطره‌انگیز بود همین رفت و آمدهای بین روستاها و اعلام وجود این چنینی بود.
وی در خصوص عامل سوق دادن به جوانان به سمت انقلاب، اظهار کرد: عامل رفتن جوانان به سمت انقلاب این بود که امام خمینی(ره) با مبارزات، استقامت، صداقت و آگاهی‌بخشی‌های خود از طریق سخنرانی‌ها و اعلامیه‌ها توانستند فطرت پاک و حقیقت‌جوی جوانان را بیدار و نظر آنان را به سمت نورانیت اسلام جلب کنند.
امدادهای غیبی؛ عامل مهم پیروزی انقلاب
این شهروند انقلابی با بیان اینکه البته مبارزات و تلاش یاران امام(ره) نیز قطعا موثر بود، افزود: عوامل بسیاری در پیروزی انقلاب اسلامی تاثیرگذار بودند.
اکبری در خصوص مهم‌ترین رمز پیروزی انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: درست است که بسیاری از عوامل از جمله نقش امام خمینی(ره) به عنوان یک رهبر اسلامی، وحدت و هم‌صدایی مردم ایران و ظلم، خفقان و بیداد ستم‌شاهی در پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تاثیر داشتند اما مهم‌تر از تمام این عوامل، امدادهای غیبی الهی بود.
وی ادامه داد: امدادهای غیبی الهی بود که فکر سران رژیم و سران و تحلیل‌گران آمریکا را به خواب برد و افکار آن‌ها را به رخوت و سستی کشاند و گرنه اگر به روز امروز می‌دانستند که این انقلاب آن‌ها را این چنین به ذلت خواهد کشاند به هر طریق ممکن مانع پیروزی آن می‌شدند.

نقش پررنگ روستاها در پیروزی انقلاب اسلامی
اطاعت از ولایت فقیه، وظیفه کنونی جوانان ایران اسلامی
این شهروند بیرجندی در خصوص وظیفه کنونی جوانان و مسئولان نظام، تصریح کرد: این وظیفه کاملا مشخص و روشن است و آن، اطاعت از امام امت است.
اکبری یادآور شد: اگر جوانان و تمام مردم و مسئولین از رهبری پیروی و اطاعت عملی کنند، شرافت، عزت و دین آن‌ها محفوظ می‌ماند، اقتصاد کشور شکوفا می‌شود، پیشرفت علمی حاصل می‌شود و به طور خلاصه تمامی خواسته‌های معقول دنیوی و اخروی آنان تامین خواهد شد.
زهرا حمیدی

captcha