«تجسمی فجر» فاقد تحلیل و بررسی آثار برگزیده است/ارزیابی آثار در قالب برپایی ورک شاپ
کد خبر: 3688243
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶
جشنواره «تجسمی فجر»؛ جایگاه و مرتبه هنری/4

«تجسمی فجر» فاقد تحلیل و بررسی آثار برگزیده است/ارزیابی آثار در قالب برپایی ورک شاپ

گروه هنر: صرف نمایش آثار برگزیده در جریان جشنواره «تجسمی فجر» نمی‌تواند مؤثر باشد و دوستان برگزار کننده باید با برپایی ورک‌شاپ‌هایی به بررسی و تحلیل آثار به نمایش درآمده در این جشنواره بپردازند.

«تجسمی فجر» فاقد تحلیل و بررسی آثار برگزیده است/ارزیابی آثار در قالب برپایی ورک شاپ

علی هاشمی شهرکی، عضو انجمن فرهنگی تصویرگران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: جشنواره هنرهای تجسمی فجر پس از 10 دوره برگزاری توانسته به جایگاه قابل قبولی از این نظر که رویدادی برای عرضه مؤثر آثار در فضای نگارخانه‌ای باشد، برسد اما پرسشی که اینجا پیش می‌آید این است که آیا تنها هدف از برگزاری این جشنواره عرضه و نمایش مجموعه‌ای از آثار است و نباید هدف و منظور متعالی‌تری را دنبال کرد؟

وی ادامه داد: جشنواره «تجسمی فجر» در شرایط کنونی عاری از هر نوع تحلیل و بررسی کارشناسی آثار است؛ ظاهراً آثار در مقطع داوری مورد ارزیابی اولیه و نهایی قرار گرفته‌اند و مجموعه‌ای از برگزیدگان آنها در فضای نگارخانه‌ای جشنواره بر روی دیوار نصب شده و در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته‌اند اما آیا به نظر نمی‌رسد که این آثار منتخب و برگزیده نیز نیاز به تحلیل، نقد و بررسی کارشناسی برای اغنا و تأمین نظر مخاطبان دارند؟

این هنرمند عرصه تصویرگری تصریح کرد: حداقل این است که گروهی از کارشناسان به نمایندگی از هیئت داوری و انتخاب آثار می‌توانند در فضای نگارخانه‌ای جشنواره با برگزاری کارگاه‌های آموزشی به بحث و بررسی کارشناسی پیرامون آثار برگزیده پرداخته و دلایلی را که موجب شده است این آثار به نسبت سایرین، حائز رتبه برتر به منظور شرکت در جشنواره شوند را برشمرند.

هاشمی شهرکی در ادامه گفت: بخش ستارگان جشنواره حاوی آثاری از هنرمندانی است که در محافل رسمی و بین‌المللی حائز رتبه‌های برتر شده‌اند و از آنجا که اخیراً در عرصه تصویرسازی شاهد درخشش هنرمندان تصویرساز در عرصه رویدادها و فستیوال‌های بین‌المللی هستیم قطعاً برخی از آثار به نمایش درآمده در این بخش از جشنواره، آثار برگزیده تصویرسازان در جشنواره‌های بین‌المللی است اما آیا صرف به نمایش درآمدن این آثار آن هم در بخش جنبی جشنواره، می‌تواند کارساز باشد؟

وی افزود: به هر حال این آثار واجد شرایط گوناگونی از نقطه نظری فنی و هنری هستند که توانسته‌اند در میان آثار متعدد رقیب که از کشورهای گوناگون در جشنواره‌های بین‌المللی شرکت کرده‌اند، رتبه برگزیده را از آن خود کنند، با این فرض آیا نباید دوستان برگزارکننده جشنواره به فکر تحلیل و بررسی آثار این بخش باشند تا به این واسطه موارد فنی و تکنیکی که موجب توفیق اثر در عرصه رقابتی شده است برای علاقه‌مندان تشریح و توجیه شود؟

مدیرعامل سابق انجمن فرهنگی تصویرگران در پایان تأکید کرد: برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های تحلیل تخصصی آثار جشنواره چه در فضای عمومی و چه در بخش‌هایی همچون ستارگان، موجب خواهد شد که فضای پویاتر و مؤثری در جشنواره حاکم شود و صرف به نمایش درآمدن آثار را در جشنواره شاهد نباشیم و کارشناسان با بررسی و تحلیل آثار برگزیده و دلایل توفیق آنها به نسبت سایرین، شرایطی را فراهم آورند که جشنواره هنرهای تجسمی فجر تبدیل به یک جریان آموزنده، مهیج برای نسل جوان علاقه‌مند به این عرصه هنری  شود و در عین حال هنرمندان شرکت‌کننده را ترغیب بیشتری برای حضور مؤثرتر در فعالیت‌های هنری، کند.

     

captcha