بودجه کم، دست هنرمند دینی را بسته است/‌ گریز؛ راهکاری مناسب در نقالی دینی و ارزشی
کد خبر: 3691577
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷
نمایش فاطمی و دلایل افول تولید نمایش مناسبتی/7

بودجه کم، دست هنرمند دینی را بسته است/‌ گریز؛ راهکاری مناسب در نقالی دینی و ارزشی

گروه هنر ــ بضاعت و ظرفیت خوبی در حوزه هنر نقالی و پرده‌خوانی دینی به منظور هرچه پربارتر شدن ایامی همچون ایام فاطمیه(س) وجود دارد اما میزان بودجه برای تأمین این قبیل برنامه‌ها مناسب نیست.

بودجه کم، دست هنرمند دینی را بسته است/‌گریز؛ راهکاری مناسب در نقالی دینی و ارزشی

محسن میرزاعلی، مدیر دفتر تعزیه و نمایش‌های آئینی حوزه هنری در گفت‌و‌گو با ایکنا گفت: دفتر تعزیه حوزه هنری نوپاست و ما برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای برگزاری برنامه‌های گوناگون در سال آینده داریم که دلیل این امر نیز کمبود بودجه‌ای است که با آن مواجهیم و لذا باید صرف امور جاری شود.

وی ادامه داد: با این وجود با توجه به توان فنی و تخصصی که داریم و همچنین آشنایی و ارتباط با نقالان و پرده‌خوانان مذهبی در این ایام و به ویژه مصادف با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) هر محفل و مجلسی که از ما درخواست مشاوره و یا اعزام هنرمند نقال و پرده‌خوان را داشته باشد، اجابت می‌کنیم.

میرزاعلی تصریح کرد: همچنین برنامه مفصلی در شب شهادت حضرت زهرا(س) داریم و قرار است با همکاری آستان قدس رضوی رونمایی از پرده و اجرای مجلس پرده‌خوانی را در یکی از صحن‌های حرم رضوی داشته باشیم که خبر آن را متعاقباً اعلام خواهیم کرد.

این هنرمند نقال و پرده خوان در ادامه گفت: باید قبول کرد که امسال با توجه به تقارن ایام شهادت حضرت زهرا(س) با ایام دهه فجر فعالیت در حوزه نمایش‌های آئینی و اجرای تئاتر مذهبی تا حدود زیادی کمرنگ شد اما ما در دفتر تعزیه حوزه هنری سعی کردیم در قالب اجرای برخی مراسم‌ها به هر دو مناسبت توجه داشته باشیم.

وی افزود: مصداق این مدعا برنامه‌ای است که در روز 22 بهمن در جلوی سر در دانشگاه تهران با نام «حماسه ایرانی» داشتیم و در آن علاوه بر روایتگری انقلاب به شیوه نقالی و پرده خوانی در آخر برنامه روضه حضرت زهرا(س) را برگزار کردیم.

میرزاعلی تأکید کرد: تصور می‌کنم در مقاطعی که برخی مناسبت‌ها با یکدیگر همزمان می‌شوند به ویژه در حوزه هنرهای نمایشی بتوان تمهیداتی اندیشید که به هر دوی آنها توجه و اهتمامی صورت گیرد؛ ما در حوزه هنرهای نقالی و پرده‌خوانی مقوله‌ای به نام گریز داریم که طی آن هنرمند علاوه بر نقل روایت اصلی گریزی تاریخی به برخی وقایع می‌زند که با تقدم و تأخر زمانی ربط مضمونی به اصل روایت دارد.

وی در پایان گفت: مثلاً در باب مقوله انقلاب و روایت وقایع تاریخی آن می‌توان گاه به برخی وقایع تاریخی مشابه نیز اشاراتی داشت که این امر به وفور در جریان اجرای مجالس نقالی و پرده‌خوانی اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام 

    

captcha