رقابت 6000 اثر در جشنواره مد و لباس فجر/ لباس ایرانی ـ اسلامی بین‌المللی می‌شود
کد خبر: 3691989
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷
قبادی عنوان کرد:

رقابت 6000 اثر در جشنواره مد و لباس فجر/ لباس ایرانی ـ اسلامی بین‌المللی می‌شود

گروه جامعه ـ دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس از دریافت 6000 اثر در دبیرخانه هفتمین جشنواره مد و لباس فجر خبر داد و گفت: تلاش داریم موضوع لباس ایرانی ـ اسلامی را بیشتر در بعد بین‌المللی تقویت کنیم.

رقابت 6000 اثر در جشنواره مد و لباس فجر/ لباس ایرانی ـ اسلامی بین‌المللی می‌شود

حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به ارسال حدود شش هزار اثر به دبیرخانه هفتمین جشنواره مد و لباس فجر، از بالا بودن کیفیت آثار دریافتی خبر داد و گفت: یکی از ویژگی‌های جشنواره امسال این است که در بخش کاربردی، یعنی بخشی که طرح‌های آن به تولید انبوه رسیده‌ است، همزمان با نمایش طرح‌ها در ویترین جشنواره، آثار در بیش از 50 فروشگاه تهران نیز عرضه می‌شود.

وی تشریح کرد: حضور این تعداد اثر در جشنواره که به صورت همزمان به تولید انبوه نیز رسیده است نشان می‌دهد جشنواره اثر آنی خود را هم در جامعه می‌گذارد و اکنون می‌توانیم به جرأت بگوییم آثار طراحان ایرانی در تعداد زیادی از فروشگاه‌ها در حال عرضه و فروش است.

در طراحی و تولید لباس به باور ملی رسیده‌ایم

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در پاسخ به این سؤال که پس از هفت سال تجربه کار در حوزه مد و لباس ایرانی اسلامی مهم‌ترین دست آوردهای این حوزه چه بوده و در چه حوزه‌هایی همچنان با مشکل مواجه هستیم، گفت: اتفاقی که در کشور ما به واسطه موضوع مد و لباس ایرانی ـ اسلامی و به خصوص از طریق جشنواره‌های مد و لباس رخ داده معرفی ظرفیت‌ها و ایجاد باور ملی در طراحی و تولید در کشور است.

ایجاد دغدغه؛ بزرگ‌ترین دستآورد 6 سال کار

وی تصریح کرد: اگر یک مأموریت مهم برای خودمان تعریف کرده باشیم و آن این باشد که فرهنگ اتکا به ظرفیت داخلی در هنر طراحی مد و لباس و تولید انبوده آن را به دغدغه دست اندرکاران تبدیل کنیم، باید بگوییم موفق شده‌ایم و به نظر می‌رسد این دغدغه در آحاد جامعه از طریق جشنواره‌ها و رویدادهایی که برگزار می‌شود نیز در حال شکل‌گیری است.  این بزرگ‌ترین دستآوردی است که در طی شش دوره گذشته با تلاش‌های دست اندرکاران اعم از اتحادیه‌ها، تشکل‌ها، وزارتخانه‌های عضو کارگروه، دانشگاه‌ها و مراکز علمی به دست آمده‌است.

قبادی با اشاره به اینکه هفت سال پیش تولید کنندگان ما کم‎تر نگاه به طراحی داشتند و حداکثر با الگوها و نمونه‌های خارجی تولید می‌کردند، گفت: اما اکنون بسیاری از تولید کنندگان درجه اول کشورمان نگاهشان به داخل معطوف شده و به طراحی ایرانی می‌پردازند و این دستآورد کمی نیست.

وی بیان کرد: البته شاید برخی بگویند که شکل جامعه با آنچه گفته می‌شود فاصله زیادی دارد این مسئله را ما هم قبول داریم اما اینکه یک روزی هیچ نگاه پر رنگی در این حوزه نداشتیم و اکنون نگاه‌ها به نگاه تأثیرگذار تبدیل شده، یک موفقیت است.

به دلایل تاریخی از سرعت کافی برخوردار نیستیم

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در خصوص مشکلاتی که وجود دارد نیز گفت: ما از سرعت کافی برخوردار نیستیم؛ می‌توانیم از سرعت و هم افزایی بیشتری برخوردار باشیم اما بنا به برخی مشکلات و وجود مشکلات تاریخی از سرعت کافی که مورد انتظار کارگروه است برخوردار نیستیم برای اینکه بتوانیم اعتماد بیشتر جامعه را کسب کنیم باید سرعتمان را بیشتر کنیم و هم افزایی ما توسعه پیدا کند؛ اگر چه هم اکنون همکاری خوبی بین انجمن ها و تشکل ها شکل گرفته است اما لازم است سرعت بیشتری داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سؤال که برای دادن یک جنبه بین‌المللی قوی به جشنواره مد و لباس فجر چه گام‌هایی برداشته شده است؟ گفت: از اول جشنواره عنوان بین‌الملل داشت اما فراز و نشیب‌هایی در این خصوص داشتیم. البته در دو سال اخیر نگاه حرفه‌ای بین‌المللی کم کم در حال حاکم شدن است اما تا رسیدن به ایده‌ال‌ها فاصله داریم. از سال گذشته نیز تعداد شرکت کنندگان خارجی ما هم افزایش پیدا کرد و هم کیفی تر شده است.

افزایش کشورهای شرکت کننده در جشنواره مد و لباس فجر

قبادی اضافه کرد: همین مسئله امسال ما را مجاب کرد که تعداد بیشتری را دعوت کنیم و امکان حضور کشورهای بیشتری را فراهم کنیم. ما به دنبال ورود برندها به جشنواره نیستیم و این مسئله به هیچ عنوان مورد تأیید ما نیست. ما با رفتارهای برندهای حاضر در کشور که بعضاً اقدامات غیرقانونی داشته باشند هم مخالفت داریم و به شدت به دنبال اصلاح آنها هستیم و در جشنواره ما ورود برندها معنی ندارد و این توانمندی، تکنولوژی و جنبه‌های انتقال دانش است که مورد توجه ما است. در مقابل هم انتقال ظرفیت‌های کشور ما به خارج و معرفی توانمندی‌ها مطرح است که این اتفاق کم کم در حال رخ دادن است.

وی یادآوری کرد: حضور ما در 12 رویداد بین‌المللی طی دو سال گذشته و حضور طراحان حرفه‌ای ایرانی در اکسپوهای خارجی نشان می‌دهد در حال ورود به بازارهای جهانی هم هستیم اما رفتار حرفه‌ای تر، سرعت بیشتر، سایت و ارتباطات دائمی‌تر لازم داریم. بر همین اساس در سال 97 با اجرای چند طرح تلاش داریم موضوع لباس ایرانی ـ اسلامی را بین‌المللی تر کنیم و بتوانیم در برخی از بازارها جایگاه حرفه‌ای را به دست آوریم. در طی چند سال اخیر در برخی از حوزه‌ها آزمون و خطا داشته‌ایم اما ورود به بازارهای جهانی رفتار حرفه‌ای و تخصصی می‌خواهد که ما نداریم اما همین که بفهمیم حرفه‌ای نبودیم و نیاز به استفاده از تجربیات داریم حرکتی رو به جلو است که در حال پرداختن به این مسئله هستیم. 

انتهای پبام/

captcha