به گزارش ایکنا از کردستان، امروزه با توجه به نقشی که فضای مجازی تاکنون در ابعاد مختلف زندگی داشتهاند، نمیتوان آنها را نادیده گرفت. در حال حاضر اینترنت ابزاری مناسب برای توسعه افکار و اندیشههای بشری محسوب میشود به شرط آن که در راه صحیح استفاده شود. افراد باید برای ورود به دنیای مجازی اطلاعات کافی در اختیار داشته باشند تا دچار مشکلات مالی و اجتماعی نشوند.
ارتباطات سالم در فضای مجازی و لزوم هوشیاری جوانان و خانوادهها نسبت به تهدیدات فضای سایبری در درجه ی نخست اولویت قرار دارد. پیشگیری از آسیب های اجتماعی و توجه والدین به رفتار فرزندان بسیار مهم می باشد و برای جلوگیری از هم پاشیدگی خانواده ها، والدین باید تا حدودی به فناوری های روز دنیا مسلط باشند و آگاه باشند که تغییر در رفتار فرزندان به معنای ایجاد تغییر در طرز فکر آنهاست.
راه کار مقابله با آسیبهای فضای مجازی
به منظور پیشگیری و کاهش آسیبهای اجتماعی در فضای مجازی راهکارهایی مطرح شدهاند که در صورت اجرای به موقع و مناسب میوانند ثمر بخش واقع شوند:
– استفاده از ظرفیتهایی همچون رسانههای دیداری و شنیداری، روزنامه ها، مجلات، نشریات برای نهادینه شدن فرهنگ سایبری.
– برگزاری جلسات آموزشی از سوی مصادر امور فرهنگی در شهرستان ها به منظور آشنا نمودن و اطلاع رسانی به والدین در مورد فناوری های جدید به ویژه اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی.
– پخش آگهیهای آموزنده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رادیو و تلویزیون در جهت افزایش آگاهی خانوادهها در خصوص خطرات ناشی از اینترنت.
– پخش برنامه های کوتاه آموزشی درباره مزایا و معایب اینترنت از زبان ورزشکاران و هنرمندان محبوبی که عموما جوانان آنها را الگوی خود قرار می دهند.
– ساخت و پخش فیلم ها و سریال هایی با موضوع اینترنت و مزایا و معایب آن.
وظایف حاکمیتی
– وضع قوانین سختگیرانه تر جهت برخورد با مجرمان جرایم اینترنتی و اجرایی نمودن این قوانین.
– آگاهی و هوشیاری بیشتر پلیس سایبری در مورد انواع جدید جرایم رایانه ای و اقدام در جهت نا کارآمد کردن دسیسه های دشمنان در این زمینه.
– طراحی بازی های رایانه ای به گونه ای که در آنها انواع خطرات موجود در فضای مجازی و راهکارهایی جهت آشنایی و مقابله با آنها تعبیه شده است.
– طراحی و تدوین بخشی در کتاب های درسی در ارتباط با آشنایی دانش آموزان با فناوریهای جدید، اینترنت و خطرات بالقوه آنها.
– استفاده از آموزه های دینی از جمله امر به معروف و نهی از منکر به عنوان نوعی کنترل اجتماعی توسط هر شخص.
– هنجارسازی های مثبت و ترویج فرهنگ استفاده از اینترنت و فضای مجازی.
آسیبهای فکری
استفاده خارج از حد متعارف از اینترنت، به وابستگی شدید روانی و فکری میانجامد. با ورود اینترنت و رایانه به درون خانوادهها، بین والدین، معلمان، مربیان و دانشآموزان(فرزندان)جدایی فکری وعاطفی، رخ میدهد. نتیجه تحقیقات نشان میدهد که درصد بالایی از نوجوانان و جوانان از اینترنت برای فعالیتهای بیهودهای نظیر: دوست یابی، بازی و صحبت با یکدیگر استفاده میکنند.
نوجوانی که پشت میز رایانه و اینترنت نشسته است،برنامه های سایت را لذت بخش تراز سخنان پدر ومادر وتکالیف مدرسه می داند. درنتیجه، درارتباطات ، رفتار وزندگی اجتماعی او اختلال ایجاد میشود.
آسیبهای اجتماعی ـ فرهنگی
درسال ۱۹۹۵، روان شناسی به نام گلدبرگ، اعتیاد جدیدی به نام اعتیاد به اینترنت را کشف کرد. این اعتیاد به سرعت رو به گسترش است وهرروز افراد جدیدی را به کام خود می کشد.گاه مشاهده می شودکه افراد یافرزندان ما چنان دراتاق های گفتگو غرق می شوند که حتی زمان صرف ناهار یا شام را فراموش می کنند.این ها علائمی شبیه الکلی ها یامعتادان به مواد مخدر دارند.
بسیاری از آن ها از بی خوابی رنج می برند ، خسته اند، روابطشان با اطرافیان و جامعه به حداقل می رسد و بیشتر حالت عصبی دارند. کمرنگ شدن وازبین رفتن رابطه عاطفی کاربر با اعضای خانواده وتبدیل آن به رابطه ای سرد مسالمت آمیز، ازدیگر اثرات نامطلوب اعتیاد به اینترنت است.
بنابر نظر کارشناسان اجتماعی، ضررهای اخلاقی وجسمی تلفن همراه برای کودکان غیر قابل انکار است. بسیاری از فیلم های غیر اخلاقی وپیام های نامناسب، ازطریق تلفن همراه بین کودکان پخش می شود.
دسترسی آسان به سایت های غیر اخلاقی از طریق تلفن همراه مشکل دیگری دارد که والدین با آن روبه رو هستند. دکتر شمسیان متخصص اطفال معتقد است: «کودکان به دلیل قرار داشتن درسن رشد و باتوجه به ارگانیسم بدن، هنگام نزدیکی به گوشی تلفن همراه در معرض خطر بیشتری نسبت به سایر افراد هستند«وی میگوید»از آن جا که کودکان در حال رشد هستند، به امواج رادیویی واکنش بیشتری نشان می دهند.»
تحقیق یک مجله انگلیسی نشان می دهد، شرکت کنندگان درتحقیق، بعدازاختراع اسلحه،اختراع تلفن همراه رابدترین اختراع همه زمانها میدانند.
نتایج یک بررسی پژوهشی نشان میدهد، استفاده دانش آموزان ازگوشی های تلفن همراه درمدارس موجب بروز تغییراتی در خرده فرهنگ های حاکم بر کلاس های درس میشود.
آسیبهای اخلاقی
آن چه میتوان در اینترنت خطرناکتر تلقی شود، ارتباطی است که از طریق اتاقهای گفتگو بین افراد برقرار می شودودر برخی موارد صدمات فراوانی به وجود میآورد. این اتاق های گفتگو که معمولا در آن ها امکان ارتباط بانام های جعلی ومجهول وجود دارد، می توانند زمینه های لازم را برای ایجاد برخی ازمفاسد اجتماعی به وجود آورندو تقریبأ راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد. به جرأت می توان گفت که خطر شبکه های اجتماعی و گروه های موجود در پیام رسان های موبایل پایه مانند تلگرام به مراتب بیشتر از سایتهای غیراخلاقی موجود دراینترنت است.
بی اطلاعی خانواده ها ازاین موضوع، خطرهایی را به آنان تحمیل میکند.از سوی دیگر ،ازجمله چالشهای اساسی گسترش فناوری ارتباطات درجهان، مخصوصأ در کشورهای درحال توسعه ، آسیبهای فرهنگی واجتماعی است.
قرار گرفتن درمعرض فرهنگ های گوناکون
آزادی های زیاد در یک دوره زمانی نسبتأ کوتاه
امکان دسترسی به اطلاعات غیر اخلاقی گوناگون از طریق اینتر نت
برخی از نمونه های این خطرها محسوب می شوند.
آسیبهای جسمی
استفاده بیش از حد از رایانه، این آثار را به دنبال دارد:
۱- تیک ها
۲- فشار های عصبی
۳- چشم درد
۴- رکود فعالیت های معده
۵- چاقی وعدم جذب چربی ها
۶- افزایش قند خون
۷- کم شدن فعالیت کلی بدن
۸- مشکلات تنفسی
9- افتادن سرشانه ها
۱۰- خارج شدن ستون فقرات از حالت طبیعی
۱۱- انزوای اجتماعی
به علاوه، کودکان و نوجوانان را از یادگیریهای شناختی، جسمانی واجتماعی باز می دارد. بازی های رایانه ای به سبب داشتن صفحات گرافیکی، تنوع رنگ وسرعت زیاد تعویض صفحات، تأثیرات منفی روی مغز واعصاب کودکان می گذارند وازاین راه،برخی اختلالات را موجب میشوند.
تلفن همراه
وسیله ای ارتباطی ومفید است که در سایه غفلت والدین، دانشآموزان و متولیان فرهنگ وآموزش، رفته رفته به یک وسیله خطرناک تبدیل میشود. باوجود اهمیت تلفن همراه در زندگی روزمره ، تحقیقات نشان دهنده آن است که استفاده بیش ازحد از تلفن همراه می تواند استرس زا باشد. برخی از مردم به طرزی بی رویه ازآن استفاده می کنند و این امر زندگی شخصی آنها را تحت تأثیر قرار میدهد.
درعصر جهانی شدن، نظام آموزشی ما بحرانهای جدی را پیشرو دارد لذا لازم است با بهرهگیری صحیح واستفاده بهینه از فناوریهای جدید ارتباطی ، نظیر اینترنت و ازطریق ایجاد جذابیت در مطالب و مواد آموزشی، توانایی تولید وبازتولید اطلاعات را کسب کند،و از این طریق، نه تنها درمواجهه بااین فرایند رانده نشود، بلکه درمتن وبطن تحولات جهانی نقشآفرینی کند.
انتهای پیام