دیپلماسی ایثار در وزارت خارجه پیگیری می‌شود
کد خبر: 3694035
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳
ظریف:

دیپلماسی ایثار در وزارت خارجه پیگیری می‌شود

گروه جهاد و حماسه ــ محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشور، صبح امروز 5 اسفندماه در همایش «ایثار زبان صلح جهانی» اظهار کرد: تعهد می‌دهم دیپلماسی ایثار را در وزارت امور خارجه پیگیری خواهم کرد.

دیپلماسی ایثار در وزارت خارجه پیگیری می‌شود

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ ظریف در این همایش اظهار کرد: فرهنگ ایثار در کشورمان و در جنگ تحمیلی زیباترین تبلور و برجسته‌ترین تباور است. خودباوری بزرگترین یادگار امام راحل است و ما باید فرهنگ استقلال و خودباوری را به دنیا معرفی کنیم.

ظریف، با اشاره به این موضوع که بیش از 40 درصد از کارکنان وزارت امورخارجه، همکاران ایثارگر و از خانواده‌های ایثارگران هستند، گفت: معتقدیم فرهنگ ایثار و شهادت ضامن استقلال، تمامیت ارضی و بالندگی جمهوری اسلامی ایران است و این فرهنگ باید به عنوان بزرگترین مبانی اقتدار جمهوری اسلامی ایران حفظ و معرفی شود.
وی افزود: بخش ایثارگران وزارت امور خارجه، طرح دیپلماسی ایثار را در این وزارتخانه پیگیری می‌کند و من تعهد می‌دهم که این طرح را در وزارت امور خارجه پیگیری کنم.
وزیرامورخارجه با اشاره به روابط بین‌الملل و نقش ایثار در این حوزه گفت: اگر نگاهی به کشورهای اطراف داشته باشیم، کشورهایی که زیرچترحمایتی هسته‌ای هستند، از جمله کشورهایی هستند که دارای سلاح هسته‌ای‌اند. کشورهایی که سالیانه ده‌ها و صدها میلیارد دلار هزینه تسلیحات می‌‌کنند و امنیت‌شان را وام‌دار کشورهای خارج از منطقه‌اند. این کشورها با قهر کشورها بزرگ، لرزه به اندام‌شان می‌افتند و با یک لبخند احساس شعف و امنیت می‌کنند.
وی بیان کرد: هم‌اکنون آمریکا در خرید سلاح هسته‌ای با فاصله 600 میلیارد دلار از چین با 200 میلیارد دلار پیشی گرفت. همچنین عربستان با 67 میلیارد دلار رتبه سوم و روسیه رتبه چهارم پرهزینه‌ترین کشور تسلیحاتی است.
ظریف اظهار کرد: این کشورها با وجود هزینه‌های تسلیحاتی، هنوز احساس ناامنی می‌کنند درحالی که کشور ما یکی از امن‌ترین کشورهای دنیا بدون خرید سلاح هسته‌ای است. قطعا تسلیحات، آمادگی نظامی، داشتن بهترین ابزار برای ممانعت از جنایت‌های امثال صدام لازم و ضروری است و برنامه موشکی جمهوری اسلامی مهم اما قابل مذاکره نیست.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با این وسعت و جمعیتش، کل هزینه‌های نظامی‌اش 12 تا 16 میلیارد دلار است. آنچه که میان کشورمان و دیگر کشورها متمایز می‌کند، مردم است.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: فرهنگ ایثار در جنگ تحمیلی، زیباترین و برجسته‌ترین تبلور است. آنها بنا به اصطلاح خودشان ما را تحریم فلج‌کننده کردند درحالی که ما فلج نشدیم و پس از این تحریم‌ها ما را به پای میز مذاکره آوردند. آنها با این تحریم‌ها خواستند تا مردم را از حکومت دور کنند، درحالی که 73 درصد از مردم در انتخابات سال 92 شرکت کرده‌اند.
وی بیان کرد: ما توانسته‌ایم فرهنگ ایثار را در میان مردم نهادیه کنیم؛ فرهنگ ایثار در کشور برجسته بوده و این فرهنگ در میان مردم جای گرفته است.

ظریف اظهار کرد: از لحظه اول زندگی، به ما تربت پاک امام حسین(ع) دادند و ما را در آخرین لحظه زندگی‌مان با تربت امام حسین(ع) دفن می‌کنند. فرهنگ ایثار اینگونه در زندگی ما جای گرفته است و ما می‌توانیم این اراده معطوف به عشق را به جای معطوف به قدرت و ایثار جایگزین کرده و در نهایت تبدیل به یک زبان صلح کنیم. ما این سرمایه را در کشور داریم و باید خودمان این سرمایه را باور کنیم.
وی افزود: گاهی این سرمایه ایثار را باور نمی‌کنیم که خداوند چه سرمایه‌ای دراختیارمان قرار داده است. فرهنگ ایثار، یاد هشت سال دفاع مقدس را زنده نگه داشته است و این فرهنگ با خون شهدا عجین شده و ضامن اقتدار ماست.
وزیرامورخارجه تصریح کرد: آنچه که به ایران به عنوان کشوری قدرتمند نگاه می‌کنند، فرهنگ ایثار بوده که در میان مردم نهادینه شده است. ما باید فرهنگ استقلال و خودباوری را باور کنیم و بزرگترین یادگارامام راحل خودباوری است.
وی افزود: ما اگر بتوانیم حرکت خودباوری را به درستی به دنیا معرفی کنیم، نگاه برخی از کشورها تغییر خواهد کرد و دیگر با اخم اوباما ناراحت و با لبخند ترامپ دچارشعف نخواهند شد.
ظریف در پایان ابراز کرد: نگاه برخی از کشورها برای تأمین امنیت به بیرون بوده اما نگاه ما به مردم‌مان و فرهنگ ایثار و شهادت است. حفظ حقوق مردم و ایثارگران برای‌مان یک اخلاق صرف نبوده بلکه یک ضرورت امنیت ملی است.

علاقه‌مندان برای مشاهده گزارش تصویری این مراسم می‌توانند اینجا را کلیک کنند.

انتهای پیام

captcha